بالا بودن هزینه‌های درمان سرطان، باعث شده گروه‌های مختلف اجتماعی به فکر حمایت از بیماران باشند؛ همین امر منجر به ایجاد خیریه‌های گوناگونی شده که خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند. «سمر» یکی از این خیریه‌ها است که از سال 86 شروع به کار کرده است و در سال‌های اخیر توانسته به‌عنوان خیریه فعال در حوزه سرطان گواهینامه بین‌المللی SGS را دریافت کند.

برای آشکار شدن جزئیات فعالیت موسسه سمر به سراغ شهرزاد آیرم، مدیرعامل و موسس خیریه سرور مهراندیشان راستین رفتیم. او که خود 14 سال پیش مبتلا به سرطان بوده، پس از درمان به فکر کمک به سایر مبتلایان می‌افتد. از آیرم درباره چگونگی شکل‌گیری سمر پرسیدیم که گفت: در طول درمان فهمیدم انسانی که با سرطان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، محکوم به تحمل شرایط روحی و روانی خارج از فطرتش است و با خود گفتم اگر قرار است یک نفر از این بیماری نجات یابد قطعا آن فرد، من هستم. پس از اتمام دوره درمان جسمی، تصمیم گرفتم روش زندگی‌ام را عوض کنم.

نوع نگاهم به زندگی تغییر کرد

آیرم با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم ابتلا به بیماری برایم لطف بود، افزود: چهار سال پس از بهبودی، موسسه خیریه سمر را تاسیس کردم. حدود سه یا چهار سال فعالیت‌های موسسه بر پایه حمایت‌های روحی و روانی بود. پس از مدتی با مشاهده نیازهای بیماران، خانه امید را راه‌اندازی کنیم. در خانه امید افراد تحت پوشش، صبح‌ها با سرویس به مرکز مراجعه می‌کنند و طبق نظر متخصصان تغذیه وعده‌های غذایی خود را دریافت می‌کنند. همچنین کلاس‌های مشاوره، ورزش‌های آرامش‌بخش و کلاس‌های درمانی برای مددجویان برگزار می‌شود.

ارائه خدمات جامع کیفی با هدف رفع همه‌جانبه نیاز بیماران

مدیرعامل موسسه خیریه سمر ادامه داد: بر آن شدیم تا خدمات جامع و کیفی ارائه دهیم. براساس اعتقاد ما فرد مبتلا به سرطان در کنار درمان‌های جسمی به درمان‌ها و حمایت‌های روحی، روانی و معیشتی نیاز دارد. برای رسیدن به هدف جامع کیفی، سلامت‌جو بلافاصله پس از ورود به موسسه توسط روان‌پزشکان مورد سنجش سطح سلامت روانی قرار می‌گیرد و کمیسیون پزشکی بسته‌ای حمایتی برای او تعریف می‌کند؛ فرد وارد پروسه یک ساله خدمات جامع کیفی می‌شود و از این مرحله به بعد او را فرزند سمر می‌نامیم. در شش ماه اول، دوره درمانی سلامت روحی و روانی را سپری می‌کند. شش ماه دوم وارد پروسه توانمندسازی می‌شود تا بتواند پس از بهبود، زندگی سالمی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری روزانه کلاس‌های گروه‌درمانی، جلسات مشاوره فردی، جلسات خانواده‌درمانی، کلاس‌های مدیریت و کنترل خشم، برگزاری اردوهای تفریحی، فرهنگی و زیارتی برای بیماران، ورزش‌های تنفسی، مشاوره تغذیه و پوشش غذایی و پرداخت مستمری ماهیانه به سلامت‌جویان ارائه می‌شود و در صورت نیاز مسکن افراد تامین می‌شود.

پذیرش 6هزار سلامت‌جو طی 10 سال

آیرم درباره وضعیت آماری پذیرش‌شدگان تصریح کرد: تمام دوره‌های درمانی براساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. تا به امروز نزدیک به 6هزار نفر را در موسسه پذیرش کرده‌ایم. سلامت‌جویان ما از 14 سال به بالا هستند که پس از مرحله بهبودی و توانمندسازی از موسسه خارج می‌شوند اما در طول هفته یک روز را به افراد بهبودیافته اختصاص داده‌ایم.

گواهینامه SGS سندی بر شفافیت مالی و توانمندی سمر

او به جزئیاتی در مورد گواهینامه SGS اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم مطابق اصول سمن‌های بین‌المللی فعالیت کنیم. از این رو موسسه برای داشتن عملکرد سیستماتیک منطبق بر استانداردهای بین‌المللی سازمان‌های خیریه، بهبود عملکرد به‌صورت مستمر و سالیانه و شفافیت مالی طبق ممیزی‌های متوالی از سال 95 فعالیت‌هایش را منطبق بر اصول SGS NGO brnchmarking services قرار داد. این اصول توسط شرکت بازرسی بین‌‌المللی SGS سوئیس بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی عملکرد سازمان‌های غیردولتی طراحی شده است. مرکز ما در سال 95 اولین خیریه‌ای در حوزه سرطان بود که توانست در اولین ممیزی، استاندارد SGS را دریافت کند. در سال 96 نیز با طرح جدید SGS ممیزی شدیم و به‌عنوان تنها موسسه خیریه فعال در حوزه سرطان توانستیم نمره کل 87 درصد را کسب کنیم که تا سال 2020 نیز معتبر است.

تصمیم برای تاسیس دهکده سلامت

مدیرعامل موسسه خیریه سمر با بیان اینکه درصدد هستیم تا برای مددجویان وام‌های خوداشتغالی فراهم کنیم، گفت: موسسه در کنار فرزندان خود حضور خواهد داشت تا بتوانند به‌عنوان کارآفرین فعالیت کنند. یکی از برنامه‌های آینده سمر تاسیس دهکده سلامت است تا بتوانیم مکانی را برای خدمات سلامت جسمی کامل و متمرکز ارائه نماییم. موسسه سمر چتر حمایتش را با کمک خیرین محترم می‌گستراند.