به گزارش خبرنگار اهرامروز، همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر و رونمایی از کتاب‌رمان «سکوت بهشتی» اثر مهدی شنابی با مشارکت شهرداری، شورای اسلامی شهر و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهر و با حضور جمعی مسئولان شهرستانی و اصحاب فرهنگ و هنر در سینما قدس برگزار شد.

حواشی و فشار متعددی در برگزاری همایش نویسندگان و مؤلفین بر ما وارد شده است

میر جلال‌الدین موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر اهر در همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر و رونمایی از کتاب رمان «سکوت بهشتی» که در سینما قدس شهرداری اهر برگزار شد اظهار داشت: شهرستان اهر از نظر تألیف و چاپ کتاب در بین شهرستان‌های آذربایجان شرقی رتبه دوم استانی را دارد و این مهم میسر نمی‌شد مگر با قلم‌فرسایی نویسندگان و صاحب قلمان اهری که این افتخار را به ارمغان آوردند.

وی افزود: این همایش به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری اهر با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی اهر و با رهنمودهای معاون فرماندار شهرستان برگزار می‌شود که جای دارد تا از همکاری تمامی عزیزان قدردانی کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهر، رونمایی از کتاب رمان «سکوت بهشتی» و تجلیل از ۲۵ نویسنده اهری را از دیگر محورهای همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر عنوان کرد و گفت: با توجه به حاشیه‌هایی که در برگزاری برنامه‌های فرهنگی به وجود می‌آید بر ما فشارهای متعددی وارد شد که به زودی تمامی آن را از طریق رسانه‌ها تشریح خواهم کرد.

 

مخاطب‌شناسی پیش از تألیف جزو موارد اولویت‌دار نویسندگان باشد

علی حسن‌زاده، معاون فرماندار اهر در همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر و رونمایی از کتاب رمان «سکوت بهشتی» که در سینما قدس شهرداری اهر برگزار شد با اشاره به اینکه جایگاه «کتاب» در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف توانسته خودنمایی کند اظهار داشت: کسانی که قلم به دست هستند و قلم‌فرسایی می‌کنند امانت‌دارند و این مهم از ارزش و منزلت زیادی برخوردار است.

وی افزود: نویسندگی یک عشق است و با آموزش نمی‌توان این حرفه ارزشمند را یاد گرفت و در واقع حرفه‌ای آسان نیست و نویسندگان برای این هنر و حرفه هزینه هنگفتی پرداخت کرده‌اند.

معاون فرماندار اهر بابیان اینکه نویسنده اولین موردی را که باید در تألیف کتب به آن توجه کند مخاطب‌شناسی است، ادامه داد: هر کتاب مخاطب خاص خود را دارد و اگر نویسنده می‌خواهد طیف گسترده‌ای را همراه خود سازد می‌بایست ذائقه‌ها بشناسد.

حسن‌زاده تصریح کرد: تاثیرگذاری و پیام‌رسانی نویسندگان از طریق تألیف کتب قطعاً برای نویسنده مستلزم هزینه است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه کنونی غریب واقع شده است، خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته به لحاظ این‌که فضای مجازی همانند امروز در بورس نبود فرهنگ کتاب‌خوانی بیش از پیش مورد توجه بود اما این یار مهربان از سبد خانوارها تا حدودی حذف شده است.

معاون فرماندار اهر بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه نویسندگان به اندازه‌ای که برای تألیف کتاب زحمت می‌کشند به همان اندازه درآمدی به دست نمی‌آورد از این‌رو برای کمک به معیشت نویسندگان و درآمد آنها بایستی مردم نیز پای‌کار باشند.

 

نویسندگان ارسبارانی در «گام دوم انقلاب» به ندای رهبری لبیک می‌گویند

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر و رونمایی از کتاب رمان «سکوت بهشتی» که در سینما قدس شهرداری اهر برگزار شد، تجلیل از نویسندگان و مؤلفین به نام اهری را ضروری دانست اظهار داشت: به نظر بنده این همایش برای تجلیل از نویسندگان و مؤلفین قانع‌کننده نیست.

وی با اشاره به اینکه قلم به دست بودن و نویسندگی بسیار سخت و باید برای به ثمر رسیدن یک اثر خون دل‌ها خورد، افزود: آن‌هایی که از نویسندگی چیزی نمی‌دانند یقیناً از سختی آن‌هم هیچ درکی نخواهد داشت، این در حالی است که نویسندگان و کتاب‌ها تاریخ و پیشینه را برای نسل‌های جدید زنده می‌کنند.

امام جمعه اهر ادامه داد: نویسنده نباید در تألیف کتاب صرفاً به کپی از کتاب‌های دیگران بسنده کند در حالی که تألیف کتاب که بتواند مخاطب جذب کند باید نتیجه تحقیق و پژوهش فرد نویسنده باشد.

حاجی‌زاده، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اصحاب فرهنگ و هنر در معرفی نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور تاکید کرد و گفت: حسین دوستی از اساتید مؤلف و پژوهش‌گر ۵ جلد کتاب در رابطه به انقلاب اسلامی تألیف کرده‌اند.

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مردم آذربایجان شرقی تاکید داشتند تا آذربایجانی‌ها در «گام دوم انقلاب» پیشتار باشند گفت: امیدوارم در «گام دوم انقلاب» قلم‌های نویسندگان کتاب‌های مختلفی تألیف شود و نویسندگان ارسبارانی در گام دوم انقلاب پیشتاز باشند و به مقام معظم رهبری اولین نفری باشند که لبیک می‌گویند.

راضیه عباسی‌معروفان سخنگوی شورای اسلامی شهر اهر، حسین دوستی نویسنده و پژوهش‌گر، اعظم فرخ‌زاد (بانوی رمان آذربایجان)، جعفر خضوعی نویسنده و روزنامه‌نگار در همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر و رونمایی از کتاب رمان «سکوت بهشتی» که در سینما قدس شهرداری اهر برگزار شد نکته نظراتی را بیان کردند.

 

انتقاد مهدی شنابی از عیبت اعضای شورای شهر اهر در همایش نویسندگان و مؤلفین

مهدی شنابی پس از رونمایی کتاب جدیدالتألیف‌اش به نام «سکوت بهشتی» پشت تریبون رفت و ضمن تشریح جزئیاتی از این کتاب، از همراهی سه عضو شورای اسلامی شهر اهر برای ترتیب همایش تجلیل از نویسندگان و مؤلفین اهر قدردانی و از غیبت سایر اعضای شورای شهر انتقادی داشت.

وی در ادامه می‌گوید: اعضای شورای شهر که در برگزاری این همایش آستین بالا زدند و واقعاً زحمت کشیدند دچار حواشی شده‌اند و برخی دیگر فقط پُز فرهنگی می‌دهند ولی در برنامه‌های فرهنگی نه حضور دارند و نه مشارکت می‌کنند.

مؤلف کتاب رمان «سکوت بهشتی» ادامه می‌دهد: فرهنگی بودن یا برای فرهنگ ارزش قائل شدن پُز نمی‌خواهد بلکه عشق می‌خواهد و از همشهریانی که بدون دعوت آمده بودند قدردانی می‌کنم.

گفتنی است؛ در پایان این همایش، کتاب رمان «سکوت بهشتی» اثر مهدی شنابی با حضور مسئولان شهرستانی و اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شد.

انتهای پیام/