به گزارش اهرامروز، محمد محمدپور در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر، جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر را یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری آذربایجان‌شرقی و منطقه ارسباران عنوان کرد، اظهار داشت: امیدواریم شاهد روزی باشیم که جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر دوره شصتم را تجربه می‌کند.

وی افزود: اینکه به دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر ۲۵۰ اثر از ۲۶ استان کشور آثار پرمحتوا ارسال‌شده نشان می‌دهد که نتایج تلاش‌ها و زحمات دست‌اندرکاران بی‌تأثیر هم نبوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه نگاه سطحی در عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند در آینده آسیب‌هایی به جامعه وارد کند، گفت: فرهنگ و هنر عرصه‌ای نیست که به آن نگاه سطحی و سیاسی داشته باشیم و در واقع فرهنگ و هنر با اعماق زندگی مردم در ارتباط است.

محمدپور، ظرفیت‌های منطقه قره‌داغ را در عرصه‌های نمایشی، سینمایی، موسیقی سنتی و سایر عرصه‌ها غیرقابل‌انکار عنوان کرد، یادآور شد: کسی منکر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مردم ارسباران نیست بلکه آن‌وقتی که بدانیم در منطقه چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و از آن‌ها استفاده نکنیم بلکه مرتکب خسران و زیان شده‌ایم.

وی به احداث مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان کلیبر نیز اشاره کرد و گفت: در سازمان برنامه و بودجه در توجیه ممانعت از احداث مجتمع فرهنگی و هنری در کلیبر می‌گفتند جمعیت بر اساس شاخص‌ها نیست و ما معتقدیم اگر قرار باشد مجتمع فرهنگی و هنری احداث شود نباید به شاخص جمعیتی توجه شود بلکه در روزهای تعطیل هزاران گردشگری به کلیبر سفر می‌کنند و احداث این مجتمع علاوه بر پاسخ مثبت به مطالبات مردم این شهرستان بوده بلکه زمینه استفاده گردشگران نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه میانگین اعتبارات شهرستان‌ها در سطح کشور ۲ میلیون تومان است، ابراز داشت: اعتبارات متوسط استانی شهرستان‌ها در آذربایجان‌شرقی ۳۰ میلیون تومان است و در تلاشیم تا اعتبارات استانی به شهرستان‌ها سوق یابد.

محمدپور اضافه کرد: اینکه روستائیان و عشایر و تولیدات آن‌ها در رونق اقتصادی نقش مؤثری دارند شکی نیست اما نا با برگزاری جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر سعی کرده‌ایم تا بگوییم روستاها و عشایر محور اصلی توسعه هستند و این غیرمنطقی است که نقش روستائیان و عشایر را در توسعه کشور، اقتصادی، اجتماعی، منطقه، امنیت کشور غافل شویم.

وی با ذکر این‌که در دنیا به عرصه فرهنگ و هنر به‌عنوان منبع برای رسیدن به اقتصاد پایدار می‌نگرند، گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ریل‌گذاری و حرکت در مسیر عدم وابستگی کشور به نفت و متکی شدن آن به فرهنگ و هنر مردم سوق دهند و با این تفکر و مدیریت بگوییم که اقتصاد کشور با فرهنگ و هنر مردم مقاوم و اقتصاد مقاومتی تحقق‌یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، توسعه فرهنگ و هنر را نیازمند حمایت از آن در بودجه استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد، افزود: اگر معتقدیم فرهنگ و هنر توسعه یابد بایستی به آن در بودجه نیز توجه کنیم و به‌صراحت می‌گوییم فرهنگ و هنر نیاز به حمایت مادی هم دارد.

محمدپور با تأکید بر اینکه مراحل اولیه مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان کلیبر از قبیل طراحی و نقشه‌برداری به‌زودی به اتمام می‌رسد، ادامه داد: هرچند زیربنای مجتمع فرهنگی و هنری کلیبر از ۹۰۰ مترمربع به ۱۲۰۰ مترمربع افزایش‌یافته اما این پروژه را فاز نخست مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین می‌دانیم که برای اجرای آن نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سال‌جاری پیش‌بینی‌شده است.