احمد علیرضابیگی در گفت و گو با خبرنگار اهرامروز با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات از دوره هشتم و نهم مجلس در دستور کار قوه مقننه بود، اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره از مجلس با نگاه مضاعف نمایندگان روبرو شد و تلاش می کنند تا این طرح به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: طراحان طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی می گویند با تصویب این طرح و اجرای آن در قالب قانون می تواند مجلس را از کارهای کوچک رهایی بخشد و معتقدند نمایندگان به جای این که به مشلات مردم از قبیل آسفالت جاده ها و … رسیدگی کند می تواند به مسائل کلان کشوری بپردازد.

وی ادامه داد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کلیات طرح خوبی است اما این که با اجرای آن اهداف تحقق می یابد یا خیر بر تردیدها و ابهامات می افزاید و در واقع با استانی انتخابات افرادی که پشتوانه مالی و سیاسی دارند در میدان رقابت انتخابات عملاً پیروز خواهند بود.

بیگی بابیان اینکه در زمان غیبت مسئولان دولتی، نمایندگان تنها کسانی هستند که به دردها، مشکلات و خواسته های مردم رسیدگی می کنند، گفت: به واسطه تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس، نمایندگان نیز همانند مدیران دولتی از دسترس مردم خارج می شوند و این طرح موجب می شود تا نمایندگان عمدتاً از مرکزیت سیاسی باشند و آن کشاورزی که در نقاط دور استان سکونت دارد که بایستی احساس کند در مجلس کسی از حق او دفاع می کند وجود دارد با این طرح همان احساس از آن فرد گرفته می شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: طراحان طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی معتقدند که ما پایه رای انتخاب شوندگان بر مبنای تقسیم بندی جغرافیایی قرار داده اند و برای رفع ایرادات خود می گویند کاندیداها بایستی ۱۰ درصد آرای ماخوذه حوزه انتخابیه شهرستان را کسب کند تا بتواند در سطح استن عرض اندام نماید.

وی با ذکر اینکه برگزاری انتخابات مجلس در مقیاس استانی بر هزینه ها افزوده و کسانی که پشتوانه مالی نداشته باشند نمی توانند در میدان رقابت خودی نشان دهند، تصریح کرد: احتمال بروز فعل و انفاعالات امنیتی در برخی مناطق با استانی شدن انتخابات وجود خواهد داشت.

دسترسی مردم با استانی شدن انتخابات به نمایندگان سخت‌تر می‌شود

بیگی اضافه کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: مردم ساکن در دورترین نقاط کشور باید احساس کنند فردی از طرف آنها در مجلس حضور دارد، اما استانی شدن انتخابات مجلس با توصیه های رهبری مغایرت دارد چراکه دسترسی مردم با استانی شدن انتخابات به نمایندگان سخت تر می شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از برگزاری جلسه کمیسیون شوراها در رابطه با رفع ایرادات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در هفته جاری خبر داد و گفت: کلیات این طرح به تصویب رسیده و برای رفع برخی ایرادات به کمیسیون شوراها ارجاع شده است که مقرر شده تا در روز چهارشنبه کمیسیون شوراها نسبت به رفع ایرادات اقدام خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس در اولین روز کاری مجلس پس از تعطیلات به صحن علنی مجلس می رود، گفت: با بررسی و رفع ایرادات در کمیسیون شوراها طی هفته آتی، طرح استانی شدن انتخابات مجدداً به صحن علنی مجلس می آید.

بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مخالفان طرح استانی شدن انتخابات می گوید اجرای این طرح بیشتر به نفع نمایندگان فعلی بوده و می تواند حضورشان را در مجلس تضمین کند آیا شما نیز نظر مشابه این را دارید؟ خاطرنشان کرد: رقبای نمایندگان فعلی که در سطح استان شناخته نشده اند طبیعتاً با استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان فعلی دست پیش نسبت به رقبای انتخابات شان دارند و به نوعی می توان گفت به نفع نمایندگان است.

بودجه ۹۸ حکایت از روزهای سخت برای کشور دارد

بیگی در ادامه بابیان اینکه کف بودجه سال آینده که ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و سقف آن ۴۴۷ هزار میلیارد تومان است تنها بخشی از بودجه ۹۸ از محل درآمدهای پایدار تامین خواهد شد، اظهار داشت: قریب به ۵۰ درصد بودجه ۹۸ فاقد پشتوانه مطمئنه ای است که نمی توان بر روی تحقق آن حساب ویژه ای باز کرد و در این رابطه هزینه های اجباری تعیین کننده است.

وی افزود: عمده بودجه کشور صرف هزینه های جاری، حقوق و مزایای کارکنان دولت می شود به طوری که در بودجه سال گذشته ۹۲ درصد بودجه مربوط به هزینه های جاری و تنها ۸ درصد برای پروژه های عمرانی تعیین شده بود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرایط فعلی کشور نیز به گونه ای است که اگر بودجه کشور نسبت به سال گذشته کاهش نیابد جای اما و اگر دارد، ولی باید این را در نظر داشته باشیم که نرخ ارز نسبت به سال گذشته افزایش سه برابری داشته و به تبع آن هزینه های جاری دولت نیز افزایش می یابد.

بیگی با ذکر اینکه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران با وجود افزایش تورم و گرانی افسارگسیخته امری اجتناب ناپذیر است، گفت: سال ۹۸ از نظر منابع مالی و بودجه ای حکایت از روزهای سخت برای کشور است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر لزوم کاهش هزینه های جاری دولت در سال ۹۸ تصریح کرد: دولت شاید نتواند در سال آینده هزینه های خود را کاهش دهد اما این دلیل نمی شود تا برای تامین هزینه ها بر مردم فشار بیاورند یعنی از مردم مالیات و عوارض بیشتری بگیرند که اگر به این امر بپردازند تبعات نامناسبی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/