به گزارش اهرامروز، در پی سوال بیت‌الله عبدالهی نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کمک به انجمن‌های ادبی و هنری شهرستان‌های اهر و هریس، کاراندیش معاون حقوق و امور مجلس وزارت ارشاد روز شنبه مورخ سی شهریور در شهرستان‌های اهر و هریس  حضور یافت.

کاراندیش در معیت محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پیروزمنش معاون توسعه مدیریت اداره‌کل و عبدالهی نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر حضور یافتند و نشست صمیمی با روسا و هیات مدیره انجمن‌ها و تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر اهر ترتیب داده شد.

ابتدا الیاس ممی‌پور رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر ضمن خیر مقدم گزارشی از فعالیت انجمن‌ها و هزینه‌های تعمیراتی و تجهیزاتی ارائه داد و گفت در حال حاضر در شهرستان اهر ۴ انجمن هنری شامل نمایش، عکاسی، تجسمی و ادبی در حال فعالیت می‌باشند و  سه انجمن هنری شامل انجمن سینمای جوان، موسیقی و خوش‌نویسی نیز در حال تأسیس می‌باشد که وجود این انجمن‌ها در این شهرستان بسیار ضروری است.

وی در خصوص برگزاری دومین جشنواره عکس سال ارسباران نیز گفت: با پیگیری‌های انجام شده اختتامییه این جشنواره در آبان‌ماه امسال برگزا خواهد شد.

ممی‌پور در ادامه خواستار حل مشکلات مالی، ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران شد.

وی در پایان تجهیز و ساخت پلاتوی ارشاد اهر که یکی از سالن‌های نمونه در استان می‌باشد نیز خبر داد و افزود: تقریباً تمام کارهای این پلاتو تمام شده و سیستم صوتی آن نیز در آینده نزدیک حل خواهد شد.

وی در پایان گفت در سال ٩٧ حدود ٢٣٠ میلیون تومان برای طرح‌های عمرانی و تجهیزات اداره ارشاد این شهرستان هزینه شده است که امسال نیز با موافقت اولیه ۴۵٠ میلیون تومان برای طرح‌های عمرانی و تجهیزاتی این اداره در نظر گرفته شده است.

در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر اهر با معاون وزیر ارشاد ه گذشت؟

سپس روسای انجمن‌ها ایراد سخنرانی نمودند ابتدا محمدرضا بهمرام رئیس انجمن عکاسی اهر در خصوص فعالیت انجمن فعال عکاسی گزارش داد و در خصوص کمک به انجمن و تجهیز این انجمن و هزینه جشنواره و چاپ کتاب جشنواره سخنانی ایرد نمود و وجود نگارخانه را از ضروریات دانست.

آروز شامی از هیات مدیره انجمن تجسمی ضمن ارائه گزارش از عملکرد دوره اول انجمن تجسمی از کمبود امکانات و تجهیزات اتاق انجمن و امکانات آموزشی گفت.

میثم صادق‌زاده رییس انجمن نمایش اهر در مورد راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری تئاتر ارسباران و ثبت جشنواره در تقویم کشوری سخن گفتند و گزارشی از جشنواره امسال و مشکلات آن را بیان نمود.

حسین دوستی نویسنده و پژوهش‌گر ارسباران نیز ضمن خیر مقدم و تشکر از معاون وزیر از بابت حضور در شهرستان در مورد درجه هنری و نشان هنری هنرمندان سخن گفته و خواستار توجه به هنرمندان و اهالی فرهنگ شدند .

جعفر خضوعی نویسنده و روزنامه‌نگار ارسبارانی به فعالیت نشریات شهرستان و سابقه مطبوعات در این خطه اشاره نموده و کارنامه درخشان در حوزه مطبوعات قراداغ را بیان نمودند و خواستار توجه جدی به به مکتب قره‌داغ درحیطه ادبیات شدند.

وی، لهجه ترکی قره‌داغ را اصیل‌ترین لهجه دانسته و خواستار راه‌اندازی دفتر بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان در منطقه ویژه ارسباران شد. راه‌اندازی خانه ملی عاشیقلار را نیز واجب دانستند.

سخاوت عزتی شاعر و نویسنده اهری با اشاره به اینکه قره‌داغ خاستگاه ادبیات عاشیقی حمایت از این ادبیات را ضروری دانست.

وی در ادامه توجه به هنر عاشیقی به عاشیق قربانی اشاره کرده و از کم‌توجهی به این هنرمند گلایه کرد که در این خصوص آقای مدیر کل قول دادند مجسمه این هنرمند ساخته شود.

پرویز گلی‌زاده دبیر جشنواره عکس سال ارسباران نیز از سخنرانان این جلسه وجود مهمان‌سرا برای هنرمندان را خواستار شد.

انتهای پیام/