آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست » فرهنگ و هنر » ویژه
کد خبر : 41306
شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش:

۶۵ هزار کلاس درس تخریبی در کشور داریم/ سهم ۳۰ درصدی خیرین در مدرسه‌سازی از انقلاب تا به امروز

به گزارش خبرنگار اهرامروز، یوسف نجفی در سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار شهرستان اهر که در سالن پیامبر اعظم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به این‌که تاریخ اهر و قره داغ چیزی نیست که در آذربایجان و ایران آن را کتمان کنیم اظهار داشت: ستارخان سردار ملی و شیخ شهاب‌الدین اهری با آن‌که در تاریخ کشور افتخارآفرین بودند اما نمی‌توان کتمان کرد این مفاخر فرزندان اهر و قره داغ بودند.

وی با ذکر اینکه گفته می‌شود نیروی انسانی ثروت است اما بنده معتقدم نیروی انسانی خالق ثروت است، افزود: دانش‌آموز اهری که گفت می‌خواهم وقتی بزرگ شدم رئیس‌جمهور شوم و به معلم خدمت کنم این نشان می‌دهد که دانش‌آموز با ذهن کوچک خود به اهمیت و جایگاه معلم پی برده است.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش افزود: آرزو اولین گام توسعه است چراکه افراد ساکن در مناطق محروم و فقیر همیشه آرزوهای بزرگی دارند و دومین گام توسعه خواستن است.

نجفی، هرگونه سرمایه‌گذاری و هزینه کرد در امر مدرسه‌سازی را هزینه در قبله‌گاه علم و اندیشه توصیف کرد و گفت: کسانی که در راه مدرسه‌سازی و جذب خیرین مدرسه‌ساز قدم بر می‌دارند در واقع توفیق الهی است که شاید نصیب هر کس نشود.

وی بابیان اینکه خیرین در آموزش و پرورش سهم قابل‌توجهی دارند، گفت: متأسفانه وضعیت بودجه کشور اجازه نداده تا وزارت آموزش و پرورش سهم خود را در امر مدرسه‌سازی اداء کند به‌طوری‌که در کشور حدود ۶۵ هزار کلاس درس تخریبی داریم.

نجفی اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون مشارکت ۵۰ درصدی دولت در امر مدرسه‌سازی در قابل قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به تصویب رسید که اگر در پروژه‌ای ۵۰ درصد خیران مشارکت داشته باشند ۵۰ درصد دیگر آن را دولت پرداخت می‌کند، سال گذشته وزارت آموزش و پرورش نتوانست سهم خود را اداء کند.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته میزان تعهد خیرین در کشور ۸۰۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت، گفت: در لایحه بودجه سال جاری بر اساس سهم تحقق‌یافته خیرین در امر مدرسه‌سازی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا اگر خیرین نتوانستند پروژه را به اتمام برسانند ۵۰ درصد هزینه پروژه را دولت پرداخت کند.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: واقعیت این است که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده تمامی مشکلات برآید و نیاز به مشارکت خیرین دارد اما درعین‌حال که خیرین دولت را یاری می‌دهند ولی این اقدام آن‌ها از آثار معنوی بالایی برخوردار است.

نجفی از تحصیل دانش‌آموزان در ۹۸۰ کلاس خشتی و گلی در استان‌های کشور خبر داد، گفت: علاوه بر مدارس خشتی و گلی، در سطح کشور ۷۰۰ کلاس کانکسی داریم و تعداد کلاس‌های درس کَپَری ۱۵۰ مورد است، آیا این‌که می‌توان در برخی مناطق مدارس دائمی ساخت یقیناً جمعیت دانش‌آموزی این اجازه را نمی‌دهد و از طرفی هم به خاطر مهاجرت روستائیان و عدم وجود امکان توسعه نمی‌شود مدرسه در این مناطق ساخت.

وی افزود: توصیه ما به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور این است که مشارکت‌های خیرین را در امر مدرسه‌سازی به سمتی سوق دهد تا در آینده مدارس پابرجا بماند، این در حالی است که در گذشته در برخی مناطق مدارسی احداث‌شده که اکنون به دلیل نبود دانش‌آموز بلااستفاده مانده است و حال به‌عنوان انبار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش وظیفه رسیدگی به ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش و ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور دارد، گفت: بودجه‌ای که برای وزارت آموزش و پرورش در مجلس تعیین می‌شود عمده آن صرف پرداخت حقوق و مزایای معلمان و پرسنل اداری می‌شود و تنها بخش ناچیز برای اجرای پروژه‌های عمرانی می‌ماند به‌طوری که سال گذشته بودجه آموزش و پرورش که در مجلس تصویب‌شده بود تنها ۵۰ درصد تخصیص یافت.

این مقام مسئول اضافه کرد: سال گذشته هر اندازه که در کشور در حوزه مدرسه‌سازی ساخت و ساز انجام‌یافته ۵۰ درصد آن متعلق به خیرین و ۵۰ درصد نیز متعلق به دولت بوده است و اگر از ابتدای انقلاب تاکنون سهم خیرین را در ساخت و سازها حساب کنیم حدود ۳۰ درصد می‌شود و در دولت تدبیر و امید سهم خیرین از مدرسه‌سازی ۳۸ درصد است.

نجفی خطاب به معلمان کانکسی و کادر پرسنل شهرستان اهر، اظهار کرد: به معلمانی که در مدارس کانکسی شهرستان اهر تدریس می‌کنند و هم پرسنل آموزش و پرورش اهر تشویقی از سوی وزارت آموزش و پرورش می‌دهیم و همچنین معادل مبلغی که در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز شهرستان اهر جمع‌آوری می‌شود همان اندازه نیز از منابع وزارت آموزش و پرورش برای رفع نیازهای آموزشی این شهرستان تخصیص می‌یابد.

وی در پایان در پاسخ به این‌که سرانه مدارس شهرستان‌های اهر، هریس و خواجه بسیار کمتر از انتظار تخصیص‌یافته است، یادآور شد: انشاالله به‌زودی سه برابر سرانه مدارس برای مدارس شهرستان‌های اهر، هریس و خواجه پرداخت می‌شود.