به گزارش اهرامروز به نقل از تسنیم، حسن استوار آذر ظهر امروز در نخستین جلسه هماهنگی استقرار موکب‌های آذربایجان شرقی و هماهنگی ارائه خدمات به زائران ایرانی اربعین حسینی در مرز عراق با اشاره به اینکه گزارش عملکرد استان بعد از اربعین سال جاری و برای استحصال نکات قوت و ضعف بررسی شده است اظهار کرد: دبیرخانه دائمی ستاد اربعین کشور برای سال جاری ایجاد شده و اولین جلسه ستاد اربعین در دی ماه برای استانداران برگزار شد که به دلیل مسائل انتخاباتی و موضوع سیل این جلسه با تأخیر برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش برای مردم‌محور کردن و ایجاد فضای غالب مردمی در مراسم‌های اربعین افزود: نباید برنامه‌ها به صورت دولتی برگزار شده و در بین مردم این‌گونه تداعی شود. رویکرد ستاد مرکزی، بسترسازی و صیانت عمیق از بحث اربعین و بین المللی کردن اربعین است.

مدیرکل اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه سفر نظام‌مند و قانونمند بر اساس آمایش استانی طراحی می‌شود گفت: باید با نظام‌مند کردن این نوع سفرها، در طول سال که دیدار مردم آذربایجان با رهبری، ارتحال حضرت امام و غیره برگزار می‌شود، بتوانیم اعزام‌ها را از حالت انفرادی خارج کرده و در قالب کاروان اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه با بازگشایی مرز خسروی، این مرز به خروجی زائرین اربعین اضافه می‌شود ابراز داشت: بر اساس تفاهم نامه وزارت کشور با عراق، اگر تغییری پیدا نکند مرز خسروی نیز جزو مرزهای خروجی زائرین اربعین در نظر گرفته خواهد شد.

استوارآذر بر ممنوعیت خروج غیر قانونی و تلاش برای حذف هزینه‌های غیرضروری تاکید کرد و گفت: نباید تفکر سفر رایگان در مردم ایجاد شود چراکه هزینه‌هایی از جمله ویزا وجود دارد که باید قبل از سفر تدارک دیده شود در غیر این صورت باعث بسیاری از مشکلات از جمله تجمع در مرز می‌شود ولی باید تلاش شود تا با کاهش هزینه های مضاعف، این سفر با هزینه حداقلی اجرا شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته دو موکب رسمی آذربایجان شرقی در بصره و در مهران مستقر بود اضافه کرد: موکب‌های خودجوش دیگری از این استان در کربلا و شهرهای مختلف مستقر می‌شوند.

مدیرکل اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برای امسال برپایی دو موکب به آذربایجان شرقی ابلاغ شده است، افزود: یک موکب آذربایجان شرقی در بصره و یک موکب رسمی دیگر در سامرا مستقر خواهد شد ولی موکب‌های مردمی دیگری نیز از این استان در شهرهای مختلف عراق و مرز ایران و عراق مستقر می‌شوند.

وی از صدور پروانه فعالیت برای موکب‌های آذربایجان شرقی در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: از هم اکنون باید ارائه آموزش‌های لازم از صداوسیما و رسانه‌ها آغاز شود ضمن اینکه حفظ حرمت زائرین، رعایت مسائل بهداشتی و تلاش برای جمع آوری کمک‌های مردمی از رسانه‌های استان اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

استوارآذر با اشاره به اینکه ۱۸ آبان ماه تاریخ دقیق مراسم اربعین است گفت: ارائه خدمات به مدت ۲۰ روز از ۵ آبان تا ۲۵ آبان خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمادگی برای ارائه خدمات برای روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر در بصره وجود دارد ادامه داد: در سامرا هم روزانه برای ۱۲ هزار نفر خدمات ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول اجتماعی استان با اشاره به اینکه زائرانی از کشورهای همسایه آذربایجان شرقی هم برای سفر به عراق از این استان عبور می‌کنند، خاطرنشان کرد: روزانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر زائر خارجی اربعین از مرزهای آذربایجان شرقی وارد کشورمی‌شدند که سال گذشته در مجموع بیش از ۱۳۰۰ نفر زائر خارجی از این استان به عراق سفر کرده و بازگشتند که مسئولیت استقبال و پذیرایی از این میهمانان بر عهده سپاه است.

انتهای پیام/