به گزارش ارسباران نیوز، در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونین سازمان میراث فرهنگی مستندات، فیلم‌ها و گزارش‌های مربوط به پرونده ارسباران برای ثبت‌جهانی در سال ۲۰۱۸ برای ارسال به یونسکو ارائه شد.

مرتضی آبدار در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق اعلام معاون میراث فرهنگی سازمان و پس از چندین مرحله حضور کارشناسان سازمان در منطقه و انجام بررسی‌های تخصصی پرونده ثبت جهانی ارسباران تکمیل شده است و در روزهای اول بهمن‌ماه به یونسکو ارسال خواهد شد.

وی افزود: پرونده ارسباران ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر ساخته‌شدن اولین گنبد جهان در آن، دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان، سیستم شهرسازی منحصربه‌فرد، تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت برای اولین بار را دارا است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تشریح این موضوع عنوان کرد: جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه در همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است.

لازم به ذکر است جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم‌ها بیش از ۱۶۰ هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و صرف‌نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به‌عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت‌شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. این منطقه با داشتن کمتر از ۵ صدم مساحت کشور بیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای‌داده است  و۲۹ درصد از پستانداران کشور،۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد از دوزیستان کشور، ۹ درصد آبزیان و ۲۰ درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/