آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » صفحه نخست » علمی و آموزشی
کد خبر : 62386
سه شنبه - 27 شهریور 1403 - 10:48

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی: باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد/ حوزه فرهنگی جامعه‌پردازی آینده کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی: باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد/ حوزه فرهنگی جامعه‌پردازی آینده کشور است

به گزارش اهرامروز، آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و واحد تبریز در پنجمین نشست راهبران فرهنگی، قرآنی و هنری دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان‌ها با حضور حجت‌الاسلام سید وحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیتی سازمان سما و جعفر پاشایی معاون امور مدارس استان آذربایجان‌‌شرقی که در باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش این استان برگزار شد، گفت: امروز با یک نسل متفاوتی سر و کار داریم و شناخت درک مسائل و آمادگی برخورد با چالش‌های این نسل قطعاً نیازمند یک سیاست‌گذاری جدی در این مورد است.

وی اضافه کرد: تحولات در دنیای امروز بسیار سریع رخ می‌دهد و اگر به این تحولات توجه شود می‌‌توان امیدوار بود که آینده روشن و قابل قبولی داریم و اگر توجه نشود فاصله‌ها آنقدر زیاد خواهد شد که جبران عقب‌افتادگی و شکافی که بین این نسل‌ها و نسل‌های امروز ایجاد می‌شود ممکن نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: نسل امروز با چیزی که ما در آن تربیت پیدا کردیم، تفاوت دارد، در نسلی که در آن تربیت شدیم عمدتاً تمرکز بر دانایی بود و دنبال این بودیم که علم‌مان را بیشتر کنیم و استادان با همین روش با ما برخورد کردند و قرار بود با علمی که به دست می‌آوریم توانایی‌هایی به دست آوریم و دنبال علم برویم و ارزش جامعه هم همین بود.

رنجبران تبیین کرد: مفاهیم حاکم بر آموزش و پرورش و حوزه دانشی هم همین بود و امروز فضا اینطور نیست، هرکس امروز به این روش فکر کند با نسلی که با آن سر و کار دارد فاصله‌اش بیشتر می‌شود، امروز چیزی که برای فرزندان ما دارای ارزش بوده، علم نیست، بیشتر توانایی است.

وی افزود: نسل جدید بسیار باهوش است که به نسل هوش مصنوعی معروف است، هوش مصنوعی با یک سری الگوریتم‌ها و دیتاها توسعه پیدا می‌کند؛ دیتا‌ها یعنی اطلاعات را می‌گیرند، با شبکه‌های عصبی و سیستم‌های مدرن پرورش می‌دهند و هرچه ورودی دیتا بیشتر باشد قدرت هوش مصنوعی بیشتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: پایه توسعه فکری انسان هم مشابه هوش مصنوعی است و نسل امروز دارای دیتاهای زیادی است و نسل امروز اطلاعات را با مراجعه به سایت‌ها مانند سایت ویکی‌پدیا به‌دست می‌آورد؛ بنابراین باید ادبیات خود را به سمت توانمندسازی ببریم، چراکه کسب و کار‌های امروز در دنیا متحول شده و امروز کسب و کار‌ها از کسب و کار‌های سنتی به کسب و کار‌های مدرن و پلتفرمی مهاجرت کرده‌اند.

رنجبران تأکید کرد: اگر سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم و با شرایط روز هماهنگ کنیم می‌توانیم با این نسل ارتباط خوبی داشته باشیم، چراکه نسل فعلی سرمایه آینده کشور است و در آینده نه‌چندان دور دانشگاه‌ها هم به سمت پلتفرمی شدن می‌روند و کسی با روال سنتی پیش برود از این گردونه خارج می‌شود، بنابراین توجه به رشته‌ها و توانمندسازی مهارتی در آینده برگ برنده خواهد بود.

وی یادآور شد: حوزه فرهنگی بسیار پیچیده است؛ رسالت ما تربیت بوده و مقام معظم رهبری فرمودند که تربیت مقدم بر تعلیم است و باید از ابزار‌های نوین استفاده و در روش‌ها بازنگری کرد، بنابراین حفظ اصول بسیار مهم است، منتها نحوه بیان آن قطعاً نیازمند خودسازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: حوزه بسیار تأثیرگذار‌تر فرهنگی در حقیقت جامعه‌پردازی آینده کشور بوده و کار فرهنگی در خط مقدم است و باید جوانان را با نگاه نسل امروز جذب کرد.

انتهای پیام/