آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » بهداشت و درمان » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 58396
دوشنبه - ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

مدیریت نقاهتگاه‌های آذربایجان شرقی به ارتش واگذار شود/ ۵۰۰۰ تخت بستری در استان آماده ارائه خدمت کرده‌ایم/ ۶۳ نفر از کادر درمانی آذربایجان شرقی به ویروس کرونا مبتلا شدند

مدیریت نقاهتگاه‌های آذربایجان شرقی به ارتش واگذار شود/ ۵۰۰۰ تخت بستری در استان آماده ارائه خدمت کرده‌ایم/ ۶۳ نفر از کادر درمانی آذربایجان شرقی به ویروس کرونا مبتلا شدند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، محمدحسین صومی در اولین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر در سال جدید با اشاره به این‌که از عملکرد ستاد مقابله با ویروس کرونا در اهر و کمیته‌های ذیل آن راضی هستم، اظهار داشت: حساسیت رسانه‌های شهرستان اهر در مقابله با ویروس کرونا و ترغیب مردم به رعایت نکات بهداشتی، در مجموع می‌توانم بگویم پیشتاز هستند و کما این‌که رسانه‌های اهر و اطلاع‌رسانی‌های آنان را رصد می‌کنیم.

وی افزود: مبدأ نخستین موج ورود ویروس کرونا به استان آذربایجان شرقی طبق رصد اطلاعات پزشکی که انجام دادیم استان قم بود و دومین موج با مبدأ استان تهران و از شهرستان‌های تبریز و شبستر آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بابیان اینکه ابتدا از وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر به لحاظ نزدیکی با مشگین‌شهر نگرانی زیادی داشتیم، گفت: در حال حاضر اهر در رتبه سوم، ۶ شهرستان آلوده به ویروس کرونا قرار دارد ولی نوع مدیریت حاکم بر شهرستان اهر توانست تا حدی شرایط بحرانی را رفع کند و اگر با این مدیریت و همکاری مردم پیش برود می‌توان از کاهش درگیری این شهرستان با کرونا اطمینان خاطر داشت.

صومی ادامه داد: ما از ابتدا معتقد بودیم بیماران کرونایی را در منازل درمان کنیم، هرچند با ورود بسیج و سپاه به مسایل ضدعفونی، گندزدایی و غربال‌گری بیماران محتمل به ابتلا به ویروس کرونا قوت قلبی برای سیستم بهداشت و درمان بود.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در شهرستان اهر، حداقل می‌بایست ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان اهر شناسایی و درمان شوند و مهم‌تر از همه موارد این است بتوانیم بیماران شناسایی شده در منازل قرنطینه و درمان کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ذکر اینکه تنها راه مقابله با ویروس کرونا، “خانه‌نشینی و قرنطینه خانگی” است، گفت: بنده از ابتدا معتقد نبودم با قوه قهریه جهت قرنطینه مردم در خانه‌ها رفتار کنیم، بلکه معتقدم آن‌قدر با مردم صحبت کنیم تا خود راضی به عدم خروج از خانه شوند و آن افرادی هم که رعایت نکرده‌اند خود مردم با آن دسته رفتار متناسبی انجام دهند.

صومی تاکید کرد: طی ۱۰ روز گذشته هر روز آمار بستری در مراکز درمانی استان در حدود ۱۶۰ نفر با علایم ویروس کرونا بود ولی متاسفانه این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۴۰ نفر افزایش یافته و این رقم برای آذربایجان شرقی نگران کننده است.

وی از آماده‌سازی ۵۰۰۰ تخت بیمارستانی و بستری برای ارائه خدمت در شرایط بحرانی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: اگر تمامی تخت‌های بستری در استان پر شود و بیماران حداقل ۱۰ روز بستری باشند در آخرین روز از بستری بیماران و مراجعه هزار نفر در یک روز، عملاً سیستم بهداشت و درمان استان متوقف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی در معرض موج دوم شیوع ویروس کرونا قرار گرفته این در حالی است که برخی از استان‌ها در موج اول که درگیر بودند دچار شرایط بحرانی شدند و با توجه به اقداماتی که انجام داده بودیم و توانستیم شرایط پیش آمده را مدیریت کنیم به صراحت اعلام می‌کنم تا به این لحظه در مقابله با ویروس کرونا پیروز بوده‌ایم و سعی می‌کنیم تا تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان استان را همچنان حفظ کنیم.

صومی یادآور شد: به استاندار آذربایجان شرقی طی نامه کتبی پیشنهاد داده‌ام تا مدیریت نقاهتگاه‌های استان به ارتش واگذار شود، چون سپاه، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در ماموریت‌های جداگانه درگیر هستند و ما به همراه سپاه، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در کنار ارتش باشیم.

وی با ابراز نگرانی از ابتلای ۶۳ نفر از کادر درمانی آذربایجان شرقی به ویروس کرونا گفت: متاسفانه ۶۳ نفر از کادر درمانی استان که گروهی هم متعلق به شهرستان اهر بوده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در حالی که تمامی وسایل حفاظتی نیز داشتند، این مهم نشان می‌دهد باید کمی بیشتر مراقب باشیم و این‌که فردی بگوید من کرونا نمی‌گیرم را قبول ندارم چون همه در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در اهر ضمن تشکر از همکاری و همراهی تمامی ادارات و دستگاههای اجرایی عضو ستاد شهرستان اهر و استان برای نمونه به اقدامات اداره کل اطلاعات استان اشاره نمود که در تامین مواد ضدعفونی و نظارت در این عرصه کمک بزرگی به مجموعه سلامت استان نموده اند.

وی خطاب به فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: از همه فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها تقاضا دارم تا در سپری کردن دوران کرونایی، کنار ما باشند، هرچند قصوراتی نیز داریم اما در شرایط فعلی شدیداً به همراهی و همکاری اقشار مختلف مردم نیازمندیم.

انتهای پیام/