آخرین عناوین اخبار » دولت » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 56474
یکشنبه - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی:

استفاده از نانوتکنولوژی در تثبیت راه‌های عشایری برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی/ شرکت‌های تعاونی عشایری شهرستان‌های استان تقویت می‌شوند

استفاده از نانوتکنولوژی در تثبیت راه‌های عشایری برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی/ شرکت‌های تعاونی عشایری شهرستان‌های استان تقویت می‌شوند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، سید محمدحسن آل‌هاشم در آیین کلنگ‌زنی پروژه گازرسانی به ۱۴ روستا و قشلاق عشایری شهرستان اهر بابیان اینکه عشایر از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در خط مقدم صیانت از مرزها و جنگ اقتصادی حضور بی‌نظیر داشته‌اند اظهار داشت: بازسازی راه‌های دسترسی، احداث ابنیه‌ها، بازسازی چشمه‌ها، نزدک‌رسانی چشمه‌ها و طرح‌های مطالعاتی از خدمات سازمان امور عشایر برای جامعه عشایری است.

وی با ذکر اینکه ۲٫۴ میلیون هکتار مراتع در کشور وجود دارد، افزود: از این مراتع یک میلیون هکتار در اختیار عشایر بوده که جزو بهترین و بکرترین مراتع کشور محسوب می‌شود، چراکه عشایر به مراتع به عنوان سرمایه ملی نگاه می‌کنند و همواره برای صیانت از مراتع تلاش کرده و می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی تصریح کرد: عشایر تنها ۲ درصد جمعیت استان آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهند اما همین جمعیت اندک ۲۰ درصد مواد پروتئینی استان را تامین می‌کنند.

آل‌هاشم با اشاره به اینکه مهد «ورنی‌بافی» استان و کشور جامعه عشایری است، گفت: عشایر آذربایجان شرقی تولیدکننده ۳۵ درصد صنایع‌دستی است که توانسته‌اند در حوزه صنایع‌دستی توانمندی خود را به رخ بکشند.

وی از به‌کارگیری نانوتکنولوژی در تثبیت راه‌های عشایری برای اولین‌بار در آذربایجان شرقی در سال‌جاری خبر داد و گفت: وقتی راه‌های عشایری سالانه بازسازی می‌شوند با بارش باران از بین می‌روند به همین جهت قصد داریم برای اولین‌بار نانوتکنولوژی را در تثبیت راه‌های عشایری به‌کارگیری کنیم تا حداقل راه‌های عشایری برای ۱۰ سال تثبیت شوند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه امسال بنا داریم تا طرح دوقلوزایی دام سبک را در شهرستان اهر مجدداً عملیاتی کنیم، گفت: طرح دوقلوزایی دام سبک در سال‌های گذشته در شهرستان اهر عملیاتی شده بود و امسال نیز بنا داریم تا مجدداً این طرح را در اهر اجرایی کنیم.

آل‌هاشم بر لزوم توانمندسازی شرکت‌های تعاونی عشایری شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: عشایری برای آن‌که در تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه نشوند یا دست جلوی دیگران دراز نکنند لازم است تا شرکت‌های تعاونی عشایری شهرستان‌ها را توانمند کنیم.

وی بابیان اینکه جامعه عشایری آذربایجان شرقی در حال حاضر از ۸۲ درصد خدمات زیربنایی شامل آب، برق، مخابرات، گاز، راه دسترسی و مسکن مناسب بهره‌مند هستند، خاطرنشان کرد: تا سی و ۴۰ سال گذشته عشایر از خدمات زیربنایی محروم بودند ولی اکنون به برکت انقلاب و نظام اسلامی خدمات زیرساختی و زیربنایی به حوزه عشایر گسترش یافته است.

انتهای پیام/