به گزارش اهرامروز، دکتر بهبود جعفری در جلسه هماهنگی برگزاری اولین جشنواره بازی های بومی و محلی در شهرستان اهر ضمن تبریک پیشاپیش ولادت حضرت زهرا (س) و عید نوروز، یکی از نیازهای روحی و فطری انسان در جامعه را شادی و نشاط عنوان کرد و گفت: دین مبین اسلام که به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته، این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده ولی آنچه امروزه مهم است، درک درست از ابزارها و موقعیت های شور و نشاط و شادمانی اجتماعی از منظر سالم و غیر سالم بودن می باشد.

وی با اعلام اینکه حرکت های فرهنگی، ورزشی و مسابقات که بر پایه اصول روانشناسی و تاریخی بودن بازی های محلی دارد، یک نشاط سالم را برای جامعه رقم خواهد زد، گفت: هر کدام از بازی های بومی و محلی یک پیام مهمی برای زندگیمان دارد که کودکان و نوجوانان از این بازی ها درس زندگی را فرا می گیرند.

عضو شورای شهر اهر همچنین در ادامه با اشاره به تعدادی از بازی های بومی و محلی گفت: بازی بئش داش یادآور تمرکز و تعادل در زندگی هست یا بازی طناب کشی نشانگر صبر و استقامت می باشد که مهم تر از آن نیز همکاری و همدلی در یک رقابت را یادآوری می کنند.

دکتر جعفری در ادامه تاکید کرد: وجود چنین برنامه هایی علاوه بر ایجاد شور و نشاط در جامعه، باعث نوعی فرهنگ سازی خواهد شد و با تبدیل به جشنواره شدن می تواند منجر به جذب گردشگری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه خدای متعال نعمات فراوانی در بستر طبیعت برای انسان ها قرار داده تا از آن بهره ببرند، گفت: خداوند در قرآن مجید دو عنصر طبیعت و نیروی انسانی اعم از علمی و فیزیکی را عوامل اصلی در تولید، کسب معاش و امرار زندگی معرفی کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استان ها گفت: امروزه روستائیان برای کسب درآمد و گذراندن معیشت زندگی خود در روستا ها مشغول کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی می باشند ولی خوشبختانه در منطقه ارسباران پتانسیل های زیاد دیگری نیز وجود دارد که منجر به جذب گردشگر می شود.

دکتر بهبود جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: گردشگری روستایی از قرن ۱۸ به عنوان اقتصاد پایدار معرفی شده و ما نیز به عنوان خادم ملت باید سعی کنیم با ارائه طرح ها و نقشه راه، گردشگری روستایی را ساماندهی کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: صنعت گردشگری بخصوص در حوزه روستایی وسیله ای برای بالا بردن سطح درآمد ناخالصی محلی محسوب می شود و باعث رشد و توسعه کسب و کارهای محلی، بازگشت مردم از کلانشهرها به دیار خویش و تلاش برای حفظ میراث بومی است.

عضو شورای شهر اهر ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز ۱۳۹۷ و رویداد جانی تبریز ۲۰۱۸ قرار داریم، بحث تبلیغ و بازاریابی و طرح ریزی برای روستائیان حایز اهمیت است.

دکتر جعفری در ادامه گفت: تبلیغ و اطلاع رسانی در رابطه صنعت گردشگری باید درک و فهم مردم را نسبت به آن عمیق تر کند که مطمعنا در این خصوص غرفه شهرستان اهر در سومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر در تهران به این امر کمک خواهد کرد.

وی همچنین گفت: توریسم و گردشگری یا مسافران که وارد یک منطقه می شوند، یک سری نیاز های اساسی مانند اقامت و اسکان، تغذیه با غذاهای محلی و سنتی، حمل و نقل- تهیه صنایع دستی و … دارند که همه این موارد نقش مستقیمی برای توسعه پایدار و رشد اقتصادی روستاها دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استان ها تاکید کرد: اگر چنانچه ما در نوروز و رویداد تبریز ۲۰۱۸ خودمان را خوب نشان دهیم و خوب بدرخشیم، در سال های آینده نیز مهمانان زیادی به روستاها جهت بازدید مراجعه می کنند که با معروف شدن روستاها باعث می شود بازارچه های دائمی در روستاها شکل بگیرد.

تبدیل ارسباران به قطب گردشگری گیاهان دارویی

دکتر بهبود جعفری با اشاره به اینکه روستاهای منطقه ما مواد و وسایل ارزشمند و قابل فروش برای کسب درآمد و درآمد زایی بی شماری دارند، گفت: لبنیات سنتی مانند پنیر موتال و پنیر کوزه ای، نان یوخا، عسل و بخصوص گیاهان دارویی در منطقه ارسباران می تواند نقش مؤثری برای درآمدزایی روستاییان دارد.

وی همچنین با اعلام اینکه مقام معظم رهبری در سیاست های کلی سلامت، بر استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی تاکید کرده اند، گفت: حدود ۱۳۰۰ نوع گیاه دارویی در قره داغ (ارسباران) رشد می کند که می توانیم با همت دهیاران عزیز و با تلاش مسئولان، این منطقه را به قطب گردشگری گیاهان دارویی تبدیل کنیم.

عضو شورای شهر اهر در ادامه یادآور شد: روستاهای نقدوز، ابللو، رواسجان، ابریق و آذغان در رویداد جهانی تبریز ۲۰۱۸ به عنوان هدف گردشگری انتخاب شده اند که بایستی با همدلی و همکاری بستر را برای گردشگران ملی و بین المللی فراهم کنیم و پذیرای حضور آنها باشیم.

دکتر بهبود جعفری در پایان تاکید کرد: گستره و عمده فعالیت دهیاران و روستائیان و عشایر زحمت کش باید در جهت استراحت، جذب و اسکان گردشگران باشد.