آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » صفحه نخست
کد خبر : 51884
دوشنبه - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:

۵۰ هزار نفر از معلولان آذربایجان شرقی مشمول دریافت بسته حمایتی دولت می‌شوند/ مشکلات بسیاری از نظر مناسب‌سازی محیط در شهرستان‌ها داریم

۵۰ هزار نفر از معلولان آذربایجان شرقی مشمول دریافت بسته حمایتی دولت می‌شوند/ مشکلات بسیاری از نظر مناسب‌سازی محیط در شهرستان‌ها داریم

به گزارش خبرنگار اهرامروز، محسن ارشدزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبریک روز جهانی معلولین و هفته معلولین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که قانون جامع حمایت از معلولان را قبول و آن را اجرایی کرد، اظهار داشت: تمامی نیازهای معلولان در این قانون پیش‌بینی‌شده و امسال نخستین باری است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را عملیاتی می‌کنیم.

وی افزود: سال گذشته قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بعد از مصوب شدن لایحه بودجه سالجاری به تصویب رسید به همین دلیل منابع و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این قانون پیش‌بینی‌نشده بود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با ذکر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به اقشار نیازمند جامعه داشته است، گفت: امسال منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها تخصیص یافت که تمامی آن را به نیازهای اقشار نیازمند جامعه سوق دادند به‌طوری که برای آذربایجان شرقی فرصتی شد تا از این منابع برای تأمین نیازهای اقشار نیازمند، آسیب‌پذیر و معلولان استفاده کند.

ارشدزاده از شناسایی حدود ۵۰ هزار نفر از اقشار نیازمند، آسیب‌پذیر و معلولان و ثبت مشخصات آنها در استان آذربایجان شرقی خبر داد، بیان کرد: تا پایان آبان ماه حدود ۴۷ هزار نفر از جامعه هدف جهت دریافت بسته حمایتی دولت شناسایی و معرفی شده‌اند که بر اساس بُعد خانوار از ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به‌حساب خانوارها واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: از مجموع افراد شناسایی‌شده در آذربایجان شرقی جهت پرداخت بسته حمایتی دولت حدود ۴۵ هزار نفر را معلولان تشکیل می‌دهند و این مهم فرصتی می‌شود تا قدمی هرچند کوچک برای کمک به معیشت معلولان برداشته شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بر لزوم توجه تمامی اقشار جامعه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معلولان تأکید کرد و گفت: هیچ نباید به معلولان ترحم کند چون با ترحم کردن باعث می‌شود تا معلولان احساس حقارت کنند در حالی که برخی معلولان توانایی‌هایی بیشتر از انسان‌های سالم دارند.

ارشدزاده، مناسب‌سازی محیط را از جمله مطالبات معلولان و افراد دچار معلولیت عنوان کرد، ابراز داشت: همان‌طور که می‌دانیم معلولان همانند سایر اقشار حق‌دارند از امکانات عمومی بهره‌مند شوند این در حالی است که مناسب‌سازی محیط طی سال‌های گذشته برای تردد آسان معلولان مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود اما اکنون با پیگیری‌های مستمر در برخی دستگاه‌ها محیط بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مناسب‌سازی شده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان‌های آذربایجان شرقی از نظر مناسب‌سازی محیط مشکلات بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها که مناسب‌سازی انجام‌یافته حتی از لحاظ استانداردها نیز مشکلاتی دارند شاید از نظر ظاهری کیفیت خوبی داشته باشد ولی از نظر استاندارد قابل تأیید نیستند.

انتهای پیام/