معتبرترین تست استعداد ابی کشور برای اولین بار توسط دانشگاه شریف در سطح ملی برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی شریف قصد دارد تست جامعی تحت عنوان شریف استار (استعدادیابی و توان‌افزایی رهبران آینده) را در سطح کشور بین دختران و پسران در سنین ۱۳ تا ۲۰ سال برگزار کند.

این تست بر پایه تست‌های بسیار معتبر در سطح جهان صورت می‌پذیرد و همچنین توسط اساتید بزرگ ایران براساس مشخصات جامعه ایرانی بازنگری و تکمیل شده است.

قریب به 2 سال است که اساتید دانشگاه شریف به سرپرستی مرکز کار آفرینی دانشگاه شریف مطالعات گسترده‌ای را پیرامون برگزاری یک تست استعدادیابی استاندارد و مناسب جامعه مخاطب ایرانی آغاز کزده‌اند و اکنون نتیجه این تلاش‌ها در غالب یک تست استعدایابی با عنوان شیف استار یا ستاره شریف، ارائه شده است و اولین مرحله این تست امسال در  اواخر تیر ماه برگزار خواهد شد.

برگزار‌کنندگان این تست معتقد هستند که نوجوانان و همچنین خانواده‌ها به دلیل عدم شناخت کافی از استعدادهای خود و یا فرزندشان، دچار سردرگمی برای انتخاب مسیر آینده شده‌اند و زمان و هزینه بسیاری از افراد به دلیل انتخاب مسیر اشتباه و گاهی براساس حال و هوای زودگذر شخص و یا جامعه، هدر می‌شود.

درصد بسیار کمی از والدین نسبت به فرزندان خود نگاه «بذر» را دارند تا بتوانند از طریق مهارت‌افزایی فرزندان خود را برای آینده آماده کنند. بذری که در خود استعدادهای منحصر به فردی دارد و با کشف آن استعدادها، قطعا فرد به شخصی موفق و شاد در آینده تبدیل خواهد شد.

هدف شریف استارکمک به ظهور و تربیت افراد مستعدی است که قابلیت تبدیل شدن به انسان‌هایی تاثیرگذار و ارزش‌آفرین برای جامعه را داشته باشند. دانشگاه شریف در نظر دارد در این مسیر نوجوانان علاقه‌مند که شم کار آفرینی قوی‌تری دارند را حمایت کند تا به نسلی کارآفرین بدل شوند.

آشنا کردن افراد به ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصی‌ای که برای موفقیت در دنیای آینده‌ی ایران نیاز دارند، ارتقای مهارت رهبری و اموزش عمومی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم برای دنیای آتی کشور، شناسایی مستعدترین افراد شرکت‌کننده، انتقال فناوری نظام ارزیابی و ارتقا به داخل کشور و بومی‌سازی آن از جمله اهداف برگزاری این تست است.

تست شریف استار،‌ تست دقیق و علمی است که توانمندی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک فرد موفق در دنیای متفاوت ۱۵ تا ۲۰ سال آینده را می‌سنجد و بر پایه تست‌های استاندارد جهانی است.

درپایان این آزمون، به افراد یک دفترچه تشریحی مبنی بر نقاط قوت و ضعف خود و همچنین راه‌کارهای عملیاتی برای  تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف داده می‌شود. این تست مستقل از شرایط تحصیلی فرد است و ارتباط مستقیمی با توانمندی‌ها و نقاط ضعف سیستم آموزشی کشور نیز ندارد.

این تست به صورت مجزا برای هر ویژگی فرد، مهارت‌ها، راهکارها و استراتژی‌هایی در راستای توسعه و بهبود آن  را ارائه می‌دهد. شناخت توانمندی‌های زیرمجموعه هوش هیجانی و توسعه بهبود آن در هر فرد شانس موفقیت او در زمینه آینده شغلی و همچنین هدایت تحصیلی را افزایش خواهد داد.

اعلام موضوعات و عناصر مورد نیاز در یک فرد برای تبدیل شدن به فردی موفق در آینده،‌ تعیین وضعیت هر فرد در هر موضوع و همچنین جایگاهی که فرد در آن موضوع خاص نسبت به حالت ایده‌آل نظری دارد، رتبه‌بندی افراد با یکدیگر و ارائه راه‌هایی برای توسعه فردی بر مبنای روش‌های عملی از دیگر خروجی‌های این تست هستند.

پس از برگزاری تست روی افرادی که در آینده بتوانند به چشم‌اندازهای مورد نظر دانشگاه صنعتی شریف کمک کنند، سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی، تربیتی و نظارتی به صورت بلند مدت خواهد بود. همچنین سرمایه‌گذاری‌های خاص تربیتی نیز از طریق دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صورت خواهد گرفت.

این تست طی یک مرحله در نیمه دوم تیر ماه امسال در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ انجام می‌شود. پاسخنامه تست توسط کامپیوتر قرائت شده و طی یک مرحله بازنگری، نتایج در قالب دفترچه‌ای تحلیلی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. در کنار دفترچه تحلیلی برگه خلاصه وضعیتی نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد که قابلیت ارائه به مدارس و نهادهای مربوط را دارد.

این فرصت بی‌نظیری است که نوجوانان 13 تا 20 سال و همچنین والدین آنها اطلاعات دقیق و مناسبی از توانایی‌های واقعی خود و فرزندانشان داشته باشند و نقشه موفقیت خود در آینده را دریافت کنند.

دانشگاه شریف اعلام کرده است فرصت ثبت‌نام برای این تست محدود و تا تاریخ 15 تیر ماه خواهد بود و  تمدید نخواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر ثبت نام می‌توانند به سایت star.oced.sharif.ir مراجعه کنند.