آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 56266
شنبه - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

توصیه مسئول کلینیک دیابت و فشار خون اهر به بیماران مبتلا به فشار خون؛ بیماران مبتلا به فشار خون در مراجعه به مراکز درمان تعلل نکنند/ مصرف فست‌فود، غذاهای دودی و کنسرو شده برای بیماران فشار خون مضرر است

توصیه مسئول کلینیک دیابت و فشار خون اهر به بیماران مبتلا به فشار خون؛ بیماران مبتلا به فشار خون در مراجعه به مراکز درمان تعلل نکنند/ مصرف فست‌فود، غذاهای دودی و کنسرو شده برای بیماران فشار خون مضرر است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، لیلا دلنابی مسئول کلینیک دیابت و فشار خون بیمارستان باقرالعلوم اهر در نشست خبری اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون در شهرستان اهر با اشاره به اینکه وقتی فشار خون به دیواره رگ‌ها فشار غیر طبیعی وارد کند بیماری فشار خون شناخته می‌شود، اظهار داشت: شناسایی بیماری فشار خون در افراد با فشارسنج معمولی نیز انجام می‌گیرد.

وی افزود: وقتی فردی فشار خون سیستولیک بالای ۱۴۰ و دیاستولیک بالای ۹۰ داشته باشد، شاید برای برخی‌ها این سوال پیش آید که متوسط ارقام فشار در افراد وجود داشته باشد مبتلا به فشار خون هستند یا خیر؟ در علم پزشکی اصطلاحی هست به نام قبل از ابتلا به بیماری فشار خون، این افراد در آستانه ابتلا به بیماری فشار خون هستند که بایستی شناسایی شده و اصول درمان اولیه را انجام دهند.

مسئول کلینیک دیابت و فشار خون بیمارستان باقرالعلوم اهر با ذکر اینکه ۲ نوع فشار خون شامل اولیه و ثانویه داریم، گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماری فشار خون مروبط به فشار خون اولیه است که علل ژنتیکی و محیطی در آن دخیل است و ۵ تا ۱۰ درصد بیماری فشار خون نیز به نوع ثانویه ارتباط دارد که می‌تواند در افراد دارای غدد درون‌ریز، کلیوی و عروقی بروز پیدا کند.

دلنابی تصریح کرد: افرادی که فشار خون بالای ۲۰۰ دارند بایستی به صورت اورژانسی درمان شوند چراکه بی‌توجهی به درمان بیماران دارای فشار خون می‌تواند عارضه در ارگان‌های حیاتی بدن ایجاد کند.

وی گفت: اخیراً وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که ۱۵ میلیون نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال سن مبتلا به بیماری فشار خون هستند و از این تعداد ۴۰ درصد هنوز اطلاعی از ابتلا به بیماری فشار خون ندارند و ۶۰ درصدی که می‌دانند بیماری فشار خون دارند تنها ۵۰ درصد به پزشکان مراجعه می‌کنند.

مسئول کلینیک دیابت و فشار خون بیمارستان باقرالعلوم اهر، فشار خون را بیماری مزمن غیر واگیردار و خاموش عنوان کرد و گفت: بیماری فشار خون در مراحل اولیه هیچ‌گونه علایمی ندارد و وقتی علایم آن بروز می‌کند که عوارض آن برای بیمار غیرقابل جبران می‌شود و هزینه هنگفتی بر سیستم بهداشت و درمان، بیمار و خانواده بیماران وارد می‌کند و به تبع آن نارسایی‌های قلبی و کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی و نابینایی را در پی دارد.

دلنابی بابیان اینکه با توجه به پیشگیری سطح یک و دو بیماری فشار خون، می‌توانیم با شناسایی بیماران از عوارض این بیماری در بیماران جلوگیری کنیم، افزود: غربالگری بیماری فشار خون می‌تواند در تمامی مناطق حتی دورافتاده انجام شود چراکه شناسایی بیماران فشار خون با فشارسنج قابل تشخیص است.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون گفت: افرادی که به لحاظ ژنتیکی در آستانه ابتلا به بیماری فشار خون هستند باید رژیم کم نمک حفظ کرده و از مصرف غذاهای دودی، فست‌فود و کنسرو شده پرهیز کنند و تا حدامکان از روغن‌های گیاهی استفاده کنند و از طرفی نیز مصرف سیب و سبزی‌جات را افزایش دهند.

مسئول کلینیک دیابت و فشار خون بیمارستان باقرالعلوم اهر، مصرف الکل، سیگار و استرس را برای افرادی مبتلا به بیماری فشار خون مضرر دانست، ابزار داشت: بیماران مبتلا به فشار خون حداقل بایستی روزانه ۲۰ دقیقه ورزش کنند.