به گزارش خبرنگار اهرامروز، لیلی اکبرزاده اهری در آیین افتتاحیه طرح تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در اهر با تبریک هفته بسیج اظهار داشت: اداره بهزیستی شهرستان اهر در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند به‌طوری که عمده فعالیت این دستگاه حمایت و پوشش نزدیک به ۳۰۰۰ معلول در شهرستان اهر است که از این تعداد معلولان حدود ۲۰ درصد با مشکل بینایی مواجه هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اهر افزود: آن دسته از افرادی که با معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی و حتی بینایی است هم برای خانواده‌ها و هم برای دولت هزینه بسیار زیادی دارد و از طرفی دیگر معلولان چون به‌راحتی نمی‌توانند در جامعه حضور یابند مشکلاتی از این جهت متوجه آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی یا همان طرح تنبلی چشم به منظور جلوگیری از معلولیت بینایی کودکان جامعه هدف اجرا می‌شود، گفت: این طرح از سال ۷۷ به‌صورت مستمر در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرا می‌شود و کودکان توسط کارشناسان آموزش‌دیده و مجرب مورد غربالگری قرار می‌گیرند و چشمان کودکان با دستگاه‌های بینایی‌سنج ارزیابی می‌شود.

اکبرزاده اضافه کرد: وقتی در طرح تنبلی چشم تشخیص داده شد که کودکی مشکل بینایی دارد سریعاً به پزشک متخصص ارجاع می‌یابد به‌طوری که در سال گذشته ۷ هزار و ۵۳۰ کودک در این طرح مورد غربالگری قرار گرفته بود که کارشناسان از این تعداد به ۵۰۱ کودک مشکوک بودند و از مجموع موارد مشکوک، ۳۵ کودک نیازمند به استفاده از عینک شناسایی شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اهر بابیان اینکه سال گذشته در طرح غربالگری تنبلی چشم تنها یک کودک دچار مشکل جدی بینایی شناسایی‌شده بود، ابراز داشت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام‌یافته بود این کودک با جراحی چشم به‌سلامتی رسید.

وی جمعیت جامعه هدف طرح تنبلی چشم در مناطق روستایی و شهری شهرستان اهر را ۷ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و صعب‌العبور بودن راه‌های روستایی در این شهرستان طرح غربالگری را کمی زودتر در روستاها آغاز کرده‌ایم.

رئیس اداره بهزیستی اهر در پایان از والدین خواست تا نسبت به‌سلامت جسمانی و روانی کودکان خود ولو در سنین کم‌توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

افتخار اسلام توجه به مسائل زندگی و بهداشت در جامعه است

آیت‌الله جواد حاجی‌زاده در آیین افتتاحیه طرح تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در اهر، ضمن تبریک ایام هفته وحدت و هفته بسیج اظهار کرد: امیدوارم همه با تبعیت و تأسی از فرمایشات پیامبر اعظم (ص) به سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه دین اسلام یک دین سلامتی است گفت: اسلام فقط عبادت خلاصه نمی‌شود عبادت بخشی از مکتب ما است بخش دیگر دین اسلام مسائل زندگی، سلامتی و بهداشت است از افتخارات اسلام توجه به مسائل زندگی و بهداشت در جامعه است.

امام‌جمعه شهرستان اهر در مورد شکر نعمت از سوی انسان عنوان کرد: ما باید همواره خداوند متعال را به خاطر نعماتی که به ما داده شکرگزار باشیم ازجمله از این نعمات بینایی است که پروردگار متعال به ما عنایت فرموده تا با آن زندگی کنیم و به کمال برسیم.

حاجی‌زاده با ذکر اینکه انسان به دلیل جهل، بی‌توجهی و عدم وجود اطلاع کافی انسان نعمات خداوند را ضایع می‌کند ابراز داشت: انسان اگر اطلاع کافی از سلامت خود و نحوه نگهداری از نعمات خداوند مانند دندان و چشم خود داشته باشد می‌تواند تا پایان عمر از آن‌ها استفاده کند.

وی اضافه کرد: در زمان‌های گذشته به دلیل نبود علم کافی علت بسیاری از بیماری‌ها مشخص  نبود و افراد بسیاری براثر بیماری‌های به‌ویژه واگیردار از بین می‌رفتند ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر شاهد آن نیستیم یکی از برکات جمهوری اسلامی ایران نیز ارتقا مسائل بهداشتی است کودکان از همان دوران کودکی با تست‌های سلامتی بینایی و شنوایی از آسیب‌های جدی در آینده شناسایی و درمان می‌شوند.

انتهای پیام/