آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » پیشنهاد سردبیر » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 51154
یکشنبه - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی شوراها در مجلس:

طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها تصویب شد

طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها تصویب شد

به گزارش خبرنگار اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور داخلی شوراها در مجلس اظهار داشت: اصلاح قانون یک فوریتی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آن استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس مطرح‌شده بود توانست در کمیسیون رأی بیاورد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس افزود: در این طرح پیش‌بینی شده است که کاندیداهایی که بتوانند ۲۰ درصد آراء را در شهرستان‌ها کسب کنند و در صورتی که بیشترین آرای مأخوذه را در سطح استان کسب نمایند به مجلس راه می‌یابند.

وی بابیان اینکه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بایستی متولد حوزه انتخابیه و یا ۵ سال در آن حوزه سکونت داشته باشند، ادامه داد: جزئیات این طرح در جلسات آتی کمیسیون امور داخلی شوراها در مجلس بررسی و برای طرح در صحن علنی مجلس موکول شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی شوراها در مجلس همچنین گفت: لایحه جامع انتخابات مجلس شورای اسلامی در دولت مطرح است که احتمالاً این طرح دولت یکی از بحث‌های داغ کمیسیون امور داخلی شوراها در مجلس در ماه‌های آینده خواهد بود.

عبدالهی در ادامه با تأکید بر اینکه استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مغایرتی ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی گفته‌شده است که محدوده‌های حوزه‌های انتخابیه را قانون تعیین می‌کند به‌طوری که در دوره‌های قبلی مجلس طرح استانی و شهرستانی شدن انتخابات مجلس علی‌رغم حاکم بودن افکار سیاسی مختلف، اکثریت نمایندگان با این طرح موافق بوده‌اند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: در این میان شورای نگهبان ایراداتی گرفته بود که قابل‌رفع بود با این توصیف می‌توان به انتخابات استانی و شهرستانی مجلس که مزایای فراوانی نسبت به انتخابات فعلی دارد امیدوار بود و نمایندگان برای حل مسائل اساسی کشور بیشتر وقت صرف خواهند کرد.