به گزارش خبرنگار اهرامروز، سرهنگ یونس منفرد در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرائم شهرستان اهر که به میزبانی فرماندهی انتظامی برگزار شد، اظهار داشت: چرخه وقوع جرم شامل «مجرم، انگیزه و فرصت» می‌شود که زمینه وقوع جرائم را فراهم می‌کند و نیروی انتظامی برای کاهش جرائم برنامه‌های مختلفی همچون افزایش آگاهی‌های عمومی، توسعه فرهنگ سازش و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، تعامل پلیس با جامعه محلی در شناسایی مجرمان، تعامل با خانواده‌های دارای فرزندان آسیب‌پذیر مقابل بزهکاری، ارائه خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری از فرار متهمان و مجرمان دارد.

وی، آموزش عمومی شهروندان در زمینه روش‌های پیشگیری از بزه‌دیدگی را از دیگر برنامه‌های نیروی انتظامی شهرستان اهر در زمینه پیشگیری از بزهکاری دانست، افزود: کاسبان محلی همواره در به‌کارگیری نگهبان تعلل می‌کنند چون همیشه انتظار دارند پلیس به‌صورت ۲۴ ساعته اموال آنان را نگه‌دارد در حالی که این تفکر در دنیا منسوخ‌شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با اشاره به این‌که برای پیشگیری از ارتکاب به جرم باید از آموزه‌های دینی و اخلاقی استفاده کنیم، ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال گذشته ۲۶۱ فقره سرقت داشتیم و این آمار در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۲۸۲ فقره سرقت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی دارد و با اقدامات پلیسی توانسته‌ایم ۹۳ درصد سرقت‌های به وقوع پیوسته سال‌جاری در شهرستان اهر را کشف کنیم.

منفرد اضافه کرد: خوشبختانه سرقت‌هایی که باعث شود امنیت در جامعه خدشه‌دار شود در شهرستان اهر نداریم به‌طوری که در سرقت از منازل نسبت به سال گذشته کاهش ۴۸ درصدی، سرقت از مغازه‌ها کاهش ۷۱ درصدی، سرقت از بانک‌ها کاهش ۱۰۰ درصدی، سرقت اتومبیل کاهش ۹ درصدی و سرقت از داخل خودرو کاهش ۱۳ درصدی و در حوزه سرقت احشام کاهش ۴۹ درصدی دارد.

وی از افزایش ۴۰ درصدی سرقت از اماکن اعم از خانه باغ‌ها و ساختمان‌های نیمه‌کاره طی سال‌جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: برخی از مالکان ساختمان‌های نیمه‌کاره نه خود نگهبان می‌گیرند و نه زمینه سرقت را از سارقان می‌گیرند بلکه انتظار دارند پلیس شبانه‌روز از اموال آن‌ها که در دسترس سارقان است نگهبانی دهد و در خانه باغ‌ها زمینه سرقت وجود دارد ولی اصلاً صاحبان خانه باغ‌ها به توصیه پلیس توجهی نمی‌کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر تصریح کرد: علی‌رغم کاهش و افزایش سرقت‌ها در بخش‌های مختلف، طبق ارزیابی‌های انجام‌شده طی ۱۰ ماهه سال‌جاری در زمینه وقوع «سرقت» کاهش ۸ درصدی داشته‌ایم که از مجموع سرقت‌ها ۹۳ درصد آن توسط مأموران ناجا کشف‌شده است.

سرهنگ منفرد همچنین از دستگیری ۲۸۱ سارق طی ۱۰ ماهه سال‌جاری در این شهرستان خبر داد و گفت: از همکاری دستگاه قضایی شهرستان اهر به‌ویژه دادستان صمیمانه قدردانی می‌کنیم چون به لحاظ حساسیتی که دارند با همکاری همدیگر توانسته‌ایم ۴۸۳ معتاد دستگیر کرده‌ایم اما مهم‌ترین معضل پیش‌رو در زمینه دستگیری افراد معتاد، «نبود کمپ ترک اعتیاد» در شهرستان اهر است.

وی در ادامه بر لزوم راه‌اندازی «کمپ ترک اعتیاد» در شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: متأسفانه ۸۷ درصد از مجموع ۲۸۱ سارق دستگیر شده به مواد مخدر اعتیاد دارند و لازم است تا برای پیشگیری از وقوع جرائم احتمالی و رهایی سارقان دستگیر شده از دام اعتیاد باید کمپ ترک اعتیاد راه‌اندازی شود.

فرمانده انتظامی شهرستان اهر با اشاره به تأثیر راه‌اندازی سامانه ابلاغ اوراق قضایی (ثنا) در کاهش تحویل حضوری اوراق قضایی گفت: سال گذشته در طول ۱۰ ماهه ۲۷ هزار و ۹ ابلاغ قضایی از طریق نیروی انتظامی تحویل شد ولی امسال پس از راه‌اندازی سامانه ثنا، این آمار به ۱۲۸۰۰ مورد کاهش‌یافته است.

منفرد در ادامه سخنان خود بابیان اینکه طی ۱۰ ماهه سال گذشته شهروندان اهری ۵ هزار و ۲۲ بار با تلفن «۱۱۰» تماس گرفته‌اند، ابراز داشت: تعداد تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۱۰ تاکنون به بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ رسیده است.