به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد شربتی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اهر با ابراز نگرانی از عدم همکاری اولیاء در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: متاسفانه تقاضای کاذب و بی‌رویه به رشته علوم تجربی وجود دارد و حدود ۵۴ درصد دانش‌آموزان مقطع دبیرستان منطقه در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: جایگاه شهرستان اهر در کسب رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری بیش از ۳۱ نفر است که امسال رتبه زیر یک هزار را کسب کرده‌اند و عدم کسب موفقیت در کنکور سراسری رقابت فشرده و سخت دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی است از این‌رو با آن‌که نمی‌توانیم در رشته تجربی کنکور رتبه‌های برتر را کسب کنیم والدین در زمان ثبت‌نام هیچ‌گونه همکاری با آموزش و پرورش اهر نمی‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر ادامه داد: ما نمی‌گوییم هیچ دانش‌آموزی نباید در رشته تجربی تحصیل کند البته هر کسی که استعداد و توانایی دارد حق اوست تا علوم تجربی بخواند ولی صرف این‌که چون والدین علاقه دارند تا فرزندان‌شان تجربی بخواند در حالی شاید دانش‌آموز به رشته دیگری علاقه‌مند باشد و اغلب این‌طور فکر می‌کنند که هر کسی علوم تجربی بخواند ” دکتر ” می‌شود.

شربتی با اشاره به اینکه شکست دانش‌آموزان در کنکور سراسری نتیجه اصرار بی‌مورد والدین برای تحصیل در رشته‌های خاص است، گفت: والدین بدون آن‌که به استعداد و توانایی فرزندان‌شان توجه کنند بر این عقیده‌اند که حتماً باید فرزندشان دکتر شود سال‌ها پشت کنکور می‌مانند و بعد از می‌بینیم روحیه آن دانش‌آموز توام با شکست و ناامیدی است و از طرفی وقتی هم نتوانست در کنکور قبول شود والدین فرزندشان را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌کنند تا به اصطلاح دکتر شود.

کمبود، فرسوده و به‌روز نبودن تجهیزات هنرستان‌ها از چالش‌های آموزش و پرورش اهر است

وی تصریح کرد: بارها بوده که والدین برای تامین ارز مورد نیاز فرزندان‌شان که در خارج از کشور تحصیل می‌کند به آموزش و پرورش مراجعه کرده و تقاضا همراهی می‌کنند، چرا ابتدا به استعداد و توانایی دانش‌آموزان توجه نمی‌کنیم و اصرار داریم حتماً باید تجربی بخوانند، هر فرد توانایی خاص خود را دارد و لازم است تا به توانایی و استعدادهای فرزندان‌مان توجه کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر، کمبود، فرسوده و به‌روز نبودن تجهیزات هنرستان‌ها را از چالش‌های آموزش و پرورش شهرستان اهر ذکر کرد و گفت: اکثر تجهیزات هنرستان‌ها قدیمی و منطبق با کتب جدیدالتالیف نیست در حالی که طبق برنامه ششم توسعه کشور، بایستی جهت جبران کمبود افراد متخصص حدود ۵۰ درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی هدایت شوند و والدین نیز ر این زمینه همکاری لازم را با آموزش و پرورش ندارند.

شربتی، افزود: از خیرین و رسانه‌ها تقاضا داریم از افرادی که توانایی مشارکت در تامین تجهیزات هنرستان‌های شهرستان اهر دارند را دعوت کنند چراکه اصلی‌ترین نیاز امروز دستگاه تعلیم و تربیت بعد از مدرسه‌سازی، تجهیز هنرستان‌ها جهت آموزش دانش‌آموزان است به عبارتی می‌توان گفت هنرستان‌ها از نظر تجهیزات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

وی، با تاکید بر اینکه والدین همچنین در زمینه پوشش تحصیلی نیز با آموزش و پرورش همکاری نمی‌کنند، گفت: در بحث پوشش تحصیلی با مشکلات جدی از جمله مخالفت والدین مواجه هستیم این در حالی است که آمار پوشش تحصیلی شهرستان اهر از میانگین استانی هم ۱۰ درصد پایین‌تر است به طوری که ما حتی حاضریم هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستایی و اقامت در مدارس شبانه‌روزی را تامین کنیم.

حدود ۴۳ درصد دانش‌آموزان اهری به هنرستان‌ها هدایت شده‌اند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر در ادامه بابیان این‌که سال‌هاست ریالی سرانه دانش‌آموزی به مدارس شهری اهر تخصیص نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: گاهاً انتقاداتی از سوی مردم به آموزش و پرورش وارد می‌شود که هیچ کسی راضی به مشارکت در اداره مدارس نیست در حالی که مدارس اهر به صورت خودگردان و با مشارکت مردم اداره می‌شوند و دولت در طول سال‌های ریالی به مدارس شهری اهر تخصیص نداده است اما انتظار داریم مردم در اداره امور مدارس و تامین هزینه‌ها، آموزش و پرورش را یاری کنند.

شربتی اضافه کرد: در حال حاضر ابلاغیه‌ای برای تعدیل ۸۸ نفر از معاونین مدارس شهرستان اهر را دریافت کرده‌ایم و طرفی هم طرح رتبه‌بندی معلمان را مطرح می‌کنند که در نتیجه آن همکارانی که قرار است بازنشسته شوند تقاضا دارند تا بازنشسته نشوند و از مزایای طرح رتبه‌بندی معلمان استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه توجه به معیشت معلمان و رفع مشکلات این قشر از جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه معلمان با تجربه به لحاظ این‌که از معیشت ضعیف برخوردارند در سال‌های آخر خدمت خود تقاضا می‌کنند تا به جهت بهره‌مندی از مزایا در سمت معاون مدرسه منصوب شوند که در نوع از چالش‌های آموزش و پرورش اهر محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر با ذکر این‌که حدود ۴۳ درصد دانش‌آموزان اهری به هنرستان‌ها هدایت شده‌اند که بر این اساس جایگاه نخست استانی را داریم، گفت: جزو شهرستان‌هایی هستیم که رفته رفته تعداد هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها با هم برابری می‌کند ولی جانمایی هنرستان‌ها در گذشته به گونه‌ای بوده که رغبت برای تحصیل در آن کمتر است.

انتهای پیام/