به گزارش خبرنگار اهرامروز، قلی اله قلی زاده در جشنواره سماق شهرستان هوراند که در بخش آقبراز برگزار شد، اظهار کرد: منطقه ارسباران شامل شهرستان‌های اهر، ورزقان، کلیبر، خداآفرین، کلیبر و هوراند از استثنایی‌ترین مناطق جهان در حوزه زیست‌محیطی است، اخیراً پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران به مرکزیت کلیبر، خداآفرین و قسمتی از ورزقان به یونسکو ارسال‌شده است.

وی از حضور نمایندگان سازمان یونسکو طی مهرماه سال جاری در جنگل‌های منطقه ارسباران خبر داد، افزود: نمایندگان سازمان یونسکو جهت بازدید از جنگل‌های ارسباران مهرماه سال جاری عازم ایران و استان آذربایجان شرقی خواهند شد و ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران را می‌توان یک اتفاق تاریخی قلمداد کرد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس بابیان اینکه با ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران، این منطقه به سایت گردشگری دنیا ملحق می‌شود، گفت: گردشگران جهان جنگل‌های منطقه ارسباران را بیشتر خواهند شناخت چراکه در جهان چنین منطقه‌ای با طبیعت بکر به غیر از ارسباران وجود ندارد در حالی که درآمد صنعت گردشگری طبق مقایسه کارشناسان ۳۰۰ برابر درآمد سایر حوزه‌ها است.

اله قلی زاده ادامه داد: در محدوده جنگل‌های منطقه ارسباران بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی وجود دارد و در واقع اگر کمی توجه کنیم جنگل‌های ارسباران کلکسیونی از گیاهان دارویی است و برخی از این گیاهان از نظر ژنتیکی در کل جهان گونه‌ای نادر هستند.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته روستائیان تولیدکننده و شهرنشینان مصرف کنند بودند، بیان کرد: متأسفانه رفته‌رفته روستاها از حالت تولیدکننده خارج می‌شوند و کسانی هم که تاکنون به شهرها مهاجرت کرده و حاشیه‌نشینی را پدیده آورده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که روستاها بهترین مکان برای زندگی و توسعه است.

انتهای پیام/