آخرین عناوین اخبار » سیاسی » صفحه نخست » مجلس » ویژه
کد خبر : 51856
دوشنبه - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
لطفاً جایگاه استانداران را تضعیف نکنید؛

اعتراض شدیداللحن نمایندگان از وزیر کشور برای عدم شرکت در معارفه استاندار آذربایجان شرقی

اعتراض شدیداللحن نمایندگان از وزیر کشور برای عدم شرکت در معارفه استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش اهرامروز، بیت‌الله عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اعتراض شدیداللحن نمایندگان آذربایجان شرقی به وزیر کشور در رابطه با عدم حضور در آیین معارفه استاندار اظهار داشت: در طول چهل سال گذشته سابقه نداشته که برای تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی معاون وزیر کشور حضور داشته باشد و بر همین اساس نمایندگان استان نسبت به رفتار آقای رحمانی فضلی اعتراض کردند.

وی افزود: استاندار آذربایجان شرقی نماینده عالی دولت و نقش ویژه‌ای در اعمال سیاست‌های دولت در توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان دارد انتظار می‌رفت شخص وزیر کشور در تودیع و معارفه استاندار حضور یابد در حالی شرکت وزیر در این مراسم اصلاً قابل تفویض به معاون اش نیست.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی ادامه داد: منتظر بودیم تا بعد از اعتراض نمایندگان استان، وزیر کشور در خصوص حضور یا عدم حضور خود رد معارفه استاندار آذربایجان شرقی تجدیدنظر کند اما اگر وزیر به استان نیاید اعتراض و گله‌مندی نمایندگان از وی باقی خواهد ماند، این در حالی است که سخنگوی وزارت کشور می‌گوید چون به دیگر استان‌ها نرفته بود نمی‌تواند به آذربایجان شرقی بیاید ولی این‌ها برای آذربایجانی‌ها دلیل نمی‌شود.

عبدالهی تأکید کرد: دوازده نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی طی نامه‌ای اعتراض خود را از بابت عدم شرکت وزیر کشور در آیین تودیع و معارفه استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرده‌اند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تأکید بر این‌که معاون وزیر کشور برای ما قابل‌احترام است ولی معارفه استانداری همچون آذربایجان شرقی و یا سایر استان‌ها از وظایف وزیر کشور است، گفت: جایگاه استاندار بالاتر از معاون وزیر است چراکه استانداران با رأی هیئت دولت انتخاب می‌شوند و این مهم ایجاب می‌کند تا شخص وزیر در معارفه استانداران حضور یابد.

وی بیان داشت: عدم حضور وزیر کشور در معارفه استانداران خواسته یا ناخواسته باعث تضعیف جایگاه استانداران می‌شود و از طرفی هم موجب می‌شود تا استانداران در به لحاظ الگوبرداری از رفتار وزیر کشور در معارفه فرمانداران حضور نیابد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با ذکر اینکه اکثر نمایندگان استان در اعتراض به کم‌لطفی وزیر کشور برای شرکت در معارفه استاندار آذربایجان شرقی تصمیم گرفته‌اند تا در این مراسم شرکت نکنند، خاطرنشان کرد: جایگاه استاندار به‌گونه‌ای است حضور کمتر از وزرا در معارفه آنها توهین به‌حساب می‌آید لذا تأکید داریم اگر وزیر کشور نمی‌تواند شرکت حداقل یکی از وزرا یا معاون رئیس‌جمهور باید حضور داشته باشد.

 

یادآور می‌شود، متن نامه جمعی از نمایندگان آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم حضور وزیر کشور در آیین تودیع و معارفه استاندار بدین شرح است؛

جناب آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

همواره که استحضار دارید استانداران نماینده عالی دولت در استان‌ها می‌باشند که نقش اساسی اعمال سیاست‌های هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، ایفای نقش در بسیاری از انتصابات مدیران، فرمانداران، بخشداران و شهرداران دارد.

استاندار در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بخش خصوصی، فضاسازی برای نشاط و … نقش بی‌بدیل دارد و در طول چهل سال گذشته وزیر کشور معرف استانداران آذربایجان شرقی بوده‌اند.

برای اولین بار شنیده می‌شود امروز معرفی دکتر پورمحمدی به‌عنوان استاندار آذربایجان شرقی توسط یکی از معاونین شما صورت گیرد، این اقدام باعث تزلزل جایگاه استاندار منتخب و او را در مأموریت های خود با مشکلات مواجه می‌نماید.

به نظر می‌رسد وزیر کشور به‌عنوان یکی از وزرای مؤثر دولت نباید این وظیفه خود را به معاون اش تفویض نماید.

بر اساس نامه اعتراضی زهراء ساعی نماینده مردم تبریز، فردین فرمند نماینده مردم میانه، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر، بیت‌الله عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس، ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب، رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان، سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان، قلی الله قلی زاده نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند، محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا، احمد علیرضا بیگی و شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز از جمله معترضان به اقدام وزیر کشور در عدم شرکت در معارفه استاندار آذربایجان شرقی بوده‌اند.

انتهای پیام/