به گزارش خبرنگار اهرامروز، طرح پرواربندی گوساله ۱۰۰ رأسی با سرمایه‌گذاری حامد صفرزاده در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و با هزینه ۷۵۰ میلیون تومانی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و با حضور فرماندار، نماینده مردم اهر و هریس و جمعی از مدیران ادارات در روستای گرده سنگ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سالانه ۳۸۸۰ تن گوشت قرمز در شهرستان اهر تولید می‌شود

محمد اسدی در آیین افتتاح طرح پرواربندی گوساله صد رأسی در روستای گرده سنگ با اشاره به اینکه طرح پرواربندی گوساله ۱۰۰ رأسی روستای گرده‌سنگ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۴ نفر را دارد اظهار کرد: شاید در زمینی این طرح دامداری، کشاورزی صورت می‌گرفت تولید و اشتغال آنچنانی نداشت اما دام‌پروری در زمین مذکور توانسته تولید و اشتغال بیشتری را فراهم آورد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های دام‌پروری، صنایع کشاورزی و کشت محصولات گلخانه‌ای زمینه اشتغال و تولید را افزایش دهد از این‌رو بخش کشاورزی و دامداری بهترین و مناسبت‌ترین زمینه برای اشتغال جوانان بیکار است به عنوان مثال اگر زمین دو هکتاری را برای این طرح‌ها اختصاص دهیم علاوه بر کاهش مصرف آب، بلکه می‌تواند در افزایش تولید محصولات و اشتغال موثر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر بابیان اینکه در شهرستان اهر ۷۷۰۰ واحد دامی داریم، گفت: با احتساب زمان کوچ عشایر به دامنه کوه بزکش مجموع دام‌های شهرستان اهر به بیش از ۱٫۵ میلیون رأس افزایش می‌یابد که با فروش تولیدات لبنی و پشم دام‌ها شاهد تاثیرات آن در اقتصاد شهرستان نیز هستیم.

اسدی از تولید سالانه ۳۸۸۰ تن گوشت قرمز در شهرستان اهر خبر داد و گفت: علاوه بر گوشت قرمز، ۲۴ واحد مرغداری گوشتی فعال با جوجه‌ریزی بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه سالانه ۴۵۰۰ تن گوشت سفید در شهرستان اهر تولید می‌شود و ۵ واحد مرغداری تخمی روزانه ۱۱۰ هزار تخم‌مرغ تولید می‌کنند.

وی با ذکر این‌که سالانه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن شیر خام در شهرستان اهر تولید می‌شود، ابراز داشت: در حال حاضر ۵۳ واحد دامداری دام سنگین، ۵ واحد دامداری بره‌پروری و ۱۸۵۰ واحد دامداری کوچک روستایی دارای پروانه در شهرستان اهر داریم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر بر ضرورت تلقیح مصنوعی دام‌های سنگین با هدف افزایش تولید لبنیات و گوشت قرمز در شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۵۲۰۸ دام سنگین بومی با تلقیح مصنوعی به دام‌هایی تبدیل شده‌اند که شیر و گوشت بیشتری نسبت به دام‌های بومی می‌توانند تولید کنند از این‌رو توانسته‌ایم با تلقیح مصنوعی بر معیشت دامداران تاثیرگذار شویم.

انتهای پیام/