این اولین بار است که در ایران فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی به این شکل به موضوع بیماری‌های ریوی می‌پردازد.

بر اساس آمار، میزان شیوع آسم در ایران حدود 10 درصد است. از این میان گفته می‌شود بیش از 50 درصد مبتلایان به بیماری‌هایی مثل آسم یا سی‌او‌پی‌دی (بیماری انسداد ریه) که داروهای اصلی‌شان به شکل اسپری است، استفاده درست از اسپری‌ها را نمی‌دانند؛ در واقع به گونه‌ای اسپری خود را استفاده می‌کنند که کم‌ترین تأثیر و به بیان دیگر درمان ناموفق را در پی دارد.

دکتر امیرمسعود والی مدیرعامل کوشان فارمد، با اشاره به این موضوع گفت: «مسئله آموزش در بحث آسم، نه فقط در ایران که در دنیا نیز یک موضوع بسیار مهم تلقی می‌شود تا جایی که انجمن جهانی آسم (GINA) سال‌هاست به آن می‌پردازد. در شرایطی که خیلی از بیماران به خاطر استفاده نادرست از اسپری‌ها نتیجه موفقی از درمان نمی‌گیرند و پزشک معالج هم شاید گاهی به خاطر مشغله و تعدد بیمار نتواند بهترین زمان را برای آموزش بیمار بگذارد، شرکت کوشان فارمد مسئولیت اجتماعی خود می‌داند که در این راه قدم بردارد. به باور ما فقط تأمین داروهای مورد نیاز کافی نیست؛ بهبود حال بیمار و کنترل بیماری از طریق آموزش و افزایش آگاهی، هدف نهایی کوشان فارمد است.»

وی با اشاره به اجرای تئاتر با موضوع محرک‌های آسم در بیمارستان مسیح دانشوری در تاریخ 8 اردیبهشت ماه ادامه داد: «کوشان فارمد حدود هشت سال است در تمامی سال و به جز تهران در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، کرج، اهواز، کرمانشاه، کرمان و یزد به طور متمرکز در مطب‌ها و بیمارستان‌ها در کنار پزشک، استفاده صحیح و اصولی از اسپری‌ها را به بیماران آموزش می‌دهد.» وی با اشاره به فعالیت‏های خلاقانه این شرکت برای افزایش آگاهی بیماران و عموم جامعه نسبت به بیماری آسم، اضافه کرد: «سال گذشته مسابقه فوتبالی بین کودکان مبتلا به آسم و کودکان سالم با این موضوع که آسم محدودیت نیست، برگزار کردیم. امسال نیز اجرای تئاتر را در دستور کار خود قرار دادیم. همچنین از 8 تا 16 اردیبهشت ماه امسال، هر روز در کنار 80 پزشک طی دو شیفت، حدود هزار بیمار را به صورت حضوری آموزش دادیم. هدف ما از این فعالیت که با استقبال بسیار خوب پزشکان نیز مواجه شد، افزایش آگاهی درباره بیماری و به ویژه طرز استفاده درست از اسپری‌ها‌ بود. چرا که باور داریم استفاده درست و اصولی از اسپری‌ها تأثیر بسزایی در کنترل، درمان و روند بهبود بیمار دارد.»

لازم به ذکر است هرسال اولین سه‌شنبه ماه می در سراسر دنیا، با هدف افزایش آگاهی درباره این بیماری، روز جهانی آسم نام‌گذاری شده است. در ایران نیز، روز ۱۰ اردیبهشت ماه، همایشی با حضور پزشکان، داروسازان و متخصصان این حوزه برگزار شد.

درباره کوشان فارمد

کوشان فارمد یک شرکت نوآور و متخصص در امر تولید و واردات داروست. فعالیت دارویی این شرکت در حوزه‌هایی مانند بیماری‌های زنان، غدد درون‌ریز، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های گوارشی و ارتوپدی صورت می‌گیرد. همچنین کوشان فارمد واردکننده داروهای مربوط به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سی‌-او-پی-دی (بیماری انسداد ریه) است. کوشان فارمد سال‌هاست که به برپایی برنامه‌های آموزشی خلاقانه در هفته آسم می‌پردازد و ‌افزایش آگاهی بیماران نسبت به بیماری و درمان را در دستور کار خود قرار داده است.