به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد اسدی در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر بابیان اینکه پدیده خشک‌سالی در آذربایجان شرقی و شهرستان اهر همچنان تداوم دارد، اظهار داشت: طبق اهداف سازمانی جهاد کشاورزی وظیفه‌داریم در مقابله با بحران کم‌آبی و خشک‌سالی ضمن اصلاح الگوی کشت بایستی محصولات کشاورزی که کشت آن‌ها نیاز به آب کمتری دارد را جایگزین محصولات پرمصرف کنیم.

وی از توزیع پیازچه زعفران در بین ۱۴۷ کشاورزی اهری در سالجاری خبر داد و افزود: کشت گیاهان داروئی، زعفران، گل محمدی و صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله اقداماتی است که می‌توان در مقابله با خشک‌سالی و کم‌آبی انجام داد این در حالی است که جهاد کشاورزی اهر به جهت جایگزین محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند توسعه کشت زعفران را جزو برنامه‌های کاری قرار داده است.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با اشاره به اینکه سال گذشته با ابلاغ ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف آب کشاورزان در راستای فرهنگ‌سازی جهت مقابله با بحران کم‌آبی به کشت گندم ترغیب کردیم، گفت: عمده هدف‌گذاری در پایاب سد ستارخان بر پایه استفاده از روش‌های بارانی و قطره‌ای است و از زمان توسعه باغات در پایاب این سد تا به حال کشاورزان بدهکار بانک‌ها هستند و از طرفی هم نمی‌توانیم به‌اندازه کافی آب تخصیص دهیم.

اسدی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود و کاهش منابع آبی و بارندگی‌ها رفته‌رفته وضعیت بخش کشاورزی در پایاب سد ستارخان از لحاظ تأمین منابع آبی بحرانی‌تر می‌شود لذا انتظار داریم در این شرایط تعاونی آب‌بران کمی بیشتر از گذشته فعال‌تر شده و به وظایف خودشان عمل کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بحران کم‌آبی ملموس‌تر از گذشته می‌شود نصب کنتورهای هوشمند حجمی در چاه‌ها که همیشه در جلسات مطرح‌شده و در عمل اقداماتی صورت نمی‌گیرد با نصب این کنتورها حداقل می‌توانیم از تنش‌های آبی و اجتماعی بکاهیم.

مدیر جهاد کشاورزی اهر بر لزوم بهسازی کانال‌های آبیاری شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: امور آب اعلام کرده که اعتباری برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها و بهسازی کانال‌ها ندارد و این دلیل آن‌ها به لحاظ شرایط کشور کاملاً به‌حق است ولی از مسئولان استانی انتظار داریم دستگاه‌های شهرستانی را پیش از بحرانی‌تر وضعیت یاری کنند.

اسدی، عدم پرداخت به‌موقع غرامت باغداران خسارت‌دیده از سرمازدگی، تگرگ زدگی و سیل را از جمله مشکلات و مطالبات کشاورزی اهری عنوان کرد، یادآور شد: چندین سال است که باغات اهر دچار سرمازدگی می‌شوند و امسال نیز سرما و تگرگ ۱۶۷ میلیارد تومان به باغات این شهرستان خسارت وارد کرد و تعلل بیمه‌ها در پرداخت غرامت، باغداران اهری را دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: بیمه حتی راضی نیست از منابعی که در اختیار دارد در قالب غرامت به باغداران پرداخت و از طرفی هم بهانه می‌کنند که دولت سهم خود را پرداخت نکرده است با این وضع کارشناسان بیمه کشاورزی در مناطقی که باغات آن ۱۰۰ درصد خسارت‌دیده را ۵۰ درصد اعلام کرده‌اند و در تعیین سقف خسارت نیز به‌درستی عمل‌نکرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی اهر با تأکید بر اینکه به لحاظ سرمازدگی که در باغات شهرستان اهر امسال شاهد آن بودیم چندین نوع آفت در باغات اهر بیداد می‌کند، گفت: قیمت سموم در حال حاضر و نسبت به سال گذشته رشد ۳ برابری داشته و خرید آن از سوی کشاورزان برای مقابله با آفت مقدور نیست این در حالی است که اگر تسهیلاتی به کشاورزان اهری پرداخت نشود با مشکلات متعددی مواجه می‌شویم.

اسدی با اشاره به نامه استانداران به رئیس‌جمهور در خصوص این‌که به زیر بخش دامداری تسهیلاتی پرداخت نشود گفت: شهرستان اهر قطب دامداری و دام‌پروری محسوب می‌شود و در اقتصاد منطقه و حتی استان نیز نقش دارد این تصمیم و درخواست می‌تواند به توسعه و حمایت دام‌پروری شهرستان و منطقه ارسباران آسیب برساند.

وی بابیان اینکه روستائیان برخی از مناطق شهرستان اهر خواستار ایجاد سدهای معیشتی هستند، خاطرنشان کرد: آب‌های روان در دامنه بزکش به هدر می‌رود و اگر با ایجاد سدهای معیشتی نسبت به ذخیره‌سازی آب‌های روان در این مناطق اقدام نشود روستائیان نه‌تنها از این آب‌ها بهره‌ای نخواهند برد بلکه در فصل کشت و کار نیز با مشکل مواجه می‌شوند.