آخرین عناوین اخبار » اقتصادی » دولت » شهرستان ها » صفحه نخست
کد خبر : 21287
شنبه - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
جهانگیری:

آذربایجان شرقی باید محور توسعه‌ی شمال غرب کشور باشد/ سپاه قوت قلبی برای کشورهای منطقه است

به گزارش اهرامروز، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: زمان آغاز مذاکرات همه می‌گفتند چگونه با شش قدرت برتر جهان مذاکره می‌کنید، ولی ما با اتکاء به توان داخلی به توافقی دست یافتیم که بجز چند کشور دشمن، تمامی کشورها معتقد بودند که ایران به موفقیت تاریخی دست یافته است.

وی ادامه داد: بعد از آن، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه به دنبال این بودند که طعم برجام به ذائقه‌ی مردم نرسد، ما هم از برجام به دنبال توسعه‌ی کسب و کار و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بودیم و به فضل الهی صادرات نفت را از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه رساندیم.

وی با اشاره به اظهارات شب گذشته‌ ترامپ، اظهار کرد: می‌گوید ۱۰۰ میلیون دلار منابع شما را آزاد کردیم، بیخود می‌گوید! اولاً ۱۰۰ میلیون دلار نبود. پول خودمان را به زور در بانک‌هایشان نگه داشته بودند، شما با چه حقی پول ما را گرفته بودید که الان آزاد کنید؟.

جهانگیری با اشاره به سخنان ترامپ در تبلیغات انتخاباتی، اظهار کرد: مشاوران به ترامپ می‌گفتند این حرف‌ها را بگویی آمریکا منزوی می‌شود، ولی باور نداشت، می‌گفت مگر امکان دارد کشورهای مختلف طرف ایران را بگیرند، باور نداشت. همگان نطق رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل را شنیدند که با بی‌ادبی چه سخنانی بر زبان آورد و بعد آن رئیس جمهور ایران در نهایت ادب با سخنانش فرهنگ کهن ایران را نشان داد و فهماند که چگونه باید با دشمن حرف زد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا مدام می‌گفت ۲۰ اکتبر استراتژی آمریکا در قبال ایران اعلام می‌شود و ۲۰ اکتبر پایان برجام است، ترامپ با سخنان دیشبش نشان داد که بیش از همیشه در دنیا تنهاست. دیشب در حضور رئیس جمهور ما هم جلسه داشتیم و از تلویزیون مشاهده کردیم که خانم موگرینی اولین نفر بود که راجع به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و سپس بیانیه‌های کشورهای آلمان، انگلیس، روسیه و چین هم قرائت شد.

جهانگیری با بیان اینکه منطق در کلام ترامپ وجود نداشت، اظهار کرد: آژانس اعلام کرد که ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده ولی ترامپ بی‌پایه، بی‌اساس و بی ادب‌تر از همیشه حرف زد. او حتی به یک معاهده‌ی بین المللی هم احترام نگذاشت و فقط به خاطر رضایت چهار نفر اسم خلیج فارس را هم عوض کرد و ننگی بالاتر از این برای یک رئیس جمهور وجود ندارد که نام خلیج فارس را عوض کند.

وی عنوان کرد: ترامپ اصرار دارد که بین ملت ایران و رهبری فاصله است؛ این در حالیست که اصلی ترین دلیل ایستادگی و اقتدار نظام در طول ۳۸ سال گذشته، پیوند مستحکم بین مردم و مقام معظم رهبری است. مقام معظم رهبری تنها رهبر سیاسی نیست، بلکه رهبر مذهبی نیز است.

‌وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سپاه نهادی قدرتی می‌باشد که در موفقیت‌های ایران نقش بسزایی داشته است، ترامپ در سخنانش این نهاد را نشانه گرفت، بسیج و سپاه در جنگ شهید داده اند و مردم ایران این موضوع را بهتر از همه درک می‌کنند.

جهانگیری با بیان اینکه سپاه قوت قلبی برای کشورهای منطقه است، اظهار کرد: به مردم مظلوم سوریه ظلم می‌کنند، اگر نیروهای مسلح و مشاوران ما نبود، داعش بغداد و دمشق را تصرف می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی ما به کشورهای دیگر التماس می‌کردیم که برای واکنش به دشمن به ما موشک بفروشند، ولی الان با تکیه بر توان علمی نیروهای داخلی موفق شدیم موشک بسازیم؛ آمریکا برای چنین کشوری از تحریم توان موشکی حرف می‌زند؟ ما در طول تاریخ نشان دادیم که هیچگاه به دنبال تجاوز نبودیم و همواره در مقابل متجاوزان از خود دفاع کردیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: تمامی حرف‌های ترامپ بی‌پایه و اساس بود، از این رو به تمامی مسائل نمی‌پردازم.

وی با بیان این‌که از همان ابتدای فعالیت دولت یازدهم به دنبال تعامل با دنیا و و توسعه‌ی کشور هستیم، اظهار کرد: در مقطعی تصویری از ایران در دنیا ترسیم کرده بودند که کشوری فکر نمی‌کرد که امکان دوستی و همکاری با ایران هم در دنیا وجود دارد و می‌خواستیم این خطر را رفع کنیم و به قدرت رهبری، مردم و دولت اعتقاد داشتیم؛ بر این باور بودیم که می‌شود از کشور دفاع کرد و با این تفکر وارد مذاکرات شدیم.

جهانگیری با بیان این‌که توسعه‌ی اقتصادی کشور یکی از راهبردهای‌مان است، خاطرنشان کرد: مهمترین هدف دشمن، نا امن کردن فضای حاکم بر اقتصاد کشور است و بدین منظور فضای اقتصادی کشور را اصلاح کرده و زمینه را برای ورود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی راهم کردیم.

وی اقتصاد مقاومتی را نسخه‌ی رفع مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: معتقدم اقتصاد مقاومتی صرفاً برای دوران تحریم نیست، بلکه نسخه‌ی پیشرفت اقتصاد کشور و به معنای محافظت از اقتصاد در مقابل تکانه‌های خارجی است.

وی با بیان این‌که برنامه‌های مختلفی در قالب اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم، اظهار کرد: در تحقق اقتصاد مقاومتی نباید همگان تنها دولت را بازخواست کنند، بلکه همگان همچون دولت، بخش خصوصی، رسانه‌ها، قوه ی قضائیه و … برای تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

جهانگیری با بیان‌ این‌که آذربایجان شرقی نباید در مسائل توسعه‌ای مشکل داشته باشد، اظهار کرد: آذربایجان شرقی باید محور توسعه‌ی شمال غرب کشور باشد؛ چرا که استانی دانشگاهی و صنعتی است.

جهانگیری با اشاره به مشکلات دریاچه‌ی ارومیه، گفت: برای احیای دریاچه‌ی ارومیه متعهد هستیم، باید همه همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و آقای کلانتری برای احیای دریاچه کمک کنند؛ برای تأمین بودجه‌ی دریاچه نباید تنها به منابع دولتی اتکاء کنیم، البته به دنبال اختصاص بودجه‌ی لازم هستیم.

وی با بیان این‌که آذربایجان در تمدن کهن و فرهنگ جدید ایران تأثیر بسزایی داشته است، اظهار کرد: داشته‌ها و توانایی آذربایجان شرقی بی نظیر است و تمامی تحولات بزرگ امکان ندارد بدون حضور مردم و صاحب نظران این استان رخ دهد.

وی ادامه داد: باید از فرصت‌های مادی و معنوی همچون شخصیت های نمادین، موقعیت استراتژیک، صنعت پویا، منابع طبیعی غنی و … برای توسعه‌ی کشور بهره گیریم.

جهانگیری با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ هزار وحد صنعتی بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد، گفت: اینکه عده‌ای با دیدن یک واحد مشکل‌دار می‌گویند تمامی واحدهای کشور تعطیل است، درست نیست، این دیدگاه ها باید اصلاح شود.

وی با بیان این‌که نگاهمان به تمامی استان های کشور یکسان است، گفت: آذربایجان شرقی و کرمان برای بنده هیچ تفاوتی ندارد و باید دلایل عدم توسعه بررسی شود.

وی با بیان اینکه دولت انتظار دارد تمامی مدیران در راستای اهداف دولت حرکت کنند، اظهار کرد: دولت دوازدهم فعالیتش را شروع کرده و در حال اعلام سیاست ها به مدیران استانی است و با حضور استاندار جدید و نماینده ولی فقیه جدید در آذربایجان شرقی، روح تازه ای بر روح این استان دمیده شده است که می تواند منجر به توسعه شود.

انتهای پیام/