به گزارش اهرامروز، اکبر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که ۳ پروژه راه‌سازی در شهرستان اهر داریم، اظهار داشت: پروژه دوبانده کردن گویجه‌بئل به طول ۴ کیلومتر در حال اجرا بوده که تاکنون ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قرارداد اولیه این پروژه ۲۸ میلیارد تومان است.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر افزود: تابه‌حال ۳۰۰ هزار مترمربع خاکبرداری شده و ۱۵۰ هزار مترمکعب نیز خاکبرداری از پروژه گویجه‌بئل انجام می‌شود. حدود ۱۱ پُل در گردنه‌ی گویجه‌بئل احداث می‌شود که از این تعداد ۵ مورد تکمیل شده و یا در حال تکمیل است.

وی بابیان این‌که دلیل روند کُند ارتقای کمربندی جنوبی به بزرگراه؛ جابه‌جایی تأسیسات و تملک است، گفت: پروژه ارتقای کمربندی جنوبی به بزرگراه با قرارداد اولیه ۷۶ میلیارد تومانی در حال احداث بوده که تابه امروز ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در این پروژه نیاز به جابه‌جایی تیرهای برق و یک کیلومتر خط انتقال گاز لازم است.

فلاح ادامه داد: برای جابه‌جایی یک کیلومتر خط انتقال گاز در پروژه کمربندی جنوبی؛ به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما با تعامل و هماهنگی بین مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی و فرماندار اهر، شرکت گاز استان متعهد به جابه‌جایی خط انتقال گاز شد که برای این طرح پیمانکار مشخص شده است.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر با ذکر این‌که پروژه کمربندی جنوبی به تملک یک هکتار از زمین‌های قرار گرفته در مسیر پروژه نیازمند است، خاطرنشان کرد: یکی از موانع پروژه ارتقای کمربندی جنوبی به بزرگراه، عدم تملک اراضی بود چراکه زمین ۸۹ نفر در مسیر پروژه قرار گرفته که نیاز به تملک دارد، هرچند کارشناسانی برای تملک انتخاب شده ولی هنوز منابع مالی تأمین نشده است.

وی با تأکید بر این‌که قرارگاه خاتم الانبیاء پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر را فعال می‌کند، گفت: شرکت بلندپایه به دلیل اینکه نتوانست پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر را احداث کند از این شرکت خلع‌ید شد و پس از مدتی وزارت راه و شهرسازی این پروژه را به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار کرد، پیمانکار جدید پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر نزدیک به یک‌ماه است که مستقر شده و در حال تجهیز کارگاه و انتقال ماشین‌آلات است.

فلاح تصریح کرد: قرارداد اولیه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه خاتم الانبیاء برای احداث ۲۰ کیلومتر از جاده اهر-مشگین‌شهر با اعتبار اولیه ۲۸۶ میلیارد تومان است، تحرکات و برنامه‌های قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر امیدوارکننده است و نشان می‌دهد قصد دارند هر سال ۷ کیلومتر از جاده اهر-مشگین‌شهر را در قالب بزرگراه تحویل دهند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان اهر در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که وعده‌های معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به اهر محقق شده است؟ گفت: در جریان سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به شهرستان اهر ۲۰ میلیارد تومان اوراق به بزرگراه اهر-تبریز اختصاص یافته بود که برای بدهی پیمانکاران در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به وعده‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی برای فعال‌سازی کمربندی شرقی اهر افزود: با توجه به اینکه شرایط کمربندی شرقی اهر به صورت پروژه مستقل قابل حل نبود، قرار شد تا به پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر پیوست شود تا بزرگراه اهر-مشگین‌شهر به جاده کلیبر متصل و از بار ترافیکی داخل شهر اهر کاسته شود. البته در صورت تحقق این امر قرارگاه خاتم الانبیاء مجری احداث کمربندی شرقی خواهد بود.

خبر از: علی دایلاری اصل