به گزارش اهرامروز، محمدباقر هنربر، در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار فقره از این آتش سوزی در سطح ۲۸ هکتار در اراضی جنگلی و ۱۷ فقره در سطح ۱۰۹ هکتار در مراتع مشجع روی داده و تعداد آتش سوزی در سال جاری با اقدامات پیشگیرانه نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی اظهار داشت: استقرار دیده بان در مراتع و جنگل ها، ارایه آموزش های مربوط به اطفای حریق به تشکل های مردم نهاد و افراد بومی، تامین بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای اطفای حریق و برگزاری رزمایش اطفای حریق برای آمادگی بیشتر نیروهای عملیاتی در کاهش چشمگیر تعداد آتش سوزی های امسال نسبت به سال های گذشته موثر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به همکاری مردم و تشکل های مردم نهاد در حفاظت از مراتع و جنگل های استان، گفت: استان نگاه ویژه ای به عرصه منابع طبیعی و جنگل ها به عنوان سرمایه های ملی دارد و در این راستا جلسات متعددی با دستگاه های مختلف مانند منابع طبیعی، محیط زیست، جوامع محلی و تشکل های مردمی، سپاه، بسیج، هلال احمر، آتش نشانی، مرزبانی و نیروی انتظامی، ارتش و جهاد کشاورزی برگزار کرده و این دستگاه ها به صورت تنگاتنگ با مجموعه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان های منطقه ارسباران همکاری می کنند.

هنربر، ادامه داد: در این راستا مرکز پشتیبانی امداد و اطفای حریق هوایی نیز بعد از سال ۹۸ با پیگیری های مدیریت بحران کشور و استانداری آذربایجان شرقی در آتش سوزی هایی که در مناطق سخت عبور منطقه ارسباران روی داده و نیاز به بالگرد آب پاش بود، همکاری تنگاتنگی برای اطفای حریق در این مناطق با این ستاد دارد.

وی یادآوری کرد: امسال با توجه به تعداد کم آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی و جنگل های استان و مدیریت میدانی آن ها، فقط ۲ مورد آتش سوزی در مناطق سخت عبور روی داده بود که بالگرد آب پاش مرکز پشتیبانی امداد و اطفای حریق هوایی با انجام چهار سوت پرواز اقدام به اطفای حریق در این مناطق کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به پیگیری برای استقرار بالگرد آب پاش در منطقه ارسباران، گفت: این موضوع در نشست اخیر مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور مطرح و مقرر شد در این زمینه همکاری لازم انجام و از سوی سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری شود.

هنربر، افزود: برای آمادگی بیشتر اطفای حریق جنگل ها و مراتع در منطقه ارسباران اقدام به ایجاد ۲ پایگاه دایمی اطفای حریق در منطقه «عاشق لو» با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و با استفاده از منابع ملی و استانی و دیگری در «خوینه رود» با همکاری اداره کل منابع طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه این پایگاه ها به صورت ۲ منظوره برای امداد کوهستان و اطفای حریق فعالیت خواهند کرد، اظهار داشت: پایگاه عاشق لو سال گذشته به بهره برداری رسیده است و تجهیزات آن ناقص بوده که تجهیز امکانات آن نیاز به حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار دارد که تلاش می شود این اعتبار با همکاری شرکت ملی مس و از طریق مس سونگون تامین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: عملیات احداث پایگاه خوینه رود نیز با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد تومان آغاز شده است و تلاش می شود در اسرع وقت احداث و به بهره برداری برسد تا در اختیار منابع طبیعی و جمعیت هلال احمر قرار گیرد.

هنربر، ادامه داد: منطقه ارسباران وسیع بوده و دارای مناطق سخت عبور بوده و با توجه به اینکه پایگاه های خوینه رود و عاشق لو به این منطقه مشرف هستند تا نیروهای یگان حفاظت در زمان طلایی وقوع آتش سوزی برای اطفای حریق اقدام کنند تا از بروز خسارت های گسترده جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، جنگل‌های ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال آذربایجان‌شرقی است که در محدوده شهرستان‌های اهر، کلیبر  و ورزقان قرار دارد و یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

وسعت کل جنگل های آذربایجان شرقی ۱۶۸ هزار هکتار است که ۱۶۴ هزار هکتار از آن را جنگل های ارسباران تشکیل می دهد.

از طرفی سطح مراتع استان ۲.۴ میلیون هکتار است که حدود ۵۱ درصد وسعت آن را به خود اختصاص داده و ۲۴ درصد آن از نوع درجه یک و ۵۵ درصد آن از نوع درجه ۲ و بقیه مراتع درجه ۳ است.

انتهای پیام/