بررسی سئو سایت با کمک ابزارهای سئو نکته‌ای مهم برای هر سایت است که این ابزارها همانند گوگل می‌تواند کمک شایانی در بهبود وضعیت هر سایت داشته باشند، این ابزارها در سال 2018 از جمله بهترین و برترین ابزارهای بهینه سازی سایت مطرح شناخته شده‌اند. سئو یاب به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سئو و بازرهای بهینه سازی سایت در برخی از سایت‌های مشتریان خود از جمله تراز ارقام آرین و تور برتر و همچنین بیلد حال بازخوردهای مثبتی را ثبت کرده است.

هیچ موردی به اندازه تغییر در الگوریتم گوگل برای صاحبان سایت‌ها و وبمستران نگران کننده نیست. در این صورت گوگل منتظر می‌ماند تا وبمستران شروع به مرتب کردن اطلاعات و محتویات سایت خود کنند و پس از آن گوگل تغییرات لازم را اعمال کند. از جمله بزرگترین نتایج حاصل از تغییر الگوریتم‌های گوگل پس از اعمال اصلاحات لازم در سایت‌ها سبب نزدیکی بیشتر وب سایت کارفرما به نتایج جستجو شده است در واقع نتایجی که توسط بازدیدکننده جستجو می‌شود به سایت‌هایی با محتوای کاملا مرتبط متصل می‌گردند.

با تمام این موارد باز هم رازهای پنهانی دیگری وجود دارد که گوگل از آنها جهت تعیین کردن سایت‌هایی که باید در موتور جستجو در موقعیت‌های مختلف نمایش داده شوند وجود دارد. با این حال ابزارهایی که برخی از آنها به صورت رایگان و برخی از آنها در ازای خرید شارژی به صورت ماهانه وجود دارد که سبب می‌شود تا وبمستران سایت‌های خود را چنان بررسی کنند که گوگل بررسی می‌کند.

اکنون زمان یادگیری نحوه استراتژی جستجو است

ابزار هایی که در ادامه مطرح می‌شود بسیار اهمیت دارد زیرا در استراتژی جستجو، عناصری را نمایش می‌دهد که برای گوگل بسیار اهمیت دارد. در این ابزارها مانند یک ربات گوگل که سایت را از حیث بهینه سازی سایت و یا سئو سایت مورد بررسی قرار می‌دهد کمک فراوانی می‌کند.

1)ابزار وبمستر گوگل:

این ابزار که از ابزارهای رایگان سئو سایت محسوب می‌شود. قطعا یکی از بهترین ابزارها جهت نحوه مشاهده سایت توسط گوگل خود ابزار وبمستر گوگل است. ابزار وبمستر گوگل در مبحث سئو جدیدترین و به روزترین تغییرات در سایت و نحوه مشاهده توسط گوگل را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال یکی از زیر شاخه‌های مهم در این ابزار Fetch کردن  آدرس‌هایی است که گوگل مشاهده می‌کند در این قسمت می‌توان به مشاهده و رفع عیب آدرس‌های صفحات پرداخت. جهت مشاهده این ابزار می‌توان Google Web Master Tools را در مرورگر خود جستجو کرد.

2) Check My Links:

جهت سئو می‌توان از این ابزار رایگان نیز استفاده کرد البته نمی‌توان سئو تضمینی انجام داد. از این ابزار جهت بررسی لینک‌های سایت که به صورت داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند .در واقع تمام لینک‌هایی که داخل یک سایت وجود دارند را نمایش می‌دهد. در این قسمت وبمستران به راحتی می‌توانند تمام لینک‌های شکسته را بررسی کنند و در صورت وجود به رفع آن بپردازند.

به عنوان مثال می‌توان سایت ویکی پدیا را در نظر گرفت که این سایت با دارا بودن حدود 711 پیوند که به صورت بزرگ و قدرتمند وجود دارند در عرض چند ثانیه تمام پیوندها را هایلایت و نمایش می‌دهد. با استفاده از این ابزار تمام لینکژ‌هایی که مطلوب بوده به رنگ سبز و تمام آنهایی که شکسته است به رنگ قرمز نمایش داده می‌شود.

3) MOZ:

هزینه استفاده از این ابزار در 30 روز اول به صورت رایگان است و پس از آن جهت استفاده از این ابزار در طی یک ماه بین 99 دلار تا 599 دلار هزینه آن است.

از این ابزار که به صورت همه جانبه وجود دارد جهت افزایش رتبه متناسب با کسب و کار استفاده می‌شود. از MOZ جهت اخذ گزارش‌گیری، شناسایی فرصت‌های جستجو و در کل تلاش می‌کند از این ابزار جهت تست خزیدن و نحوه آن استفاده کرد.

4) SEO Report Card:

هزینه استفاده از این ابزار در سئو سایت به صورت رایگان است. جهت تجزیه و تحلیل وب سایت از این ابزار استفاده می‌شود تا با استفاده از آن وب‌سایت را در کنار سایر وب سایت‌های رقبا بررسی کند. در این ابزار نیز می‌توان موارد زیر را بررسی کرد:

الف) آنالیز رتبه سایت: این ابزار یک تصویر مبنی بر جایگاه وب سایت در موقعیت موتورهای جستجو مختلف از قبیل yahoo و bingوGoogle مشخص می‌کند.

ب) ساخت لینک: اطلاعات کاملی مبنی بر تعداد سایت‌هایی که به سایت مورد نظر لینک داده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

5) Hubs Website Grader:

این ابزار نیز از جمله ابزارهای رایگان در بهینه سازی سایت است. HubSpot در سال 2007 ابزاری را مبنی بر بهینه سازی سایت برای موتور جستجو معرفی کرد.