آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » شهرستان اهر » صفحه نخست
کد خبر : 60706
شنبه - ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس:

۳۰ کیلومتر از راه‌های مناطق عشایری اهر و هریس نیاز به آسفالت دارند/ لزوم ایجاد صنایع تبدیلی تولیدات عشایری در اهر

۳۰ کیلومتر از راه‌های مناطق عشایری اهر و هریس نیاز به آسفالت دارند/ لزوم ایجاد صنایع تبدیلی تولیدات عشایری در اهر

به گزارش خبرنگار اهرامروز، احمد محرم‌زاده در جلسه شورای عشایری شهرستان اهر که با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران، اعضای فراکسیون عشایری مجلس، عضو هیئت رئیسه مجلس، معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس سرشماری شهرستان‌های اهر و هریس دارای ۱۶۲۰ خانوار با جمعیت ۸۸۰۰ نفر بوده که در دوره ییلاقی به ۴۵۰۰ خانوار با جمعیت ۲۱۰۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

وی افزود: آمار جمعیت دامی عشایر شهرستان‌های اهر و هریس در دوره قشلاقی ۱۳۲۰۰۰ راس بوده و در دوره ییلاقی به ۵۶۰ هزار راس افزایش می‌یابد و عمدتاً عشایر اهر و هریس در ۶۳ قشلاق سکونت دارند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از تولید سالانه نزدیک به ۸۰۰۰ تُن شیر توسط عشایر شهرستان‌های اهر و هریس خبر داد، گفت: عشایر شهرستان‌های اهر و هریس سالانه ۲۵۰ تُن پشم، ۲۲۵۰ تُن گوشت، ۵۳۵۰ مترمربع ورنی و ۲۱۰۰ مترمربع قالی و قالیچه از جمله تولید پروتئین و صنایع‌دستی است.

محرم‌زاده بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری تولیدات جامعه عشایری منطقه ارسباران در شهرستان اهر تاکید کرد و یادآور شد: شیر تولیدی عشایر ارسباران به خارج از منطقه منتقل شده و بعد از فرآوری و تبدیل آن به لبنیات با چند برابر قیمت به منطقه بازگردانده و به مردم می‌فروشند؛ لذا انتظار می‌رود تا صنایع تبدیلی و فرآوری تولیدات جامعه عشایری با حمایت دولت و مجلس در شهرستان اهر ایجاد شود.

وی بابیان اینکه شهرستان‌های اهر و هریس ۴۰۰ کیلومتر راه عشایری یا همان راه ییلاقی دارند، ابراز داشت: هر سال برای بازسازی ۲۰۰ کیلومتر راه ییلاقی عشایر اعتبار تخصیص می‌یابد که از رقم بسیار ناچیزی برخوردار است در حالی که سالانه به یک میلیارد تومان اعتبار جهت بازسازی راه‌های عشایری و ۳ میلیارد تومان برای گابیون‌بندی و سنگ‌چینی نیازمندیم و ۳۰ کیلومتر از مناطق عشایری نیازمند احداث راه آسفالته هستند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با انتقاد از محرومیت ۶ قشلاق عشایری از آب شرب یادآور شد: برای آب‌رسانی به ۶ قشلاق عشایری در شهرستان‌های اهر و هریس به اعتبار ۵ میلیارد تومانی نیاز داریم و همچنین ۳ قشلاق عشایری فاقد نعمت برق داریم.

محرم‌زاده در ادامه از توزیع ۲۲۰۰ تن جو در بین جامعه عشایری شهرستان اهر خبر داد و تاکید کرد: وجود ۵۶۰ هزار راس دام زنده در مناطق عشایری و خشکسالی‌هایی که جامعه عشایری را با محدودیت تامین خوراک دام مواجه می‌کند؛ نیازمند ایجاد کارخانه خوراک دام هستیم.

وی از اختصاص زمین برای ساخت مدرسه ویژه دانش‌آموزان عشایری در شهرستان اهر خبر داد، تصریح کرد: زمینی برای احداث مدرسه ویژه دانش‌آموزان عشایری اختصاص یافته و جهت احداث ساختمان نیازمند حمایت سازمان‌های امور عشایر و نوسازی مدارس کشور است.