آخرین عناوین اخبار » اقتصادی » دولت » صفحه نخست
کد خبر : 58049
یکشنبه - ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

صنایع پایین‌دستی مانع خام‌فروشی مس سونگون است

صنایع پایین‌دستی مانع خام‌فروشی مس سونگون است

به گزارش اهرامروز به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح های تکمیل چرخه تولید مجتمع مس سونگون ورزقان، افزود: بخش معدن بزرگترین موهبت الهی در این استان بوده که کمتر از آن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در این استان معادن مس، طلا، کائولین و نفلین وجود دارد، اظهار داشت: با توسعه مراحل بهره برداری از این معادن و راه اندازی صنایع پایین دستی آن ها می توان از خام فروشی در معادن جلوگیری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای عملیات تکمیل مراحل ذوب مس سونگون، تولید نفلین سینیت سراب و راه اندازی قطب سوم خودرو در استان در آینده نزدیک، گفت: اجرا و بهره برداری از این طرح ها تحول زیادی در رونق اقتصادی و و اشتغال استان ایجاد می کند.

پورمحمدی، ادامه داد: این طرح ها زمانی اجرا و تکمیل می شوند که کشور در سخت ترین زمان تحریم ها قرار گرفته است و این امر نشان از عزم و اراده مردم و توانایی داخلی برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص رونق تولید دارد.

امام جمعه ورزقان نیز در این مراسم با بیان اینکه کارخانه ذوب مس نیز در آینده نزدیک در این مجتمع به بهره برداری می رسد، گفت: این مرحله از چرخه تولید مس بعد از افزون بر ۱۰ سال کار بر روی آن و سال ها توقف و انتقال امکانات و تجهیزات آن به منطقه دیگری از کشور، با تلاش مسئولان استانی و کشوری دوباره احیا شده و عملیات اجرایی آن امروز آغاز می شود.

حجت الاسلام مهدی پورمحمد، با بیان اینکه پروژه لیچینگ این مجتمع نیز در شهریور سال ۹۷ کلنگ زنی شده بود، افزود: قرار بود این پروژه ۲ سال بعد به بهره برداری برسد که در روند آن تاخیر ایجاد شده و قرار است ۱.۵ تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد و نیاز است در این کار تسریع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه  معدن مس سونگون غنی است، یادآوری کرد: هم اکنون این طرح دارای حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و با راه اندازی واحد ذوب این مجتمع نیز از خام فروشی معادن جلوگیری می شود.

 در این مراسم عملیات اجرایی طرح های تکمیل چرخه تولید مجتمع مس سونگون ورزقان شامل فاز ۳ تغلیظ و ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون آغاز شد.

معدن مس سونگون در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است.