آخرین عناوین اخبار » شهرستان اهر » صفحه نخست » مجلس
کد خبر : 44849
یکشنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس:

همانند سال گذشته در افتتاح بخشی از بزرگراه اهر – هریس – تبریز خلف وعده نشود

به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در نشست بررسی مشکلات و موانع پروژه‌های عمرانی شهرستان اهر که با حضور عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در باغ صبا شهرداری اهر برگزار شد با قدردانی از توجه آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی به بزرگراه اهر – هریس – تبریز خطاب به عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: یقیناً دسترسی شما به رئیس‌جمهور آسان‌تر از ما خواهد بود لذا تقاضا می‌کنیم اهمیت بزرگراه اهر – هریس – تبریز به دکتر روحانی گوش زد کنید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه جاده اهر – هریس – تبریز یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های استان آذربایجان‌شرقی است، افزود: منکر این نیستیم که عمده پیشرفت بزرگراه اهر – هریس – تبریز در دولت روحانی نبوده است ولی عدم توجه کافی به این بزرگراه در گذشته عامل اصلی عقب‌افتادگی شهرستان‌های اهر و هریس و منطقه قره‌داغ همین جاده بوده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس به سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان آذربایجان‌شرقی در سال ۹۴ نیز اشاره کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور گفته بودند بزرگراه اهر – هریس – تبریز تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد اما تاکنون علی‌رغم اینکه پیشرفت پروژه با سرعت انجام می‌گیرد ولی تا به حال این بزرگراه به اتمام نرسیده است.

عبدالهی اضافه کرد: تأمین اعتبار بزرگراه اهر – هریس – تبریز تنها یک‌طرف قضیه است و طرف دیگر آن پیمانکاران هستند خوب همه می‌دانند که دولت با محدودت منابع مالی روبرو شده است اما یکی از پیمانکاران پروژه بزرگراه که ضعیف کار می‌کند باعث شرمندگی مسئولان می‌شود یعنی این پیمانکار می‌خواهد با ماشین‌آلات انگشت‌شمار فرسوده بزرگراه احداث کند.

دولت در بزرگراه اهر – هریس – تبریز به پیمانکاران بدهی آن‌چنانی ندارد

وی بابیان اینکه امسال بودجه اندکی که به بزرگراه اهر – هریس – تبریز تعریف کرده‌اند خوشبختانه به‌طور کامل تخصیص‌یافته است، ابراز داشت: امسال برای هر یک از نمایندگان اعتباری تخصیص داده بودند که سهم ما از این اعتبارات در حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود به لحاظ اهمیت این بزرگراه و مطالبات مردم این اعتبار را به بزرگراه اختصاص دادیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بیان کرد: می‌گفتند سهم حوزه انتخابیه اهر و هریس را صرف پروژه‌های گردشگری تبریز کنید ولی ما قبول نکردیم چون اگر بزرگراه اهر – هریس – تبریز تکمیل شود به‌طور قطع در رونق گردشگری منطقه ارسباران تأثیرگذار خواهد بود و از طرفی به دلیل عملکرد ضعیف پیمانکاران این پروژه معتقدیم یا پیمانکاران تقویت شوند یا پیمانکار جدید به جمع آن‌ها اضافه شود.

عبدالهی افزود: دولت در بزرگراه اهر – هریس – تبریز به پیمانکاران بدهی آن‌چنانی ندارد اما پیمانکاران سعی دارند ابتدا پول بگیرند بعد کار کنند این خواسته هم با شرایط مالی دولت و کشور میسر نیست چون در موعد مقرر دولت مطالبات پیمانکاران را پرداخت می‌کند لذا انتظار داریم پیمانکاران این پروژه تقویت شوند.

وی با ذکر اینکه مسئولان ذی‌ربط قول داده بودند تا سال گذشته ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر – هریس – تبریز به زیر بار ترافیکی برود اما این وعده تحقق نیافت، گفت: وعده سال گذشته این بود که آسفالت‌ریزی و به زیر بار ترافیکی برود اما نشد امسال هم انتظار داریم بدقولی سال گذشته تکرار نشود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌های روستایی شهرستان‌های اهر و هریس نیز با مشکلاتی مواجه هستند، یادآور شد: معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته دستور آسفالت‌ریزی ۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی اهر و ۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی هریس را داده بودند اما مدیران وزارت راه و شهرسازی حتی به دستور معاون وزیر هم اعتنایی نکردند.

‌بیشترین مهاجرت به تبریز از منطقه قره‌داغ صورت می‌گیرد

عبدالهی تصریح کرد: اگر دقیق بررسی کنیم بیشترین مهاجرت به تبریز از منطقه قره‌داغ صورت می‌گیرد این در حالی است که اگر بیش از پیش به روستائیان و شهرنشینان توجه مضاعفی می‌شد شاید الآن شاهد مهاجرت از شهرهای قره‌داغ به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها نبودیم و بنده حاضرم طبق اسناد و مدارک ثابت کنم که منطقه ارسباران نسبت به سایر مناطق استان و کشور از نظر خدمات محروم مانده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری اعتبارات ویژه‌ای برای مهار آب‌های مرزی تخصیص‌یافته است، گفت: در شهرستان هریس پروژه‌ای برای مهار آب‌ها انجام نمی‌دهند و عمده توجیه مدیران دولتی هم این است که در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرارگرفته ولی اهر که در حوزه آبریز این دریاچه نیست به‌طوری که دولت در سد ایثار اهر بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کرده اکنون نیز شرکت آب منطقه‌ای حتی حاضر نیستند این پروژه را نیمه‌تمام به دولت اعلام کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اظهار داشت: قبول داریم که کل استان آذربایجان‌شرقی با بحران کم‌آبی روبرو است و حال که وضعیت منابع آبی شهرستان اهر حال و روز خوبی ندارد نگرانیم از این‌که جنگ بر سر آب شروع شود و از طرفی اگر سدهای ایثار و کجری چایی را شروع و آن را به اتمام می‌رساندند وضعیت شهرستان اهر از نظر منابع آبی مطلوب‌تر می‌شد.

عبدالهی بابیان اینکه شهرستان هریس کم آب‌ترین شهرستان استان آذربایجان‌شرقی است، گفت: به دلیل بهانه قرار گرفتن هریس در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اجازه اجرای پروژه‌های آب‌رسانی را نمی‌دهند ولی ما برای حل مشکلات مردم شهرستان هریس در حوزه آب مدام پیگیر خواهیم بود تا نتیجه مطلوب و قابل قبولی بگیریم.

انتهای پیام/