به گزارش خبرنگار اهرامروز، مراسم رونمایی از کتاب « ساختمان مشروطه روایت های مرمت و بازسازی مجلس شورای ملی سابق» با همکاری روابط عمومی آموزش و پرورش اهر در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان اهر برگزار شد.

در این مراسم مهرداد بهمنی مولف کتاب و جلال صادقی مدیر اجرای طرح مرمت و بازسازی مجلس شورای ملی، رمضان پور مدیر آموزش و پرورش اهر و جمعی از فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی حضور داشتند.

مدیر آموزش و پرورش اهر ضمن خوش آمدگویی به میهمانان مراسم به تشریح اهمیت برگزاری مراسم رونمایی این کتاب در اهر و نیز تبیین پیشینه تعلیم و تربیت رسمی در این شهر پرداخت.

قادر رمضان پور با بیان این که برگزاری مراسم رونمایی کتاب «ساختمان مشروطه» بعد از شهرهای تهران و تبریز در اهر بی ارتباط با نقش ممتاز قره داغ در انقلاب مشروطه نیست، افزود: قره داغ از نقش آفرینان اصلی انقلاب مشروطه مردم ایران بوده و این نقش در دو عرصه «قلم» و «رزم» برجسته بوده است.

وی افزود: یکی از نقش آفرینان زمینه فکری انقلاب مشروطیت و ترویج و تقویت مبانی و زمینه های فکری آن؛ «مطبوعات» بود و در این بخش به گواهی تاریخ «روزنامه اختر» به مدیریت محمدطاهر قراجه داغی نقش بسیار ممتاز و موثری داشت. همچنین علاوه بر روند وقوع انقلاب مشروطه، در احیای پس از توقف آن توسط محمدعلی شاه نقش آفرینی قره داغ برجسته بوده است و اشاره به نام ستارخان قره داغی و محمدقلی خان آغبلاغی در این مورد به تنهایی کافی است.

مدیر آموزش و پرورش اهر اظهار کرد: از سوی دیگر آقای جلال صادقی از مهندسین برجسته کشورمان که فرزند شایسته اهر است، مدیریت مرمت ساختمان مشروطه را برعهده داشته است. ایشان همچنین مدیر ساخت ساختمان مجلس شورای اسلامی بوده است که مایه فخر و مباهات همشهریان اوست و لذا با چنین ارتباطی است که امروز رونمایی از کتاب ساختمان مشروطه در اهر رویدادی معنادار و بجا و شایسته است.

مدیر آموزش و پرورش اهر در ادامه گفت: یکی از پایه های مهم تاریخ فرهنگ ارسباران؛  نهاد رسمی تعلیم و تربیت است که شکل گیری آن در اهر بیش از یک قرن قدمت دارد. آموزش و پرورش اهر با مدیریت این نهاد مقدس در گستره ارسباران و تربیت و تأمین معلم در ۱۸ محال قره داغ با بیش از یک هزار روستا نقش ممتازی در رشد و توسعه فرهنگی این منطقه ایفا کرده است.

رمضان پور افزود: این نهاد و مدارس بنام آن مهد پرورش شخصیت های بزرگ علمی، ادبی و هنری بوده است که امروز در سراسر ایران و حتی جهان صاحب مناصب عالی مدیریتی و جایگاه علمی ممتاز هستند که یکی از آنها آقای جلال صادقی است و امروز با افتخار و اشتیاق میزبان ایشان و دیگر میهمانان همراه ایشان هستیم.

مدیر اجرای طرح مرمت و بازسازی مجلس شورای ملی در این مراسم ضمن اشاره به دوران تحصیل خود در اهر، گفت: پس از اخذ دیپلم به کشور انگلستان رفتم و در رشته مهندسی عمران به ادامه تحصیل پرداختم.

جلال صادقی افزود: با شروع جنگ تحمیلی به ایران آمدم و در مناطق جنگی پروژه های مختلفی را اجرا کردم.

وی با اشاره به وقوع زلزله ارسباران در سال ۱۳۹۱، گفت: آن زمان من در کشور انگلیس بودم و با شنیدن خبر زلزله به ایران آمدم و مسئولیت پروژه اسکان موقت زلزله زدگان این منطقه را برعهده گرفتم که در این راستا بیش از یازده هزار کانکس در روستاهای زلزله زده ارسباران ساخته و نصب کردیم.

صادقی گفت: تعداد ۶۰ پروژه بزرگ با حدود ۴ میلیون مترمربع انجام داده ام که پروژه مرمت ساختمان مشروطه و پروژه اسکان موقت منطقه زلزله زده ارسباران برای من از همه مهم تر هستند.

اجرای موسیقی،  شعرخوانی و سخنرانی از برنامه های این مراسم بود.

شایان ذکر است؛ جلال صادقی از خیرین مدرسه ساز اهری است که بازسازی مدرسه قدیمی مازیار در این شهر را تعهد کرده است.

انتهای پیام/