به گزارش اهرامروز، به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر ، جلسه شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره تئاترهای کوتاه ارسباران با دستور بحث و بررسی در خصوص تعیین دبیر و تصویب پیش نویس فراخوان در محل فرمانداری اهر برگزار گردید.

الیاس ممی پور

پس از تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید، ممی­ پور سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر ضمن خیر مقدم و تشکر از اعضای شورای سیاستگذاری گزارشی از مقدمات انجام جشنواره ارائه داده و توضیحاتی در خصوص پیش نویس فراخوان ارائه نمود و خواستار نظر اعضا در مورد فراخوان و تصویب آن شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت برگزاری هر چه بهترجشنوار­های سراسری، عزم و همت عمومی و نهادها و دستگاهها و مردم هنر دوست اهر را می­طلبد.

وی ضمن گلایه از عدم حضور بعضی از اعضای کلیدی شورای سیاستگذاری در جلسه بزرگترین رویداد هنری شهرستان، خواستار عنایت بیشتر اعضا خاصه شورای شهر و شهرستان به این رویداد مهم مردمی شد، چون شورای شهر هم برگزیده مردم است و جشنواره هم مطالبه جدی مردم می­باشد آستین همت بالا زده و در این اوضاع اقتصادی جشنواره را در بهترین شکل برگزار نماییم.

 

  سپس میر عباس خلیفه لو عضو انجمن نمایش استان ، گزارشی از جشنواره سال گذشته ارائه دادند و خواستار دایر شدن دبیر خانه دائمی جشنواره شدند ایشان سهم کم هنرمندان شهرستانی را در جشنواره سراسری مورد نقد قرار دادند و از هنرمندان شهرستان خواستند با جدیت وارد بشوند تا بعد از دوازده دوره شاهد تاثیر شگرف جشنواره در تئاتر شهرستان باشیم.

دیگر سخنران این جلسه محرمی معاون هنری و سینمایی اداره کل بودند وی ضمن خیر مقدم گویی به حضار، گزارشی از وضعیت تئاتر استان ارائه داد ,dاستان آذربایجانشرقی را قطب تئاتر کشور دانستند و اعلام داشتند که طبق ارزیابی ها، استان ما جزو برگزیده­ های کشور می­باشد مخصوصا به لحاظ تولید و کسب و کار هنر تئاتر.

معاون هنری و سینمایی اداره کل نقش هنر را در تولید بسیار مهم دانسته و آماری از فروش فیلم و نمایش استان ارائه داد و به فرهنگ بلیط خریدن اشاره کرد که جا افتاده شده و توجه مردم به هنر و سینما را ستودنی توصیف کردند. ورود بخش خصوصی در حیطه هنر مخصوصا نمایش را بسیار مهم دانسته ساخت پلاتوها و تماشاخانه­ها را در شهرستانها باعث رونق هر چه بیشتر هنر تئاتر قلمداد کردند ایشان در ادامه بیان داشتند که جشنواره­ ها باید تولید داشته باشند بدون تولید جشنواره بی معناست. شهرستان اهر بعد از دوازده دوره برگزاری جشنواره ، باید تولید تئاتر داشته باشد و تخصصی­تر به قضیه نگاه کند.

محرمی در بخش دیگر سخنان خود جشنواره ارسباران را مهم ارزیابی کرده و ضمن اعلام حمایت قاطع اداره کل از این جشنواره، جشنواره سراسری تئاتر اهر را از رویدادهای مهم تئاتر کشور دانست و اظهار داشت که جشنواره ارسباران این منطقه را متمایز کرده، حضور شش گروه ثبتی و وجود شورای نظارت بر نمایش و حضور هنرمندان اهری در راس انجمن نمایش استان و تاثیر اهریها بر نمایش استان را از تاثیرات جشنواره دانستند جشنواره ه­ای که توسط مردم و همت اهالی هنر دوست اهر برگزار می­گردد و اشتیاق مردم را باعث ماندگاری این جشنواره دانستند دغدغه و نگرانی اهالی هنر این شهرستان در خصوص برگزاری سراسری این جشنواره را باعث خرسندی دانسته و اعلام داشتند که برگزاری جشنواره بصورت سراسری تداوم خواهد داشت هر چند باید بعد از دوازده دوره به مرحله­ ای برسیم که ادعا کنیم در اهداف جشنواره موفق بوده­ ایم . مثلا در شناساندن ارسباران که سیاست جدید اداره کل در جشنواره­ های سراسری اینست که خود منطقه برجسته گردد هنرمندان شهرستان تقویت گردند و سهم بیشتری از جشنواره داشته باشند.

معاون هنری و سینمایی اداره در بخش پایانی سخنان خود به جشنواره بین المللی تئاتر رضوی اشاره کردند که هر سال این جشنواره در موضوع عکاسی در استان برگزار می­شد، امسال تئاتر جایگزین عکاسی شده و جشنواره بین المللی تئاتر رضوی در نیمه اول مرداد در تبریز برگزار خواهد شد که به لحاظ زمانی با جشنوار سراسری ارسباران تلاقی نداشته باشد. ایشان به جشنواره خیابانی سردرود اشاره  کرده و حمایت خوب شهرداری و شورای شهر سردرود از این جشنواره را ستودنی اعلام کرد که مبلغ قابل توجهی از طرف شورای شهر به این جشنواره تصویب و اختصاص یافته است .

   دیگر سخنران جلسه احمد رجب ­پور رییس انجمن نمایش استان بود ایشان به برگزاری دوازده دوره جشنواره اشاره کرده و مطالبه­ گری مردم را مهم تلقی نمودند دقت نظر و حمایت و حضور مردم در این جشنوار را مایه دلگرمی دانستند و ضمن اشاره به کمک مالی شهرداری سردرود به جشنواره خیابانی استانی این شهر (‌٢۵میلیون تومان) حمایت دستگاههای شهرستان از جمله شهرداری را از جشنواره سراسری تئاترهای کوتاه ارسباران  خواستار شدند  .

   مهدوی رییس شورای نظارت بر نمایش شهرستان اهر ، اعلام حمایت همه جانبه خود و اعضای شورای نظارت را از جشنواره ابراز داشته و گفتند با تمام قوا در کنار جشنواره خواهند بود ایشان عدم آموزش را در تئاتر شهرستان ضعف بزرگی دانسته خواهان برگزاری کلاسهای آموزشی برای هنرمندان شدند. بدون پشتوانه علمی توفیق چندانی در این عرصه حاصل نمی­شود باید مطالعه هنرمندان در حوزه تئاتر بیشتر شود و به لحاظ آموزش باید کارهای اساسی صورت گیرد که آقای رجب پور رییس انجمن نمایش استان اعلام آمادگی کردند که انجمن نمایش استان آماده است در این راستا حمایت همه جانبه بنماید و در صورت درخواست انجمن نمایش اهر، نسبت به معرفی استاد و مربی اقدام نمایند.

میثم صادقزاده رییس انجمن نمایش شهرستان اهر ، ضمن تشکر از اعضا، به راه اندازی دبیرخانه دائمی اشاره کردند که تا حال در حد شعار باقی مانده است ردیف بودجه جشنواره و قرارد دادن آن در تقویم جشنواره­ها را خواستار شدند. وی تجهیز اتاق گریم انجمن را از نیازهای اساسی این انجمن دانستند.

حبیبی نماینده شهرداری اهر با اشاره به مشکلات مالی شهرداری اعلام امادگی نمودند که در حد بضاعت از جشنواره حمایت خواهند نمود .

   سرگرد نظری نماینده نیروی انتظامی ضمن اعلام حمایت این نیرو از جشنواره، از ادارات و دستگاه­های شهرستان خواستند تعهداتی که در جلسات متقبل می­شوند در مرحله عمل نیز اقدام نمایند ایشان حمایت مردم را از این جشنواره ستودنی توصیف کردند .

   سیابی مسئول فرهنگی سپاه ناحیه اهر ضمن تقدیر از اعضا اعلام آمادگی نمودند که از جشنواره و این رویداد مهم شهرستان حمایت خواهند کرد .

   دکتر محمدی رییس دانشکده فنی شهید چمران ضمن اشاره به نقش مهم فرهنگ در توسعه اقتصادی و اجتماعی، خواستار عملی شدن تعهدات انجام یافته در جلسات شدند و اعلام آمادگی نمودند که جهت اعتلای فرهنگ و هنر شهرمان از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

  دکتر حسن ­زاده معاون فرماندار اهر سخنران پایان جلسه ضمن تشکر از متولیان امر و ضمن تسلیت هنرمند از دست رفته­ مان استاد محب اهری به پیشینه تئاتر شهرستان اشاره کردند که از آیین­های سنتی مانند تکم گردانی و شبیه خوانی سید و سالار شهیدان شروع شده و حال بصورت مدرن در آمده است ایشان تمام تلاشگران هنر نمایش را جزو سرمایه­های این شهر قلمداد نمودند نقش هنر را در بیان درد جامعه مهم ارزیابی کردند و اعلام نمودند که در کنار جشنواره و حامی آن خوهند بود جشنواره پارسال را از افتخارات این شهر تلقی نموده و خواستار ارتباط معنوی بین مردم و هنر شدند که در این راستا نقش هنرمندان انکار ناپذیر است .

معاون فرماندار اهر به خودکفایی هنرمندان اشاره کرده و قایم به دستگاههای اداری شدن را خوب ندانستند و بهترین ردیف بودجه را خود مردم تلقی نمودند ایشان در پایان توجه به کیفیت را در کنار کمیت مهم دانسته و خواستار ورود بخش خصوصی در عرصه فعالیتهای هنری شدند .

  بعد از بحث و بررسی مقرر شد گزینه ­های دبیری جشنواره به ترتیب اولویت به اداره کل معرفی گردند تا پس از بررسی نفر مورد نظر معرفی گردد و فراخوان جشنواره نیز با اندک تغییراتی پس از موافقت اداره کل بزودی منتشر گردد