رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر در پاسخ به اهرامروز:

صد درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش خدمات شبکه بهداشت و درمان اهر هستند/ تامین و تخصیص MRI برای شهرستان اهر قطعی است

صد درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش خدمات شبکه بهداشت و درمان اهر هستند/ تامین و تخصیص MRI برای شهرستان اهر قطعی است

به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمد میرزاپور در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان اهر اظهار کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران مشاوران امین و سخت‌کوش برای شبکه بهداشت و درمان هستند و ما معتقدیم عدم تعامل با رسانه‌ها حتی می‌تواند به تشدید مشکلات و چالش‌های حوزه سلامت بینجامد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها پیش از انتشار اخبار حوزه سلامت، صحت و سقم آن را پیگیری کنند، افزود: ما در هر شرایطی آماده همکاری با اصحاب رسانه هستیم لذا معتقدیم ایرادات و نواقصات با انتقادات و پیشنهادات سازنده اصحاب رسانه قابل حل است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر ادامه داد: هرچه توان‌مان را در حوزه سلامت متمرکز کنیم و بر این باور باشیم که مشکلی نخواهیم داشت تنها ۲۵ درصد می‌توانیم تاثیرگذار باشیم در این میان ۷۵ درصد باقی‌مانده منوط به شرایط جامعه است.

میرزاپور با ذکر اینکه عملکرد عوامل فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شهرستان اهر در زمان حضور بر سر صحنه‌ها کم‌نظیر است، گفت: بعضاً انتقاداتی از بابت حضور عوامل فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ بر سر صحنه‌ها می‌شود که باید اعلام کنم عوامل فوریت‌های پزشکی در مواقع نیاز مردم به خدمات اورژانسی سرعت عمل دارند.

وی اضافه کرد: هر سیستم و دستگاهی ایرادات و نواقصی دارد و ما نیز منکر آن نیستیم که حوزه بهداشت و درمان شهرستان اهر حتماً بی‌عیب و نقص است از این‌رو انتظار داریم رسانه‌ها نقاط ضعف و قوت‌مان را بگویند و ضمن این‌که انتقاد سازنده دارند راهکارهایی هم پیش‌رومان بگذارند، به عبارتی انعکاس نقاط ضعف و مشکلات، به منزله حل مشکلات است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر بر ضرورت همکاری رسانه‌ها جهت جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی به جلب مشارکت‌های مردمی جهت تامین نیازهای حوزه بهداشت و درمان نیازمندیم و توصیه می‌کنیم هدایت بخشی از هزینه مراسمات ترحیم به این حوزه ماندگار و ارزشمند خواهد بود، به طوری که حتی مساعدت اندک مردم را با جان و دل می‌پذیریم.

میرزاپور در ادامه از راه‌اندازی سامانه نظرسنجی (سیب) شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر خبر داد و گفت: سامانه نظرسنجی سیب با ارسال پیامک به بیماران عملکرد خود را ارزیابی می‌کند اما متاسفانه به دلیل ناآشنایی مردم اهر با این سیستم، آن‌طور که باید و شاید پاسخ مراجعه‌کنندگان را به مراکز درمانی دریافت نمی‌کنیم این در حالی است که اگر مردم به پایامک‌های نظرسنجی پاسخ دهند و ایرادات را بگویند حتماً نسبت به رفع آن اقدام می‌کنیم و از طرفی دیگر اعتباراتی که قرار است برای شهرستان اهر تخصیص یابد منوط به پاسخ مردم به پایامک‌های ارسالی از سامانه نظرسنجی سیب است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اهرامروز مبنی‌بر این‌که چه تعداد از جمعیت شهرستان اهر تحت پوشش خدمات شبکه بهداشت و درمان هستند؟ گفت: نسبت به سال‌های گذشته که جمعیت تحت پوشش کامل نبود، امسال ۱۰۰ درصد جمعیت شهرستان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر اضافه کرد: در حال حاضر ۷۹ خانه بهداشت و ۱۴ مرکز سلامت شهری و روستایی در شهرستان اهر داریم که در این خانه‌ها و مراکز سلامت نزدیک به ۳۰ پزشک مستقر هستند.

میرزاپور بابیان اینکه آن‌طور که باید و شاید آموزش‌های بهداشتی و سلامت‌محور در شهرستان اهر و رسانه‌ها به مردم جهت آگاهی‌بخشی ارائه نمی‌شود، ابراز داشت: یکی دیگر از انتظارات‌مان از رسانه‌ها این است که در بین مطالبی که منتشر می‌کنند حتماٌ مطالب آموزشی بهداشتی و سلامت‌محور را نیز مدنظر قرار دهند به طوری که در شهرستان اهر مصرف لبنیات و سبزیجات بسیار اندک و مصرف روغن و نمک بسیاری بالاست اگر با این سبک زندگی پیش برویم انواع بیماری‌ها را تجربه خواهند کرد.

وی در ادامه همکاری رسانه‌ها با مجموعه بهداشت و درمان در جهت جلوگیری از شیوع سوءمصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را ضروری دانست و گفت: متاسفانه در شهرستان اهر در بین بانوان از لحاظ مصرف مواد مخدر خوداظهاری داریم، این در حالی است که اگر رسانه‌ها آسیب‌ها و عواقب مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر را یادآوری کنند قطعاً تاثیرهایی خواهد داشت از این‌رو مورد انتظار است با همکاری و تعامل رسانه‌ها بتوانیم گام‌های موثری در پیشگیری از آسیب‌های سوءمصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی برداریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اهر در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه نتیجه اجرای طرح بسیج ملی فشار خون در شهرستان اهر به کجا رسید؟ افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، ۲۵ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال سن در شهرستان اهر فشار خون دارند که اگر افراد مبتلا به فشار خون توصیه‌های پزشکان را جدی نگیرند آینده مطلوبی را پیش‌روی این بیماران نمی‌بینیم.

میرزاپور، بیماری قلبی و عروقی، حوادث رانندگی و سرطان را سه عامل اصلی مرگ و میر در شهرستان اهر و استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیماری سرطان به لحاظ عدم توجه به سبک زندگی که از سوی پزشکاان توصیه می‌شود روبه افزایش است.

وی با تاکید بر این‌که اولین دستگاه MRI که خریداری و به استان بیاید متعلق به شهرستان اهر است، یعنی تخصیص MRI به این شهرستان قطعی است، خاطرنشان کرد: واردات MRI مراحل خاص خود را دارد، البته مهم‌تر از تامین MRI این است پزشک متخصص و زیرساخت آن را تامین کنیم به طوری که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تامین و تخصیص این دستگاه هرچند برای شهرستان اهر ضروری نیست معتقد است و پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/