به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در نشست مشترک مسئولان شهری با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بابیان اینکه در شهرهای تاریخی و فرهنگی بنیادهایی برای معرفی این دسته از شهرهای تاریخی وجود دارد، اظهار داشت: قصد داریم تا در اهر ” بنیاد اهر شناسی” به لحاظ قدمت، تاریخ و پیشینه فرهنگی‌اش راه‌اندازی کنیم و بر همین اساس طبق توافق نام شهرداری اهر را به شهرداری شهر تاریخی و فرهنگی اهر تغییر داده می‌شود.

وی افزود: حدود یکسال پیش جلسه‌ای با حضور شما و نماینده مردم اهر و هریس در خصوص مسائل میراث فرهنگی تشکیل شد و درباره موضوعات و مطالبات مردم اهر بحث و بررسی شد حال مردم اهر با گذشت سال‌ها از تعطیلی موزه ادب و عرفان و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری گلایه‌مند هستند.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه می‌خواهیم از آخرین روند پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اطلاع یابیم که اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: قبلاً قول داده بودید موزه ادب و عرفان اهر مجدداً بازگشایی شود اما تا به حال این مهم تحقق‌نیافته و افکار عمومی بازگشایی موزه و بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را مطالبه می‌کنند.

محمودی خواستار تملک بخش باقی‌مانده از خانه تاریخی عطایی شهرستان اهر شد و گفت: متأسفانه به لحاظ اینکه بخش دوم خانه تاریخی عطایی تملک نشده و به‌تبع آن مرمت هم صورت نگرفته امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تملک و مرمت این خانه تاریخی پاسخ مثبتی به مطالبات مردم دهد.

وی، بر لزوم سبک‌سازی گنبدهای بازار تاریخی نصیر بیگ اهر و مرمت آن تأکید کرد و افزود: اهالی بازار تاریخی از بابت سبک‌سازی گنبدها و مرمت برای جلوگیری از حوادث احتمالی نگران هستند و با آن که می‌دانیم میراث فرهنگی استان باید به مسائل ۲۱ شهرستان رسیدگی کند لذا انتظار می‌رود رسیدگی به بناهای تاریخی اهر را در اولویت قرار دهند.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه آموزش و پرورش اهر قدمتی بیش از یک قرن دارد و ایجاد موزه تعلیم و تربیت از جمله مطالبات قشر فرهنگی شهرستان اهر است، گفت: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با راه‌اندازی موزه تعلیم و تربیت موافقت کرده بودند حال منتظر هستیم تا با همکاری دستگاه‌های شهرستان این موزه دایر شود.

محمودی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث مجتمع آب‌درمانی یل سوئی تمامی شرایط و زیرساخت‌ها را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: کلیه شرایط و زیرساخت‌ها برای احداث این مجتمع آب‌درمانی آماده‌شده اما علت تأخیر در طی روند اداری و صدور مجوز را نمی‌دانیم.

وی یادآور شد: متأسفانه شهرستان اهر در مقایسه با شهرهای هم‌جوار و هم‌تراز از نظر زیرساخت‌های گردشگری محروم مانده است به عبارتی می‌توان گفت چون آن‌طور که باید و شاید زیرساخت‌های گردشگر پسندی وجود ندارد نمی‌توان در جذب گردشگران مؤثر واقع شد در حالی که درخواست‌هایی برای ایجاد بومگردی داریم اما عدم تسریع در صدور مجوزها متقاضیان را سردرگم می‌کند.

انتهای پیام/