به گزارش خبرنگار اهرامروز، داور نامدار در جشنواره سماق شهرستان هوراند که در بخش آقبراز برگزار شد، اظهار کرد: نگاه و نگرش سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به منابع طبیعی نسبت به گذشته تغییریافته و بروز شده است و نگاه حفاظتی، پلیسی و برخورد قضایی به‌طرف موضوعات صیانتی سوق یافته و این تغییر نگرش‌ها بدان معناست که بتوانیم به‌طور واقعی از مشارکت‌های مردمی برای حفاظت جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی بهره‌مند شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی توسعه جنگل‌ها و مراتع را نیازمند حمایت و مشارکت مردم دانست، افزود: بر اساس طرحی که مقرر شده تا در هر استان در یک شهرستان به‌عنوان پایلوت اجرا شود در استان آذربایجان شرقی حوزه شکری چای شهرستان هوراند به‌عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری شکری چای هوراند ۱۰ هزار هکتار تعیین شده است، اظهار داشت: این طرح شامل ۱۷ روستای شهرستان هوراند می‌شود که قصد داریم طرح مدیریت منابع طبیعی را در این حوزه اجرا کنیم.

نامدار تأکید کرد: سیاست‌ها در قبال مدیریت جامع منابع طبیعی برخورد پلیسی و ممانعت بی‌خود و بی‌جهت نیست و در این طرح سعی داریم بگوییم که منابع طبیعی را به‌جای کاهش، افزایش دهیم و افزایش منابع طبیعی عمدتاً در راستای طرح جنگل‌کاری اقتصادی و طرح کاشت در اراضی شیب‌دار کم بازده است و سعی داریم تا با اعطای مجوزهای لازم این اجازه را بدهیم که گونه‌های گیاهی مثمره نیز کاشت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بابیان اینکه هدف اصلی منابع طبیعی جدای از فعل‌های نفی کمک به معیشت مردم است، ابراز داشت: وقتی تأمین معیشت مردم متکی به حفاظت از مراتع و منابع طبیعی شد و قطعاً حفظ مرتع و جنگل‌ها را به‌عنوان نیازها از وظایف خود خواهند دانست.

وی از توزیع ۲۰ هزار اصله درخت صنوبر به‌طور رایگان در شهرستان هوراند و در راستای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی خبر داد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۱۱ هزار اصله درخت فندق نیز در این شهرستان برای توسعه جنگل‌ها توزیع کرده‌ایم.

انتهای پیام/