به گزارش خبرنگار اهرامروز، علی یزدانی در جلسه کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال شهرستان اهر که در شهرک صنعتی برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت گران سربازان عرصه اقتصادی کشور هستند اظهار داشت: برخی از مسائل و مشکلات شهرک صنعتی شهرستان اهر با سایر شهرک‌های صنعتی مشترک است و همین مشکلات و نواقصات را می‌توان با نشست‌های کارشناسی حل کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه در کشور ۷۶۹ ناحیه و شهرک صنعتی داریم، افزود: سازمان شهرک‌های صنعتی زمین‌های شهرک را به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و هزینه‌ای که از سرمایه‌گذاران گرفته می‌شود حق خدمات بوده و می‌توان این پول را به‌صورت چندساله گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۶ درصد صنایع کشور زیر نظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار دارد و ۳ هزار و ۵۰۰ واحد بزرگ داریم و از طرفی نیمی از اشتغال کشور در حوزه صنایع کوچک قرار دارد.

یزدانی با تأکید بر اینکه در بسیاری از نقاط کشور صنایع بزرگ نداریم، گفت: ایجاد زیرساخت و حمایت از صنایع کوچک که به‌صورت نرم‌افزاری بوده از وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی دیگر از زمینه‌های حمایت از تولیدکنندگان داخلی را ایجاد محل فروش تولیدات در کشورهای خارجی عنوان کرد، بیان داشت: به‌طور مثال در کشور چین سالن یک هزار و ۷۰۰ متری برای عرضه تولیدات بنگاه‌های کوچک تعیین‌شده و این امر صرفاً برای حمایت از تولیدات داخلی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ۵۰ درصد هزینه حضور بنگاه‌های کوچک در نمایشگاه بین‌المللی تهران را پرداخت می‌کند، تأکید کرد: تشکیل خوشه‌های صنعتی در تولید و فروش محصولات صنایع کوچک به‌نوعی حمایت از تولید است ولی متأسفانه شهرستان اهر ظرفیت تشکیل خوشه صنعتی را ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های ایجاد واحد تولیدی در شهر صنعتی شهرستان اهر خبر داد، گفت: کاهش هزینه در شهر صنعتی اهر می‌تواند مشوق سرمایه‌گذاران باشد و سرمایه‌گذاران زمانی که ببینند برای ایجاد واحد صنعتی کمترین هزینه را پرداخت خواهند کرد قطعاً برای سرمایه‌گذاری در شهر صنعتی اهر علاقه‌مند‌ می‌شوند.

یزدانی بابیان اینکه در محدوده ۴۵ هکتاری شهرک صنعتی شهرستان اهر تنها ۱۷ واحد تولیدی فعالیت می‌کند، ابراز داشت: متأسفانه از ۵۷ واحد صنعتی که در شهرک صنعتی شهرستان اهر زمین و خدمات زیربنایی دریافت کرده هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و این بدان معنی نیست که ما زمین در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم و اقدامی نکنند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: هدف ما حمایت از تولید و اشتغال است و در این راستا برای اینکه بتوانیم تولید و اشتغال به معنای واقعی در شهرک‌های صنعتی کشور صورت گیرد حتی حاضر هستیم که ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم و در واقع هیچ محدودیتی در واگذاری زمین شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران نداریم و همین از اهداف سازمان برای حمایت از تولید و اشتغال است.