به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی محمودی در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان هریس که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های خاص شهرستان هریس فرش معروف آن است، اظهار داشت: فرش هریس که به ثبت جهانی رسیده و فرش معروف پشمی آذربایجآن‌که همان فرش هریس است در این شهرستان بافته می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، شهرستان هریس نزدیک به ۲۶ هزار نفر جمعیت فعال دارد و طبق این آمار نرخ بیکاری در هریس ۱۱٫۹ درصد است، علی‌رغم نرخ بالای اشتغال در حوزه فرش هریس و کشاورزی، ولی سرانه درآمدی پایین است.

فرماندار هریس با ذکر اینکه ۲۸ درصد در حوزه کشاورزی و ۴۹ درصد صنعت و معدن اشتغال دارند که عمده اشتغال صنعت هریس به فرش هریس مربوط می‌شود، گفت: اعتبار ابلاغی شهرستان هریس در بحث مشاغل خانگی نزدیک به یک میلیارد تومان بود ولی به دلیل عدم ابلاغ این اعتبار از سوی بانک‌ها تنها توانستیم ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارات یک میلیارد تومانی مشاغل خانگی را جذب کنیم.

محمودی از تصویب و جذب ۲ طرح با اعتبار ۵۰ میلیون تومان در قالب طرح پشتیبان در شهرستان هریس خبر داد، گفت: در طی دو ماه گذشته طرح‌های مختلفی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان جهت پرداخت تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری معرفی کرده‌ایم که از این میزان بیش از ۱۲ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها ابلاغ‌شده و حال در مرحله تکمیل پرونده قرار دارند.

وی تصریح کرد: اغلب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایت و توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری به لحاظ اینکه طرح‌ها در روستاها و مناطق عشایری ایجاد می‌شود اسناد زمین‌های روستایی را به‌عنوان تضمین قبول نمی‌کنند.

فرماندار هریس بابیان اینکه ۱۵ طرح با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر در کمیته فنی شهرستان تصویب و به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند، بیان داشت: سال گذشته برای کمیته امداد ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص‌یافته بود که توانستیم ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کنیم.

محمودی با اشاره به برگزاری اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان هریس، گفت: در این همایش که با تعدادی برنامه‌های جنبی نیز همراه بود ۱۶۰ مورد فرصت سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران معرفی کردیم و نهایتاً نتیجه همایش به انعقاد تفاهم‌نامه ۱۲ طرح با سرمایه‌گذاران شد.

وی، با تأکید بر اینکه خواسته مردم هریس از سازمان تأمین اجتماعی، ایجاد درمانگاه تأمین اجتماعی در هریس است، خاطرنشان کرد: شهرستان هریس نزدیک به ۲۰ هزار بیمه اصلی و تبعی دارد و به لحاظ مشکل معیشتی مردم، نمی‌توانند به درمانگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند لذا اجابت این خواسته به‌حق مردم آن‌ها را به عملکرد مسئولین امیدوار می‌کند.

انتهای پیام/