آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 54545
چهارشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
مدیر آموزش خانه محیط زیست آذربایجان شرقی:مدیر آموزش خانه محیط زیست آذربایجان شرقی:

بانوان نقش مهمی در ترویج فرهنگ رعایت الگوی مصرف دارند

بانوان نقش مهمی در ترویج فرهنگ رعایت الگوی مصرف دارند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، عاطفه مجتهد در پویش آموزشی و فرهنگی خانه‌تکانی و مدیریت مصرف آب که به همت اداره آب و فاضلاب شهرستان اهر در سالن شهید مطهری برگزار شد اظهار کرد: باوجود اینکه نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند ولی درواقع ۱۰۰ درصد مسئولیت‌های خانواده و تأثیرگذاری فرهنگی بر عهده این قشر است.

وی بابیان اینکه همه ما رفتارهای خود را از مادران خود آموخته‌ایم گفت: رفتارهای اجتماعی و شخصیت فردی همه افراد جامعه از طریق مادران آموزش داده‌شده و شکل‌گرفته می‌شود و این به دلیل توانمندی است که خداوند متعال در خلقت آن‌ها قرارداد است و این امر بار مسئولیت بانوان را افزایش می‌دهد.

مدیر آموزش سازمان مردم‌نهاد خانه محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود آب در کشور عنوان داشت: فرهنگ ما ایرانی‌ها ایجاب می‌کند که تمیزی در ابعاد مختلف صورت گیرد و منازل در آستانه عید خانه‌تکانی شود کسی حق ندارد خانواده‌ها را از مصرف آب منع کند اما کنترل مصرف این ماده حیاتی نباید فراموش گردد.

مجتهد با بیان اینکه بانوان نقش مهمی در رعایت این فرهنگ یعنی صرفه‌جویی بر دوش دارند گفت: شاید بتوان گفت استفاده بی‌رویه از آب در ایام نزدیک به نوروز درواقع مصرف کردن بخشی از ذخیره آب تابستان آینده است این امر باید از سوی همه اعضای خانواده موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی با ذکر اینکه تنها از رهگذر مسئولیت‌پذیری و همدلی همگانی می‌توان با دغدغه کمبود منابع آبی مقابله کرد ابراز داشت: بسیاری از کارهایی که ما در زمان خانه‌تکانی انجام می‌دهیم ریشه در الگوهای قدیمی زندگی امان دارد درحالی‌که سبک زندگی و لوازم‌خانگی آشپزخانه و بخاری‌های دودزا کاملاً عوض‌شده و دیگر نیازی به شستشوی تمامی خانه نیست ولی متأسفانه الگوهای قدیمی و پرمصرف زندگی هرسال تکرار می‌شوند.

مدیر آموزش سازمان مردم‌نهاد خانه محیط‌زیست آذربایجان شرقی بابیان اینکه درگذشته آب مورداستفاده از چاه‌ها تأمین می‌شدند گفت: اما امروز اگر بخواهیم تمام‌کارهای خانه‌تکانی را خودمان انجام دهیم باید از آب تصفیه‌شده استفاده کنیم که علاوه بر اسراف در مصرف آب، ورود مواد شوینده شیمیایی به فاضلاب نیز باعث آسیب به محیط زیست می‌شود.