به گزارش خبرنگار اهرامروز، یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) با حضور ۳۰۰ هنرمند از ۱۱ استان و ۱۴ شهرستان مختلف کشور در شهرستان اهر در حال برگزاری است که حضور گروه‌هایی از کشور جمهوری آذربایجان حال و هوای دیگری به این جشنواره بخشیده است.

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر با حضور دو گروه از کشور جمهوری آذربایجان رفته‌رفته به عرصه بین‌المللی شدن این جشنواره پا می‌گذارد، در حال حاضر گروه‌های نمایشی کشور آذربایجان در جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران به اجرای عمومی می‌پردازند، امید می‌رود که از سال آینده حضور گروه‌هایی از کشورهای همسایه گامی در برگزاری بین‌المللی این جشنواره باشد.

تاریخ تئاتر اهر با نام میرزا محمدجعفر قراجه‌داغی بنیان‌گذار هنر تئاتر ایران از سال ۱۲۵۰ آغاز می‌شود. تولد صحنه تئاتر در این شهر با فرهنگ (آموزش و پرورش) قراجه‌داغ پیوند دارد. اسناد در دسترس نشان می‌دهد که نزدیک به یک قرن پیش هنر تئاتر در اهر به‌روی صحنه رفته است (گزارش فتح‌الله خان حکیمی رئیس معارف قراجه‌داغ به رئیس معارف آذربایجان، ۱۳۱۰).

در رونق تئاتر اهر مربیان هنر و معلمان نقش ممتازی داشته‌اند و به‌عبارتی اهر هنر تئاتر خود را مدیون آموزش و پرورش است.

در تورق تاریخ تئاتر اهر به هنرمندان بزرگی برمی‌خوریم که در حفظ و رونق تئاتر این شهر نقش‌آفرین بوده‌اند.

با تدوین اسناد تاریخ تئاتر اهر به فهرست جامعی از این هنرمندان دست می‌یابیم.

جشنواره تئاتر اهر از دوره هفتم و از سال ۹۲ در سطح سراسری برگزار می‌شود و دبیرخانه این جشنواره در یک حرکت شایسته به تجلیل از پیش‌کسوتان هنر تئاتر این شهر اقدام می‌کند.

از دوره هفتم تا دهم هنرمندان پیش‌کسوت اهری؛ اساتید جمشید مسگری، ابوالفضل فرج‌زاده، حسین فخرایی، رحیم ترابی، علیرضا کارگر، حسین محب‌اهری، عدالت کریمی، جبرائیل فتح‌الله‌پور و حمید فرج‌زاده تجلیل شده‌اند.

دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره تئاتر ارسباران در آیین اختتامیه این دوره از مقام هنرمند شهید یوسف فتاح اهری تجلیل می‌کند.

همچنین در بخش صحنه‌ای؛ کریم اکبری مبارکه، عبدالحسین لاله و حسین محب‌اهری و در بخش خیابانی سیروس همتی، داریوش نصیری و سامان خلیلیان به‌عنوان اعضای هیئت داوری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران انتخاب‌شده‌اند.

گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران با حضور ۲۳ گروه از ۱۱ استان کشور در شهرستان اهر از ۲۲ تا ۲۶ مردادماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/*