به گزارش اهرامروز، اعظم فرخزاد (آخوندزاده) بانوی رمان آذربایجان در خصوص نقش کتاب در زندگی مردم به خبرنگار مهر می‌گوید: کتاب عامل بسیاری از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های در زندگی فردی و اجتماعی است و مطالعه کتاب ساختار شخصیت انسانی است تا در برابر تمامی مسائل زندگی با منطق و آگاهی برخورد کنند.

وی ادامه می‌دهد: کتاب غذای روح انسان است روحی که احتیاج به تغذیه صحیح دارد تا رشد کند و به مرتبه علم و کمالات برسد متأسفانه برخی‌ها از این تغذیه سالم غفلت می‌کنند و به روش‌های ناصحیح که آسیب‌ها و ناهنجاری را در جامعه در پی دارند، روی می‌آورند.

بانوی رمان آذربایجان بابیان اینکه وقت آن رسیده است که از این غفلت‌ها خارج شده و به‌سوی توسعه و پیشرفت جامعه گام‌هایی را برداریم، می‌افزاید: دست‌یابی به توسعه فرهنگی با پذیرش صلح و آشتی با کتاب محقق می‌شود.

فرخزاد ادامه می‌دهد برخی از مردم یک لحظه شادی و تفریح را فدای یک عمر پشیمانی می‌کنند، ادامه می‌دهد: لذتی که در دست گرفتن کتاب و خواندن آن است، نمی‌توان با سرگرمی در فضای مجازی به‌دست بیاید متأسفانه در این میان افرادی هستند که فضای مجازی را جایگزین دانش خود می‌کنند.

وی در خصوص عدم رغبت مردم استان به کتاب‌خوانی می‌گوید: استفاده بیش از حد مردم از فضای مجازی و به‌ویژه استفاده نادرست از این رسانه‌ها باعث بروز ناهنجاری در جامعه شده و همین رسانه‌ها بین مردم و کتاب فاصله انداخته است.

قیمت بالا و بی‌محتوا بودن کتاب‌ها در کنار گسترش استفاده از فضای مجازی از عوامل مهم بی‌رغبتی عمومی به کتاب‌خوانی است.

 

بانوی نویسنده آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: تمامی مردم جامعه ایفاگر نقش ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی هستند در کنار این باید افراد متخصص در این حوزه دست‌به‌دست داده و امکاناتی را برای فعالیت در حوزه فرهنگی فراهم کنند

فرخزاد با اشاره به قیمت بالای کتاب می‌افزاید: قیمت بالای کتاب و پایین بودن و بی مفهوم بودن سطح کتاب‌ها باعث شده تا مردم از امر کتاب‌خوانی دلسرد شوند بنابراین چاره‌اندیشی برای وضیعت نرخ کتاب‌ها و حمایت از کتابفروشی ها گامی موفق جهت ترویج فرهنگ و هنر استان است.

وی عمده عوامل پایین بودن آمار کتاب‌خوانی در کشور ما نسبت به سایر کشورها را اعتیاد به فضای مجازی عنوان و اظهار می‌کند: استفاده از اینترنت و فضای مجازی در کشور ما یک تفریح مسلم شده این رسانه‌ها قبل از اینکه کارایی علمی و سالم را در کشور ما نشان دهد جلوه‌گر ناسالمی‌ها بوده که پایین بودن آمار کتاب‌خوانی در مقایسه با سایر کشورها از جمله این عوامل است.

بانوی رمان آذربایجان بابیان اینکه فاصله مردم از کتاب و کتاب‌خوانی منجر به فقر فرهنگی شده است، عنوان می‌کند: زمانی که نمی‌دانیم در برابر چنین تکنولوژی‌های غربی چه کنیم جای تأسف است، با نوازش کلما ت کتاب می‌توانیم به دانش خود بیافزاییم و در برابر چنین مشکلات آگاهانه برخورد کنیم.

فرخزاد در بخشی از سخنان خود می‌گوید: کتاب در فرهنگ استان نقش مؤثری را ایفا می‌کند بنابراین بایستی کتاب و کتاب‌خوانی را جزئی از برنامه‌های اصلی قرار دهیم و همانند کشورهای پیشرفته ساعاتی را برای مطالعه اختصاص دهیم تا شاهد توسعه فرهنگی در استان باشیم.

انتهای پیام/