به گزارش خبرنگار اهرامروز، کریم محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بهره‌گیری این فروشگاه‌ها از پشتوانه مالی و انواع امکانات و رانت در تهیه کالا، شرایط سختی را برای فعالیت واحدهای صنفی خرد و کوچک در شهرستان‌های کوچک ایجاد کرده است و این شرایط رقابت نابرابر موجب آسیب‌پذیری صنوف شده است.

وی در خصوص وضعیت بازار نیز توضیح داد: در بخش پروفیل آلومینیوم شاهد کمبود و افزایش شدید قیمت در بازار هستیم به‌طوری که بخش اعظم فعالان صنفی عرضه‌کننده این کالا اقدام به خروج از صنف نموده‌اند؛ همچنین مواد اولیه (کاغذ چاپ عکس) که قبلاً بسته‌ای ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شد در حال حاضر با قیمتی ۵۰۰ هزار تومان تهیه می‌شود و در بخش چاپ صنعتی نیز کارتریج از ۱۸۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتاق اصناف اهر با بیان اینکه دلیل این افزایش قیمت‌ها افزایش نرخ دلار عنوان شده است، افزود: محصولات پروتئینی، روغن نباتی، رب گوجه‌فرنگی، مواد شوینده و بهداشتی و پوشاک از دیگر کالاهایی هستند که افزایش قیمت بالایی داشته‌اند.

این فعال صنفی ادامه داد: شرکت‌های پخش کالا، اجناس را بالاتر از نرخ ثبت‌شده یا قیمت مصرف‌کننده به واحد صنفی عرضه می‌کنند که این موضوع خود در افزایش قیمت‌ها نقش مهمی دارد.

محمدیان مشکلات سیستم حمل‌ونقل و افزایش نرخ ارز را در نوسان رو به بالای قیمت‌ها در بازار تأثیرگذار دانست و اظهار کرد: از مشکلات اصناف، تعیین مالیات عملکرد اصناف بدون توجه به واقعیات رکود بازار و کاهش کسب و کار است، همچنین مالیات بر ارزش‌افزوده نیز دارای ابهام فراوانی در اجرا است و نیازمند بررسی و رفع نواقص این قانون توسط مراجع ذی‌ربط هستیم.

نماینده اتاق اصناف ایران از فعالیت ۷ هزار واحد صنفی با جواز در اهر خبر داد و ادامه داد: ۲ هزار واحد بی‌جواز نیز در مرحله ساماندهی و قانونمند شدن هستند.

محمدیان نبود تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، کمبود و افزایش نرخ مواد اولیه تولید، رکود بازار و عدم رونق کسب و کار را از دیگر مشکلات صنوف منطقه عنوان کرد.

انتهای پیام/