همه مدیران و تصمیم‌گیران در طول دوره کاری چه در بخش عمومی و چه بخش خصوصی نیازمند تصمیم گیری‌های متعددی هستند. اتخاذ تصمیمات کاربردی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد در بسیاری از اوقات نیازمند وجود یک مشاور کاردان در کنار سازمان است. شاید سخت‌ترین مرحله در استفاده از خدمات مشاور، یافتن همان مشاور ذی‌صلاح و کاردان باشد.

مشاوری که مشکلات سازمان را به درستی شناسایی کرده و در کمترین زمان و با کمترین هزینه بیشترین منفعت را ایجاد کند. در بسیاری از موارد سازمان‌ها هزینه‌های گزافی برای خرید خدمات مشاوره می‌پردازند و در انتها نیز پس از صرف زمان زیاد، به جز یک گزارش مطول و یک سری اشکال و نمودار و ارقام، عایدی بیشتری ندارند و مشکل سازمان همچنان باقی است.

مدل مشاور امین حلقه مفقوده صنعت مشاوره

آن چه که به عنوان فرد کلیدی یا مقام تصمیم‌گیر در سازمان به آن نیاز دارید مدل مشاور امین است. در این مدل مشاوره رابطه بین مشاور و کارفرما بلندمدت و بر اساس منافع کارفرما و با هدف خلق بیشترین ارزش برای کارفرما طراحی می‌شود. در این مدل مشاور به جزئی ثابت در سازمان کارفرما تبدیل شده و با ارتباط تنگاتنگ و روزمره با سازمان با مشکلات و چالش‌های تصمیم‌گیری در سطوح مختلف آشنا شده و با توجه به عقبه پشتیبان به ارائه راه حل‌های کاربردی می‌پردازد.

از زمانی که مشاوره مدیریت و اقتصادی فعالیت خود را به عنوان یک حرفه آغاز کرده است تاکنون تغییرات گسترده‌ای داشته است و مدل‌های کسب‌وکار مختلفی را تجربه کرده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعت مشاوره مانند مکنزی یا بوستون این نوآوری‌ها را به مدل‌های سنتی خود اضافه کرده‌اند.

مدل‌های کسب و کار صنعت مشاوره مدیریت

براساس یک تحقیق تجربی که موسسه Sioo انجام شده  است نوآوری‌های انجام شده در مدل کسب و کار شرکت‌های مشاوره در ۴ گروه دسته‌بندی شده است. در واقع ۴ پارامتر اساسی باعث تفکیک این مدل‌ها از یکدیگر می‌شود. این ۴ پارامتر عبارتند از:

  • ارزش محوری که برای مشتریان خود خلق می‌کنند
  • فرمول کسب سود
  • منابع
  • فرایندها

 هر کدام از شرکت‌های مشاوره برای هر کدام از این پارامترها از شاخص‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

مدل کسب و کار رادیکال در ایران

صنعت مشاوره در ایران عموما مبتنی بر مدل‌های پایه و سنتی است. تنوع ارائه خدمات با دستمزد ثابت و از پیش تعیین شده از ویژگی‌های این مدل‌ها است. بزرگترین ریسک این مدل‌ها آن است که ممکن است مشتریان در ازای هزینه پرداخت شده لزوما منافع آشکار و مشهود از خدمات مشاوره به دست نیاورند.

در حال حاضر مدل مشاور امین که توسط شرکت درسا صنعت ارائه می‌شود نزدیکترین مدل به مدل کسب و کار رادیکال است.

مدل مشاور امین شرکت درسا صنعت تهران

طرح مشاور امین به دنبال آن است تا مدیران را در اتخاذ تصمیمات اقتصادی و سودمند در چالش‌های روزانه یاری کند. مدل کسب و کار مشاور امین شرکت درسا صنعت براساس بیشینه‌سازی منافع طرفین است.

در این مدل، ارزش محوری خلق شده بر مبنای حداقل‌سازی زمان ارائه خدمات و حداکثرسازی زمان به ارزش برای سازمان است. خدمات به صورت مشاوره فوری و به صورت مجازی و آنلاین نیز قابل ارائه است و بیش از ۸۰ درصد نیازهای سازمان از یک روز تا کمتر از یک هفته پاسخ داده می‌شود.

در ادامه مهمترین ویژگی‌های مدل کسب و کار مشاور امین شرکت درسا صنعت تهران اشاره می‌شود:

ارزش محوری طرح مشاور امین: ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری اقتصادی در سازمان‌ها از طریق به ‌کارگیری روش‌های ابرتخصصی و خلاقانه و با حداقل‌سازی زمان و هزینه

توزیع ریسک: در این مدل ریسک بر عهده مشاور است و کارفرمایان در صورت عدم تحقق خواسته‌ها و انتظارات هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

میزان تخصص: ابرتخصص.تخصص توام هم در بخش ها و صنایع مختلف و هم در خدمات متنوع از طریق شبکه‌سازی

خدمات ابر تخصصی: مشارکت عمومی خصوصی، ارزیابی سیاست‌ها و تصمیمات بخش عمومی، مطالعات سیاست‌گذاری اقتصادی، تحلیل هزینه فایده نهادهای دولتی و بخش عمومی، بودجه‌ریزی، شناسایی ظرفیت‌های درآمدی نوین سازمان‌های دولتی و عمومی، طراحی مدل اقتصادی قرارداد، طراحی تخصصی مدل‌های مناقصات و مزایدات، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تهیه بسته‌های سرمایه گذاری، تامین مالی شرکتی، ارزیابی و ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری، مدیریت ریسک، شناسایی ظرفیت‌های کاهش هزینه، مطالعات امکان سنجی، طرح تجاری و بازار و تصمیم‌سازی اقتصادی

مدل تعامل با مشتری: بلندمدت و بر مبنای خدمات آبونمان مشاوره و به صورت ترکیبی از مشاور مقیم، حضوری و آنلاین

جایگاه در سازمان: در کنار مدیرعامل یا معاونت مالی اقتصادی یا برنامه‌ریزی

مدل عملیاتی: مشاور مقیم، شرکت مشاور و شبکه مشاوران و متخصصان بیرونی

مدل عملیاتی مشاور مقیم از نوع مدل‌های بازخوردی سه مرحله‌ای است. در این مدل شرکت مشاور با سازمان مشاوره پذیر رابطه طولانی مدت برقرار می‌کند. بخشی از وظایف دپارتمان اقتصادی سازمان را بر عهده گرفته و کارمند مقیم به خدمت می‌گیرد. نیروهای مشاور مانند سایر پرسنل سازمان هر روز به سازمان مشتری مراجعه کرده و بخشی از وظایف روزانه دپارتمان اقتصادی را انجام می‌دهند. در طول زمان مشاوران مقیم به علت حضور در جلسات مهم سازمان و ارتباط تنگاتنگ با تصمیم‌گیران و مدیران به شناخت عمیقی از مشتری رسیده و با مشکلات سازمان بیشتر آشنا می‌شوند.

در این مدل همراه با شناخت کامل از سازمان و تصمیم گیری‌های آن وظیفه اصلی مشاور آغاز می‌شود. مشاوران مقیم اطلاعات حاصله را در اتاق فکر شرکت مطرح کرده و شرکت مشاور با استفاده از متخصصان داخلی و شبکه مشاوران بیرونی راه حل‌های مورد نیاز سازمان را طراحی می‌کند. در این الگو همه مطالعات و گزارشات و مشاوره لازم برای مدیران تصمیم‌گیر به سرعت آماده شده و در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

مزیت محوری:

در این مدل به علت حضور بلندمدت و مداوم مشاور مقیم در سازمان و آشنایی کامل با چالش‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و سایر مشکلات موجود، خدمات مشاوره و گزارشات مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حتی در بازه‌های روزانه) توسط مشاور آماده می‌شود.

به علت نوع رابطه مشاور و مشاوره‌پذیر و رابطه بلندمدت این دو، بهای تمام شده خدمات مشاور کاهش چشمگیری داشته و هر یک از خدمات ارائه شده نسبت به خدمات کوتاه‌مدت مشاوره بسیار مقرون به صرفه است.

شناخت مشاور از سازمان بسیار واقعی بوده و برای خرید هر خدمت، سازمان نیازمند شرح مشکل نیست چرا که مشاور به اندازه سازمان از نوع مشکلات و خواسته‌های سازمان و اهمیت آنها واقف است.

سازمان برای هر خدمت جدید نیازمند جستجو برای مشاور نیست. حضور مشاور امین در کنار سازمان همیشگی، بلندمدت و آنلاین است.

هزینه ارائه خدمات: خدمات مشاور امین بصورت آبونمان در بازه های زمانی ماهانه تا سالانه قابل تنظیم می باشد. در این مدل هزینه ارائه خدمات حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد ارزان‌تر از خدمات در مدل سنتی است.

نیروی انسانی:

نیروی انسانی مشاور امین شامل متخصصان اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، فاینانس، مهندسان صنایع، متخصان علوم آماری و تحلیل داده، متخصان مدل‌سازی آماری و ریاضی و متخصصان حوزه‌های مختلف تخصصی مانند گردشگری، انرژی، حمل و نقل، سلامت و غیره هستند.

در مدل مشاور امین نیروی انسانی سرمایه‌ای است که از طریق شبکه‌سازی در اختیار مشاور قرار می‌گیرد. این شبکه شامل شرکت‌های همکار، دانشگاه، مدیران بخش عمومی و خصوصی و صنعت است. مشاور این شبکه عظیم را در خدمات مختلف مشاوره فعال می‌کند.

در نهایت باید اشاره کرد، این مدل کاملا مبتنی بر نیازهای سازمان طراحی می‌شود ومستقل از نوع سازمان مشاوره‌پذیر اعم از بخش دولتی، عمومی و یا خصوصی، مدل کسب‌وکار مشاور امین برای مشکلات و چالش‌های مختلف راه حل‌های علمی، قابل دفاع، کم هزینه و کاربردی خواهد یافت.