به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی به روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرده و افزود: این روایت را مرحوم شیخ صدوق(ره) آورده است که وقتی آیه کریمه‌ای را که در طلیعه خطبه قرائت نمودم، نازل شد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»(۱۱۹/توبه) اى کسانى که ایمان آورده‌اید از خدا پروا کنید و با راستان باشید. شخصی از نبی مکرم اسلام(ص) سؤال نمود که آیا صادقین عام است یا خاص؟ پیامبر اسلام فرمود که آن کسی که مأمور همراهی با صادقین می‌باشد، عام است که شامل تمام مؤمنین می‌باشد، اما خود صادقون خاص است و منظور از صادقون برادرم علی بن ابی‌طالب(ع) و دیگر جانشینانم یعنی اهل‌بیت علیهم‌السلام تا روز قیامت هستند، پس منظور از صادقین اهل‌بیت علیهم‌السلام که در اینجا پیوند ولایی را به مؤمنین تأکید می‌فرماید. با توجه به اینکه در ادامه امامت و ولایت حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) نواب عام آن حضرت فقهاء هستند و آنکه امروز صاحب امر و صاحب نصب و عزل می‌باشد، ولی امر مسلمین است که دارای شأن امامت و ولایت هست، می‌گویند که اگر امروز کسی همراه با ولایت، چه ولایت به معنای اهل‌بیت و چه ولایت فقهای عظام که همگی یک شجره هستند، بوده باشد، در واقع «وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» به شمار می‌آید. امیدوارم ان‌شاءالله اهل تقوا و مَعَ الصَّادِقِینَ بوده باشیم.

وی در ادامه بحث شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه «مکارم الاخلاق» خاطرنشان کرد: در واقع این دعا سبک زندگی اسلامی است که بقیه ادعیه نیز این‌طور هستند. امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرماید: «وَ أَوْسِعْ عَلَیّ فِی رِزْقِک» پروردگارا روزیت را بر من وسعت ده، که این مسئله در دیگر دعاها آمده و در بعضی از آیات نیز به آن اشاره شده است. البته در هفته گذشته راجع به رزق صحبت کردیم و مباحثی نیز در این زمینه تقدیم گردید. بقیه دعا چنین است: «وَ لَا تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ» خداوندا به چشمداشت گرفتارم مکن، «وَ أَعِزَّنِی» پروردگارا موجبات عزت مرا فراهم نما. البته بحث امروز ما راجع به «تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ» است که در واقع بی‌نیازی از مردم را از محضر ربوبیت درخواست می‌نماید. البته احترام و آداب و اخلاق به‌جای خود اما عمده عدم وابستگی به خلق و وابستگی به پروردگار متعال است. آنچه در دست مردم هست مال‌ومنال و حشمت و جاه و شهرت و مقام و جایگاه اجتماعی سیاسی و امثال اینهاست و در اینجا می‌فرماید که خداوندا مرا از وابستگی به اینها رهایی بخش و تنها به خودت وابسته کن. اما چاره چیست؟ چاره این عدم وابستگی قناعت به رزق الهی است که انسان قانع بوده باشد. البته این مسئله موجب سوءاستفاده عده‌ای نباشد که بخورد و بخوابد و بگوید که خدا ضامن روزی بندگان است. نه خیر چنین نیست بلکه از شما حرکت از خدا برکت. «وَمَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»(۶/هود) و هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر اینکه روزیش بر عهده خداست. یعنی انسان باید در پی روزی خود بوده باشد و از خدا برکت مسئلت نماید. در رابطه با قناعت به رزق الهی پروردگار متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَى»(۱۳۱/طه) خداوند متعال خطاب به پیامبر می‌فرماید که هرگز چشم خود را به نعمت‌های مادی که به گروه‌هایی از آنها داده‌ایم ندوز که اینها شکوفه‌ها و زیبایی زندگی دنیاست و برای آن است که آنان را با آن بیازماییم و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است. پیامبر اسلام می‌فرماید: «مَنِ اَتبَعَ بَصَرُهُ بِمَا فِی أَیْدِی النَّاسِ طَالَ هَمُّهُ»  هر کس به مال و جاه و ثروتى که در دست مردم است، چشم بدوزد، غصه‌اش طولانی خواهد بود «وَ لَمْ یُشْفَ غَیْظُهُ» و خشم و ناراحتى شفا نمی‌یابد. فردی از پیامبر(ص) سؤال نمود: « فَقالَ: اُحِبُّ اَن اَکُونَ اَغنَی النّاس» دوست دارم بی‌نیازترین مردم باشم. اما حضرت پیامبر چه نسخه‌ای برای این شخص پیچید؟ «فَقالَ (ص): کُن قَنِعاً، تَکُن اَغنَی النّاسِ» حضرت فرمود: قانع باش تا بی‌نیازترین مردم باشی. امام صادق(ع) در فرمایشی نورانی می‌فرماید: «مَن رُزِقَ ثلاثا نالَ ثلاثا » هر که از سه چیز برخوردار شود، به سه چیز دست یابد، «وهُو الغِنَى الأکبَرُ» و این بزرگ‌ترین ثروت است «القَناعَهُ بما اُعطِیَ» قانع بودن به آنچه که به وی اعطا شده است «والیَأسُ مِمّا فی أیدِی الناسِ» چشم امید و دل کندن از آنچه مردم دارند «وتَرکُ الفُضولِ» و اضافات و آنچه را که براى زندگى ضرورى نیست، ترک نماید. امیدوارم ان‌شاءالله پروردگار متعال عنایت فرماید تا ما از کلماتی که در خطبه اول صحبت شد، سبک زندگی اسلامی اخذ نماییم و به دعای بیستم صحیفه سجادیه عمل نماییم تا هم خودمان راحت شویم و هم جامعه با فرهنگ غنی دین و اسلامی رشد یابد. ان‌شاءالله

حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه ضمن تأکید مجدد بر تقوای الهی به روایتی از امام محمدباقر(ع) پرداخت و گفت: این روایت را ابو بصیر از آن حضرت نقل کرده است که می‌فرماید: «لئن ترون أنّه لیس لنا معکم أعین ناظره وأسماع سامعه ، لبئس ما رأیتم ، واللَّه لایخفی علینا شیء من أعمالکم» اگر شما خیال می‌کنید که برای ما با شما چشمانی بینا و گوش‌های شنوا وجود ندارد، بد خیالی کرده‌اید، به خدا قسم، هیچ‌یک از اعمال شما از ما پنهان نیست. یعنی ما به این مسئله اعتقاد داریم که حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام از احوال ما مطلع هستند. حضرت سپس می‌فرماید: «فاحضرونا جمیعاً، وعوّدوا أنفسکم الخیر، وکونوا من أهله تعرفون به فإنّی بهذا آمر ولدی وشیعتی» پس همه شما ، ما را نزد خود حاضر بدانید و خودتان را به کارهای خوب عادت دهید و از اهل خیر باشید و با این امتیاز شناخته شوید، چرا که من فرزندان و شیعیان خودم را به این کار سفارش می‌نمایم. امیدوارم ان‌شاءالله این روایت بسیار مهم امام محمدباقر(ع) موردتوجه همه ما قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر ضمن تقدیر و تشکر از مردم به خاطر بزرگداشت سالروز ولادت پرمیمنت ریحانه الرسول حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و روز مادر و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی بیان نمود: مردم ولایتمدار ما توانستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در مجالس و محافل ام‌ابیها حضرت زهرای اطهر(ع) شرکت نمایند.

وی از همشهریان گرامی و مردم شهرستان اهر به خاطر تشییع گسترده پیکر مطهره شهیده مدافع سلامت تقدیر و قدردانی نمود و افزود: مردم با این کار علاوه بر ایفای وظیفه از کادر درمانی و بهداشتی شهرمان قدردانی نمودند.

امام‌جمعه شهرستان اهر ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را گرامیداشت و افزود: در تقویم انقلاب اسلامی رژه همافران در محضر حضرت امام خمینی(ره) ماندگار است و انصافاً این کار کمر رژیم طاغوت را شکست و حضرت امام(ره) فرمودند: «همان‌طور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حال به قرآن پیوستید. قرآن حافظ شماست. امیدوارم با کمک شما بتوانیم در اینجا حکومت اسلامی را برقرار کنیم.» یعنی در اول کار با عنایت خداوند متعال و پشتیبانی نیروهای مسلح و مردم این نعمت بزرگ نصیب حال ما شد.

وی ۲۱ بهمن سالروز شکسته شدن حکومت‌نظامی به‌فرمان امام خمینی(ره) توسط مردم انقلابی ایران و بیست‌ودو بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی  (۱۳۵۷ش) را گرامیداشت و تصریح کرد: انصافاً ایام بسیار عزیز و بزرگی هستند که در اینجا دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و عموم مردم ایران بخصوص همشهریان گرامی تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم. حضرت امام(ره) بیست‌ودو بهمن را به‌عنوان روز غلبه ایمان بر کفر و الله بر طاغوت و اسلام بر کفر تعبیر فرموده‌اند و توصیه نموده‌اند که نسل آینده روز بیست‌ودو بهمن را حفظ کنند و گرامی بدارند و باید بدانیم دهه فجر بخصوص بیست‌ودو بهمن از اعیاد بزرگ ما هستند که باید نسل‌های بعدی همچنان آن را حفظ نمایند که الحمدلله در این چهل‌ودو سال چنین بوده و حفظ شده است. الحمدلله در طول این ۴۲ سال این ایام چه در بمباران‌ها و چه در طول دفاع مقدس و سایر مشکلات تعطیل نشده است و امسال نیز درحالی‌که با مشکل کرونا روبرو هستیم، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فواصل و استفاده از ماسک این ایام در حال برگزاری است و اگر وضعیت شهرمان همین‌طور پیش برود ، ان‌شاءالله راه‌پیمایی بیست‌ودو بهمن به‌صورت رژه خودرویی انجام خواهد یافت و زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد و بنا بر این است که رژه خودرویی و موتوری به‌صورت خودجوش برگزار گردد و هر کس با خودرو شخصی خود که با پرچم جمهوری اسلامی تزیین شده است و یا با طرح‌های ابتکاری، همراه با خانواده در این مراسم شرکت کنند که این مراسم به جایگاه ختم خواهد شد و با سخنرانی و سایر برنامه‌ها خاتمه خواهد یافت.

حاجی‌زاده با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی مهم و فوق‌العاده هستند، اظهار داشت: هم در زمینه مادی و هم در بحث معنوی دستاوردهای بزرگی داریم و اگر به بیان فهرست بپردازیم، شاید یک ساعت یا بیشتر به طول انجامد، اما با توجه به‌اختصار خطبه‌ها به بخشی از آنها می‌پردازم و بنا دارم در طول خطب هفته‌های بعد این بحث را ادامه دهم تا مردم ما با دستاوردهای انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند، مخصوصاً اینکه دشمنان اسلام و استکبار جهانی سیاه نمایی می‌کنند و به‌نوعی می‌خواهند این دستاوردها را زیر سؤال ببرند و ناچیز جلوه دهند. البته خود بایدن نیز طرحی دارد که می‌خواهد جمهوری اسلامی را در رابطه با مسائل برجام و رفع تحریم‌ها معطل نماید اما باید این نکته را خدمت شما عزیزان عرض نمایم که حرف ما در مقابل آمریکایی‌ها همان‌طور که حضرت آقا حفظه الله می‌فرمایند، رفع کامل تحریم‌هاست و اگر آمریکائی‌ها می‌خواهند به برجام برگردند، ما نیازی به برگشت آنها نداریم، اما درصورتی‌که آنها مایل به برگشت هستند، صرفاً مذاکره فقط راجع به برجام خواهد بود و به غیر از برجام هیچ مذاکره‌ای جمهوری اسلامی با آمریکا نخواهد داشت و اگر شرایط را قبول کنند مانند مذاکرات قبلی فقط و فقط در رابطه با برجام در قالب ۱+۵ با شروط قبلی و بدون هیچ شرط اضافه‌ای مذاکره خواهیم کرد. در رابطه با بحث دستاوردهای انقلاب بنا داشتم در ابتدا راجع به بحث‌های اقتصادی به طورکلان‌ و کشوری پرداخت نمایم  و پس‌ازآن بحث منطقه‌ای را شروع کنم، اما از بحث کلان‌ کشوری صرف‌نظر نموده و چنددقیقه‌ای راجع به دستاوردها در بعد مسائل کشاورزی شهرستان اهر صحبت می‌نمایم. طبق آمار و اظهارنظر مسئولین مربوطه در رابطه با تولید گندم در سال ۵۷ حدوداً بیست‌وشش هزار هکتار زمین زیر کشت گندم با تولید شانزده هزار تن گندم داشتیم که این رقم در سال ۹۹ به سی‌وهفت هزار هکتار با تولید چهل‌وچهار هزار و پانصد تن گندم رسیده است، یعنی ۷۹/۲ برابر افزایش تولید داشته‌ایم. از نظر باغات در سال ۵۷ سیصد و بیست هکتار باغ با تولید نه صد و شصت تن میوه داشتیم که رقم سطح باغات در سال ۹۹ به هفت هزار و سیصد و بیست‌وپنج هکتار با تولید یک‌صد و پنجاه هزار یعنی صد و پنجاه برابر افزایش یافته است. در مورد گلخانه در سال ۵۷ چیزی نداشتیم ولی در سال ۹۹ دارای بیست یک مورد با سطح ۵/۹ هکتار با راندمان ۱۱۰۰ تن تولید هستیم. در رابطه با شیلات قبل از انقلاب تولیدی نداشتیم اما در حال حاضر سی‌ودو باب استخر مشغول فعالیت هستند که تولیدی در حدود ۵۵۷ تن ماهی قزل‌آلا دارند. از نظر مرغداری در سال ۵۷ در حد صفر مگر به‌صورت بومی تولید اندکی داشتیم که اکنون سی‌وهفت واحد مرغداری با تولید سالانه پنج هزار تن مرغ و دو هزار تن تخم‌مرغ مشغول فعالیت هستند. در مورد واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی دام سبک و سنگین در سال ۹۹ جمعاً ۱۱۰۸ واحد با ظرفیت ۲۷۲۷۹ رأس مشغول فعالیت هستند که این رقم در قبل از انقلاب صفر بوده است. آبیاری تحت‌فشار ما در قبل از انقلاب صفر بوده که اکنون شش هزار و پانصد هکتار اراضی باغی و زراعی تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار هستند. در مورد پرورش زنبورعسل در سال ۵۷ تعداد اندکی کندوی بومی با تولید حداکثر ۳ کیلوگرم عسل در سال بوده که بحمدالله در سال ۹۹ تعداد ۴۵۱۹۰ کندو سرشماری شده که تولیدی در حدود ۴۵۰ تن عسل در سال را دارند و راندمان هر کندو حداقل ۱۱ و حداکثر ۲۷ کیلوگرم عسل می‌باشد. واحدهای صنایع کشاورزی در قبل از انقلاب صفر بوده که این رقم در سال ۹۹ به ده واحد مجوز دار و دارای پروانه با فرآوری یک‌صد و سی هزار تن می‌باشد که در زمینه تولید رب گوجه‌فرنگی، پوره سیب، لواشک فله‌ای، سرکه سیب، چیپس میوه و غیره مشغول فعالیت هستند. تعداد سیلوهای ما در قبل از انقلاب یک واحد بوده که این رقم در سال ۹۹ به پنج واحد رسیده است. تعداد سردخانه‌های شهرستان اهر در قبل از انقلاب صفر بوده که اکنون تعداد آنها به هفت مورد با ظرفیت سی‌وپنج هزار تن رسیده است. در حال حاضر تعداد یازده سامانه ضد تگرگ جهت جلوگیری از خسارت ناشی از بارش تگرگ در منطقه نصب شده که این رقم در سال ۵۷ صفر بوده است. اینها نمونه‌ای از دستاوردهای جهاد کشاورزی در منطقه ما بود که عرض کردم و این بحث ادامه دارد و در خطب دیگر ان‌شاءالله به سایر دستاوردها دز زمینه‌های مختلف اعم از کشوری و منطقه‌ای اشاره خواهم کرد تا جماعت ما با دستاوردها و اتفاقاتی که بعد از انقلاب رخ داده، آشنا شوند و اگر بگوییم که قبل از انقلاب هیچ‌چیز نداشتیم، حرف گزافی نگفته‌ایم و امروز از نظر زندگی اعم از آب و برق و مخابرات و راه‌های مواصلاتی و بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش هر چه داریم، بعد از انقلاب کسب کرده‌ایم. اینها در تهران دروازه تمدن درست کرده بودند و به مردم نشان می‌دادند، اما باید بدانیم تمدن واقعی همین دستاوردهایی است که بااین‌همه تحریم‌ها و مشکلات به دست آورده‌ایم و الحمدلله جمهوری اسلامی در این زمینه کارنامه درخشانی دارد. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» امیدوارم ان‌شاءالله پروردگار متعال به ما توفیق شکرگزاری عنایت فرماید.