پسته محصولی‌ است که در تمام دنیا با سرزمین آبا و اجدادی‌اش، ایران شناخته می‌شود.

اگر چه درخت پسته به جز ایران بصورت محدود در کشورهای سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان هم وجود دارد، اما در بازارجهانی رقابت اصلی بین پسته ایران و پسته‌ی تولیدی امریکا است.

جالب است بدانید پسته امریکایی هم از بذرهایی تولید می شود که یک گیاه شناس امریکایی سال ۱۹۲۹ از ایران با خود به امریکا برد.

ایران و آمریکا، دو کشور اصلی در زمینه تولید و صادرات پسته در جهان به‌شمار می‌روند. به‌طوری‌که حدود هفتاد تا هشتاد درصد تولید سالانه پسته در اختیار این دو کشور بوده ‌است.

رقابت دو کشور در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی مثل خشکسالی یا توفان که منجر به کاهش تولید شد و یا تحریم‌های اقتصادی دستخوش نوسان شده است.

از طرفی خشکسالی و نوسانات ارزی اخیر بازار داخلی پسته را به شدت متلاطم کرد.

خشکسالی چنان اثر نامطلوبی بر کاهش میزان تولید این محصول خوش طعم و پر منفعت گذاشت که به گفته‌ی رئیس انجمن پسته تولید این محصول به یک پنجم پارسال رسیده است.

کاهش تولید، صادرات پسته را هم شدیدا تحت تاثیر قرار داد تا آنجا که در مهر ماه و آبان ماه امسال نهایتا 8 هزار تن پسته ایرانی صادر شد حال آن که در سال گذشته طی ماه‌های مهر و آبان 50 هزار تن پسته ایران صادر شده بود.

همین عوامل باعث گرانی پسته در بازار داخلی هم شد.

هم اکنون در بازار جهانی رقابت اصلی کیفیت بین پسته تولیدی کالیفرنیا در امریکا و رفسنجان در ایران است.

در سال 2016 امریکا 406 هزار تن، ایران315 هزار تن و ترکیه با اختلاف بسیار نسبت به این دو با 170 هزار تن تولید در رده های اول تا سوم قرار گرفتند. برتری امریکایی‌ها نسبت به ایران استفاده از روش های مکانیزه در کشت پسته است  که موجب شده در سال‌های اخیر تولید آن‌ها از تولید ایران پیشی بگیرد.

آمریکا از هر هکتار ۳ تن پسته برداشت می‌کند در حالی که این آمار در ایران یک تن برای هر هکتار است.

اثرگذاری بازار بین المللی بر قیمت پسته

اگر چه تولید پسته به طور مستقیم به قیمت ارز وابسته نیست، اما بسیاری از تولیدکنندگان به خاطر تفاوت قیمت در بازار جهانی ترجیح دادند محصولشان را صادر کنند و برخی هم تنها در قبال قیمتی نزدیک به قیمت بین المللی حاضر به فروش پسته‌ی تولیدی‌شان در بازار داخلی بودند.

همین عامل باعث شد قیمت پسته در داخل کشور از مرز 200 هزار تومان هم بگذرد و شب یلدای 1397 بازار خشکبار ایران گرانترین قیمت پسته را تجربه کرد.

اما با وجود این شرایط نامطلوب در بازار، تولیدکنندگانی هم هستند که سعی کردند با کوتاه کردن دست واسطه‌ها محصول تولیدی باغ‌های پسته رفسنجان را با قیمتی واقعی‌تر و منصفانه به دست هموطنان برسانند.

دویست هزار خانواده‌ی ایرانی که از راه تولید پسته امرار معاش می‌کنند و حذف واسطه‌های غیر ضروری از چرخه‌ی فروش این امکان را به آن‌ها می‌دهد که سریع‌تر محصول خود را به پول نزدیک کنند و از طرفی مصرف‌کننده هم بدون پرداخت وجه اضافی پسته را با قیمتی واقعی‌تر به دست آورد.

در این میانه فراگیر شدن شبکه اینترنت، بستر مناسب را برای ارتباط مستقیم پسته‌کاران با مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.

ایده‌ی راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی که بتواند سفارش پسته مورد نیاز خریداران را درب منزل به آنها تحویل بدهد، برای برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و فروشنده کافی بود.

سایت پسته دات کام با همین هدف فعالیت خود را آغاز کرده است تا طعم پسته‌ای که مردم رفسنجان تجربه می‌کنند را با مردم بقیه نقاط کشور به اشتراک بگذارند.

به تعبیری وب‌سایت پسته دات کام، جایی است برای خرید بی‌واسطه‌ی بهترین پسته‌ی دنیا.

پسته‌ی لوکس، مجلسی و درشت و کشیده‌ی اکبری، پسته‌ی خوش طعم و مرغوب احمد آقایی و پسته‌ی مقرون به صرفه‌ی فندوقی از جمله محصولات عرضه شده در سایت پسته دات کام هستند که به صورت خام، فرآوری شده و حتی مغز شده آماده ارائه به مشتریان در سراسر کشور است.

از مهمترین ویژگی‌های سایت پسته عرضه‌ی محصول با قیمت تولیدکننده است که اختلاف قیمت آن با بازار بین 30 تا 40 درصد است.

سایت پسته دات کام همچنین دارای یک وبلاگ است که به طور منظم مقالات و دانستنی‌های علمی مرتبط با با پسته، این خشکبار لذیذ و مغذی را منتشر می‌کند.

علاقه‌مندان جهت آشنایی بیشتر با این سایت می‌توانند به آدرس www.pestah.com مراجعه کنند و یا با شماره تلفن  ۰۳۴۳۴۳۲۴۱۷۵ تماس بگیرند.