به گزارش خبرنگار اهرامروز، با توجه کمبود بارش‌ها در نیمه دوم سال گذشته و به‌تبع آن کاهش ذخیره آب سدها در کشور که منبعی برای تولید برق و انرژی هستند با اعلام وزارت نیرو در گرم‌ترین روزهای سال شاهد قطع مکرر برق منازل و مراکز تجاری هستیم و به گفته معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر؛ در بالاترین کسری شبکه برق قرار داریم که با مدیریت مصرف توانستیم رشد ۵ درصدی را به ۳ درصد کاهش دهیم که این امر منجر به وجود آمدن مشکلاتی برای خانواده‌ها و صاحبان صنایع شده است.
در همین راستا با میرجلال نوحی یکی از جوانان خلاق و با استعداد اهری به گفتگویی کوتاه نشستیم که باهم می‌خوانیم؛

لطفاً خودتان را معرفی کرده و در مورد کاری که انجام داده‌اید توضیح دهید:

میرجلال نوحی متولد سال ۱۳۶۰ شهرستان اهر هستم تحصیلاتم درزمینهٔ برق و الکتروتکنیک است که به این رشته علاقه فراوانی دارم. همواره در فکر راه‌هایی بودم که بتوانم برای شهر و کشورم مفید واقع شوم اگر این کار را درزمینهٔ برق و الکترونیک انجام دهم بسیار خوشحال‌تر بودم. همان‌گونه که مسئولان ارشد کشورمان نیز تأکید کرده‌اند سعی من در این راه بود که بتوانم باکار و تلاش ضمن ایجاد شغل برای خودم درراه خودکفا سازی کشورمان با توسعه علم و فناوری نیز کاری انجام دهم.
همانطوریکه می‌دانید یکی از پاک‌ترین و در دسترس ترین راه‌های تولید انرژی برق استفاده از نور خورشید است که سال‌هاست توسط کشورهای پیشرفته صنعتی به کار گرفته می‌شود در کشور ما نیز چندین سال است که این نوع از انرژی در میان استفاده‌کنندگان آن رواج پیداکرده و کم‌کم به فرهنگ مردم کشورمان تبدیل می‌شود.


کشور ما ایران با دارا بودن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا درزمینهٔ انرژی خورشیدی در جهان است. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید موردتوجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دورافتاده در کشور ازنظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است.


با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدل‌های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلووات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلووات ساعت بر مترمربع است.


تاکنون با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران تعداد زیادی آب گرمکن خورشیدی و چندین دستگاه حمام خورشیدی در نقاط مختلف کشور از جمله استان خراسان، استان سیستان و بلوچستان، استان یزد و استان کرمان و همین طور آذربایجان شرقی و به ویژه مناطق روستایی و عشایر شهرستان اهر نصب و راه‌اندازی شده‌ است.


برای بسط و گسترش این نوع از انرژی، سعی کردم تا با ایجاد تغییرات در مدار پنل های خورشیدی ولتاژ آن‌ها را تغییر داده و شدت‌جریان آنان را نیز افزایش دهیم به طوری که سرعت انرژی را به دو برابر رسانده و ضمن حذف برخی دستگاه‌های واسطه‌ای که در نمونه‌های موجود در بازار استفاده می‌شود از هدر رفت انرژی برق نیز جلوگیری کنیم.


این باور در جامعه وجود دارد که پنل های خورشیدی فقط در مناطق کویری و گرمسیری کاربرد دارند ولی باید بگویم که نسل‌های جدید این پنل در هوای ابری نیز توان جذب نیروی خورشید و تبدیل آن به جریان انرژی الکتریکی را فقط از طریق نور نیز دارند و هیچ زمانی از کار نمی‌افتند. لازم به ذکر است باطری استفاده‌شده دراین سیستم که از نوع باطری‌های ژلی و دیپ سیکل هستند و نسبت به باطری های معمولی عمر بیشری دارند مشکلی برای دستگاه‌ها موجود که از برق استفاده می‌کنند به وجود نمی‌آورند یعنی ضمن افزایش شدت‌ جریان در سیستم، حذف برخی دستگاه‌های واسطه‌ای و افزایش عملکرد از هدر رفت انرژی برق نیز جلوگیری می کنند.

پنل های خورشیدی موجود در بازار با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند ولی با تغییرات داده‌شده و حذف برخی دستگاه های واسطه‌ای قیمت پنل هارا تقریباً ۵۰ درصد کاهش‌ داده ایم که اکنون بسیاری از کشاورزان، باغداران و روستائیان می‌توانند آن را خریداری و استفاده کنند.

سیستم جدیدی که ما استفاده می کنیم به صورت ایده در سازمان ثبت اسناد کشوری ثبت شده و در شرف ثبت اختراع آن نیز هستیم.

امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم با تلاش و کوشش دانشمندان کشورمان و سرمایه‌گذاری در این عرصه بتوانیم روزی این پنل ها را در کشورمان نیز تولید کنیم و به‌جای سرمایه‌گذاری‌های چندین هزارمیلیاردی در ساخت نیروگاه‌ها، آلوده کردن محیط‌زیست با سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای تولید برق صورت می‌گیرد، ایجاد شبکه توزیع با هزینه‌های سرسام‌آور و آسیب به محیط‌زیست و محیط زندگی، به‌سوی این انرژی پاک و بدون آسیب برویم و بتوانیم با هزینه‌ای کمتر جامعه سالم‌تری داشته باشیم.