به گزارش خبرنگار اهرامروز، زاهد محمودی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اهر با اشاره به اینکه دغدغه دستگاه‌های اجرایی شهرستان رفع موانع تولید و تولیدکنندگان است اظهار داشت: برخی از مدیران واحدهای تولیدی از حیث وجود موانع و مشکلات واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند که اگر این روال ادامه یابد واحدهایی که با اندک ظرفیت‌شان فعالیت می‌کنند نیز تعطیل خواهند شد.

وی افزود: مدیران واحدهای تولیدی عمده مشکلات خود را در حوزه مالیاتی، تامین اجتماعی، معوقات بانکی و … عنوان کرده‌اند که هیچ کدام در سطح شهرستان قابل رسیدگی نیست بلکه باید در استان و کشور نسبت به آن اقداماتی انجام داد چراکه رسیدگی به این مشکلات فراتر از اختیارات شهرستان است.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه برخی از قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها برای واحدهای تولیدی دست و پاگیر هستند، گفت: اگر قرار باشد تولید رونق یابد و  تولیدکنندگان و کارآفرینان حمایت شود بایستی قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر اصلاح شود.

محمودی از آغاز عملیات اجرایی برخی واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی اهر خبر داد و افزود: در حال حاضر برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی جدید در شهرک صنعتی اهر با کمبود برق مواجه هستیم که متاسفانه تاکنون اقدام به خصوصی در زمینه تامین برق انجام نشده است، در این میان مشکلات و موانع تولیدکنندگان یکی یا دو تا نیست همواره مدیران این واحدها همواره از حیث وجود موانع تولید رنج می‌برند.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نام‌گذاری شده و لازم است ابتدا برای تحقق این شعار سال موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی رفع شود و از طرفی هم دستگاه‌های اجرایی شهرستان اهر همواره به روش‌های مختلف مشکلات تولیدکنندگان اهری را به دستگاه‌های استانی و کشور انتقال داده‌اند و پیگیر هستند.

فرماندار شهرستان اهر تصریح کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط اقتصادی فعلی که فعالیت می‌کنند به منزله ایثار و جهاد است در حالی که کارآفرینان می‌توانستند بدون دغدغه سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و از سود آن استفاده کنند ولی این کار را نکردند در این میان مشکلات متعددی دارند که نیاز است مسئولان استانی و کشوری از تولیدکنندگان حمایت کنند.

محمودی همچنین از تشکیل کمیته «رونق تولید» در شهرستان اهر خبر داد و گفت: هدف از تشکیل کمیته «رونق تولید» این است که مشکلات و موانع واحدهای تولیدی با جزئیات بررسی و جهت رفع آنها از سوی دستگاه‌های استانی و کشور پیگیری کنیم این در حالی است که برخی از مشکلات نیز در سطح استان قابل حل نیستند.

وی در ادامه خواستار اقدامات عملی در توسعه شبکه فاضلاب در ناحیه صنعتی اهر شد و گفت: نباید به نشست‌ها دل‌خوش باشیم چراکه اولویت ما در قبال تولید رفع موانع تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی است و بنده در این راستا هر هفته یا هر ماه از واحدهای تولیدی بازدید می‌کنم تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار بگیرم.

فرماندار شهرستان اهر با انتقاد از کمبود برق در شهرک صنعتی اهر افزود: از طریق مختلف پیگیر تامین برق مورد نیاز برای واحدهای صنعتی در دست اجرا شده‌ایم چراکه اگر برق مورد نیاز تامین نشود عملاً شهرک صنعتی توسعه نمی‌یابد و پیگیری نبود آب شرب و کمبود برق شهرک صنعتی را وظیفه خود می‌دانیم.

محمودی بیان کرد: مصوبات جدید ستاد تهیل و رفع موانع تولید و وزارت تعاون در رابطه با تامین اجتماعی می‌تواند عمه مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند اما بروکراسی‌های اداری در روند اجرای این مصوبات اختلال ایجاد می‌کند چراکه اختیارات لازم هنوز به دستگاه‌های شهرستانی داده نشده است.

مشوق بیمه‌ای برای واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی ابلاغ شد

سجاد مطلبی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اهر با اشاره به اینکه دولت امسال از محل تبصره ۱۸ به واحدهای تولیدی از طریق بانک‌های صنعت و معدن، آینده و پست بانک تسهیلات پرداخت می‌کند اظهار داشت: دولت در این راستا در قالب درمایه در گردش یا سرمایه ثابت تسهیلات ارائه می‌دهد که سرمایه ثابت را عمدتاً به طرح‌های بالای پیشرفت ۶۰ درصد و طرح‌های توسعه‌ای پرداخت می‌کند.

وی، درصد بهره بانکی تسهیلات دولتی را در مناطق محروم ۱۰ درصد و در مناطق توسعه یافته ۱۴ درصد اعلام کرد و افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه با سامانه بهین‌یاب و تکمیل فرم با انتخاب تبصره ۱۸ می‌توانند ثبت‌نام کنند این در حالی است که تاکنون واحدهایی که ثبت‌نام کرده‌اند را نه تنها رد نکرده‌ایم بلکه با حمایت سعی کرده‌ایم تا تسهیلات مورد نیاز به واحدها پرداخت شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در رابطه با مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک صنعتی اهر با تامین اجتماعی گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یازدهم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرده‌اند که واحدهای تولیدی و صنعتی که به تامین اجتماعی بدهی دارند و بیمه لیست بیمه کارکنان را قبول نمی‌کند ملزم کردند تا بیمه لیست کارکنان آن واحدها را قبول کند.

مطلبی ادامه داد: تامین اجتماعی بر اساس ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حق ندارد لیست بیمه کارکنان واحدهای تولیدی که به این سازمان بدهی دارند را قبول نکند و در صورت داشتن جریمه نیز ملزم هستند تا ۴۵ ماه و در صورت بحرانی بودن شرایط واحد تولیدی اقساط جرایم را به ۶۰ ماه اقساط بندی کند.

وی بابیان اینکه مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی همانند مصوبات هیات دولت با اهمیت است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۷۸ جلسه در تبریز و شهرستان‌ها تشکیل داده و در این راستا کمیته‌ای تحت عنوان پیگیری مصوبات این ستاد نیز تشکیل شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اضافه کرد: هیچ ارگان، نهاد و دستگاهی تا پایان سال ۹۹ حق توقیف حساب و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی را ندارند، البته این ابلاغ شامل واحدهایی نمی‌شود که سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند بلکه شامل حال واحدهای فعال می‌شود.

عدم سامان‌دهی ورودی و خروجی شهرک صنعتی، جریمه خودروهای ورودی حامل بار به شهرک صنعتی توسط پلیس‌راه، نبود آسفالت خیابان‌ها و معابر شهرک صنعتی، تحمیل مالیات مضاعف به واحدهای تولیدی، عدم همکاری بانک‌ها با واحدهای تولیدی در زمینه معوقات و مسدود کردن حساب‌های بانکی تولیدکنندگان، نبود آب شرب و شبکه فاضلاب در ناحیه صنعتی، اخلال در رفت و آمد به واحدهای تولیدی ناحیه صنعتی و رد لیست بیمه کارکنان توسط تامین اجتماعی به دلیل بدهی و جرایم دیرکرد در پرداخت حق بیمه از جمله مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران واحدهای تولیدی مستقر در شهرک و ناحیه صنعتی اهر در این جلسه بود.

انتهای پیام/