برنامه کاوشگر در روز یکشنبه 18 شهریور 97 ساعت 9 الی 10 صبح به صنعت شترمرغ اختصاص داده شده بود که در این برنامه زنده طی تماس تلفنی با خسرو اسکندری ارتباط برقرار شد و در رابطه با کلیات پرورش شترمرغ و زوایای گسترش این صنعت در کشور سوالاتی مطرح شد که در ادامه به خلاصه ی این گفت‌و‌گو اشاره خواهیم کرد.

پرورش شتر مرغ

این مصاحبه زنده تلفنی سوالاتی حول عناوین پرورش شترمرغ، تولید و نگهداری، تفاوت‌های پرورش شترمرغ با ماکیان آغاز شد. در این بخش فضای مورد نیاز، تغذیه و سایر شرایط پرورش شترمرغ مورد بررسی قرار گرفت. 

پرورش شترمرغ در ایران

در ایران پرورش‌دهندگان شتر مرغ از طریق فروش پر، چرم، گوشت و روغن شترمرغ برای بهره‌برداری استفاده کرده و باقی فرآورده‌های آن مورد توجه قرار نگرفته است. در ادامه‌ی این مصاحبه زنده تلفنی فعالیت‌های ایران در دهه 80 مورد انتقاد کارشناس قرار گرفت و عدم آگاهی و علم این صنعت مهم‌ترین عامل شکست سرمایه‌گذاران خرد و متوسط شناخته شد.

در پایان این گفت‌و‌گو در رابطه با اشتغال‌زایی و ارز آوری گسترده از این صنعت اشاره شد و اسکندری افزود:  «ایران دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیار مناسبی برای پرورش گسترده شتر مرغ است و این توان در حد صادرات و تامین نیازهای آسیا و اروپا بوده که مورد توجه قرار نگرفته است و می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب به این مهم دست پیدا کرد.»

در ادامه وی راهکار رسیدن به بهره‌برداری از کلیه ظرفیت‌های تولیدی بلقوه در کشور را تغییر در فرهنگ کار و تغییر ساختار اقتصادی عنوان کردند.

علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شتر مرغ، پرورش شترمرغ و همچنین فایل صوتی کامل مصاحبه می‌توانند به وب سایت Shotormorq.ir مراجعه کنند.