به گزارش خبرنگار اهرامروز، حسین عبادی یکی دیگر از خبرنگاران فعال شهرستان اهر است که در حرفه خبرنگاری بیش از ۱۳ سال سابقه دارد و هم‌اکنون تصویربردار صداوسیما و خبرنگار خبرگزاری‌های باشگاه خبرنگاران، ایسنا، ایکنا و … همکاری می‌کند.

در سلسله گفت‌وگوهای پایگاه اطلاع‌رسانی اهرامروز با خبرنگاران پیشکسوت و جوان و عکاسان خبری این بار با حسین عبادی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

اهرامروز: لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی وارد عرصه مطبوعات شدید و تاکنون چه فعالیت‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟

با عرض سلام و خسته نباشید حضور شما فعالان عرصه خبر، اینجانب حسین عبادی‌ام که بیش از ۱۳ سال است در عرصه خبر ورود کرده‌ام و بیشترین فعالیت از ۱۳ سال قبل بعد از ثبت‌نام و گذراندن دوره خبرنگاری در باشگاه خبرنگاران جوان تبریز، با این باشگاه در حوزه خبر همکاری می‌کنم و اخیراً با خبرگزاری بسیج، مهر، ایکنا و …

اهرامروز: در حال حاضر وضعیت کار مطبوعات در شهرستان اهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از چه جایگاهی برخوردارند؟

تا چند سال پیش خبرها و اطلاعیه‌ها بیشتر از مطبوعات کشوری و محلی پیگیری می‌شد و حتی روزنامه‌ها هم ممکن بود کم بیاید، اما در سال‌های اخیر با گسترش فضاهای مجازی و به‌خصوص تلگرام این کار چند برابر شده است و اینکه مطلبی گفته شود و یا نشود بحث دیگری است و جایگاه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را فقط نمی‌توان از زبان خودشان شنید چراکه ممکن است بگویند بالاست و یا پایین است و اگر از زبان مخاطبان و کسانی که با خبرنگاران سروکار دارند شنیده شود بهتر است.

اهرامروز: مهم‌ترین چالش پیش روی خبرنگاران به نظر شما چیست؟ آن‌ها با چه مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه هستند؟ به نظر شما چه راهکارهایی برای مواجه با این چالش‌ها و مشکلات وجود دارد؟

همان‌طوری که گفتم با پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های روز و تأثیرش در اطلاع‌رسانی‌ها، انتظارات مردم در درج هر خبر و مطلبی مهم‌ترین چالش است و برآورده نشدن این انتظارات مردم ممکن است از مشکلات باشد و محدودیت‌ها هم همان شرایط و قوانین رسانه‌ها در درج خبر و مطلب است که لازم است برای کاهش این چالش‌ها و مشکلات انتظارات دوسویه متعادل باشد.

اهرامروز: هم‌اکنون استقبال از مطبوعات و رسانه‌ها در اهر چگونه است؟

همان‌طوری که گفتم امروز با گسترش فضاهای مجازی و رسانه‌های محلی شهروندان اهری برای آگاهی از رویدادها ثانیه‌شماری می‌کنند که این امر باعث شده است لحظه‌ای از جستجو در فضاهای مجازی غافل نشوند.

اهرامروز: به نظر حضرت‌عالی نگاه مدیران دولتی و غیردولتی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران چگونه است؟

در این مورد از سؤالتان باید عرض کنم این نگاه فقط از منظر خبررسانی باشد و بس و یا اینکه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پل ارتباطی بین مسئولان دولتی و غیردولتی باشد خود جایی بحثی است یعنی اگر به خبررسانی اکتفا شود، دیگر خبرنگار باشد و یا نباشد مهم نیست و اگر به‌عنوان پل ارتباطی باشد از فعالان این عرصه انتظار درج خبر نخواهند داشت بلکه به‌عنوان بازتاب‌کننده مسائل و مشکلات قبول خواهند کرد.

اهرامروز: مسئولان و دستگاه‌های مسئول چگونه می‌توانند زمینه فعالیت بهتر رسانه‌ها و خبرنگاران را فراهم کنند و مشکلات آن‌ها را برطرف سازند؟ تاکنون چه کمکی کرده‌اند؟

همان‌گونه که در سؤالات قبلی گفته‌ام اگر ارتباط دوسویه بین خبرنگاران و مسئولان فقط خبررسانی نباشد بلکه باور کردن فعالان عرصه خبر و رسانه باشد زمینه فعالیت‌ها دو برابر خواهد شد.

اهرامروز: آینده پیش روی کار مطبوعات و رسانه‌ها و کار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر کار مطبوعات و خبری را به‌عنوان سلسله‌مراتب در نظر بگیریم باید اذعان کنیم مطبوعات و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مهم کشوری و استانی ممکن است با جذب افرادی از لحاظ مادی و معنوی آن‌ها را کمک کنند تا جزء خبررسانی هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند اما در شهرستان‌ها از این مزایاها خبری نیست و فقط علاقه باعث این کار شده است و اگر در همان ثانیه‌های ورود به فکر درآمد و مانند این باشند شاید چند صباحی تداوم نیابد…

اهرامروز: لطفاً یک خاطره شیرینی که در شغل خبرنگاری داشته‌اید بگویید؟

علاقه شدید خبرنگار به کار خبر و اعتماد مسئولان و مخاطبان شیرینی کار و خبرنگاری است، اما خروجی خبر در رسانه اصلی و درج همان خبر در سایت‌های دیگر و روزنامه‌ها بتواند خاطره شیرینی باشد، با توجه به اینکه در اوایل کار باشگاه خبرنگاران جوان و قبل از شروع کار خبری،  ثبت‌نام و رفتن به کلاس‌های دوره خبرنگاری در تبریز (که در آن کلاس‌ها گزارشگران خبر واحد خبر آقایان رنگ‌ساز و یگانی، خانم‌ها انتظار و موسویلر نیز برای کلاس‌های خبرنگاری می‌آمدند) و همچنین پخش خبرهای که در آن سال‌ها در اخبار واحد خبر و یا بخش خبری اختصاصی باشگاه خبرنگاران در رادیو تبریز که اخبارمان گفته می‌شد می‌تواند خاطراتی در ذهن باشد.

اهرامروز: برای تقویت کار رسانه‌ای در اهر و ارتقای توانمندی آن‌ها و گسترش فعالیت خبرنگاران چه باید کرد؟

برای تقویت کار رسانه‌ای در اهر در وهله اول شناساندن و ساماندهی خبرنگار است و از این مهم‌تر آموزش شیوه خبرنویسی و دوره‌های خبرنگاری در اولویت باشد و بعد پشتکار خود خبرنگاران در کارشان است و تعامل با دیگر خبرنگاران و مسئولان و مخاطبان و رعایت مسائل ارتباطی این حوزه.

اهرامروز: سخن آخر؟

از اینکه این وقت را در اختیار بنده قراردادید تشکر می‌کنم  و یاد خبرنگاران متوفی و شهید و به‌خصوص شهید سارمی که روز خبرنگار به نام او ثبت‌شده است گرامی می‌دارم و پیشاپیش روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و به‌خصوص خبرنگاران پیشکسوت شهرستان اهر که در قبل و بعد انقلاب اسلامی کار خبری می‌کردند و الان فعالیت ندارند و خبرنگاران در حال فعال صدا وسیما، روزنامه‌های سراسری و استانی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تبریک می‌گویم و همه ایام خوبی داشته باشند و روزی هم برسد که در آن روز تیتر خبرها باشد: او (مهدی موعود (عج) که همه برای برقراری عدالت در دنیا برای ظهورش انتظار می‌کشند) آمد…

عکس ها: توحید مهدی زاده

انتهای پیام/