آخرین عناوین اخبار » اجتماعی » سیاسی » شهرستان اهر » صفحه نخست » ویژه
کد خبر : 12319
شنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
امام‌جمعه شهرستان اهر:

آمریکائی‌ها با وضع تحریم‌های جدید می‌خواهند مردم را خسته و نظام اسلامی را به چالش بکشند

آمریکائی‌ها با وضع تحریم‌های جدید می‌خواهند مردم را خسته و نظام اسلامی را به چالش بکشند

به گزارش خبرنگار اهرامروز، آیت الله جواد حاجی زاده در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی با ذکر فرمایشی از امام صادق(ع) اظهار داشت: رئیس مذهب جعفری می‌فرماید: إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً، زَهَّدَهُ فِی الدُّنیا، هرگاه خداوند، خیر بنده‌ای را اراده کند، او را نسبت به دنیا، بی‌رغبت مى‌گرداند وفَقَّهَهُ فِی الدّینَ، و وی را دین‌شناس می‌نماید یعنی در دین و معارف تفقه پیدا می‌کند وبَصَّرَهُ عُیوبَها و در عیب‌هایش وی را بصیر می‌گرداند یعنی به عیب‌هایش پی می‌برد. بعضی از افراد خود را از عیب بری می‌کنند و به عیب‌جویی دیگران می‌پردازند وَ مَنْ أُوتِیَهُنَّ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرَ الدُّنْیَا و به هر که این خصلت‌ها داده شود پروردگار متعال خیر دنیا و آخرت را به وی داده است یعنی جامع خیر دنیا و آخرت است. عزیزان انسان‌ها باید تلاش کنند تا خود را تربیت نمایند و اگر انسان تربیت نشود، بدترین حیوان خواهد بود. اگر انسان خود را تربیت ننماید، به حدی می‌رسد که دختر هفت‌ساله‌ای را با آن جنایت با وضعی فجیع در محضر پروردگار متعال به قتل برساند. پس بنا براین یکی از عیوب جامعه ما این است که توجه به معرفت و تفقه دینی کم است و باید اصول اعتقادی خود را بهتر یاد بگیریم و در مسائل اخلاقی کوشا بوده و به فروع دین و تمام مسائل دینی توجه نماییم که البته عده‌ای این توجه را دارند منتهی تعداد کثیری از جامعه در این زمینه توجهشان کم است و باید بیشتر توجه کنیم. یکی از مسائلی که امروز باید همگی دقت نماییم، مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر است و متأسفانه هستند بسیار چیزهای منکری که ما خبر نداریم، به‌طور مثال اسراف در دین ما از منکرات است و مسلمان نباید مسرف بوده باشد، إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (اعراف/۳۱) پروردگار متعال اسراف‌کاران را دوست نمی‌دارد، مسرفین برادران شیطان هستند. توجه کنید که چقدر در جامعه اسراف داریم مخصوصاً در رابطه با آب و برق و گاز. رسول ا.. الاعظم(ص) می‌فرماید: قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست، از امت من در روز قیامت عده‌ای قیام کرده و به محشر خواهند آمد که قیافه‌هایشان قیافه خوک و میمون خواهد بود. بعد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام توضیح فرمودند که اینها کسانی هستند که نهی از منکر نمی‌کردند و با گنه‌کاران سازش داشتند. پس بنابراین باید در آسیب‌شناسی جامعه و عیوبمان دقت نماییم.

وی در ادامه بحث خطب قبلی در رابطه با خطبه ۱۰۹ نهج‌البلاغه و ترسیمی که امیرالمؤمنین علی(ع) در ضمن این خطبه از مرگ و جدایی انسان از مال و دنیا دارد، ادامه داد: اگر کمی در این خطبه تأمل شود، دارای فواید و آثار سازنده و تأثیرگذاری بسیار خواهد بود. وَالْمَرْءُ قَدْ غَلِقَتْ رُهُونُهُ بِها انسان در گرو اموال خودش است بعضی‌ها می‌فرمایند اینکه قفل شده است یعنی از اختیارش خارج شده است یعنی تا دیروز که دارای حیات بود صاحب‌اختیار اموالش بود اما وقتی که مرد این اختیار از او سلب می‌شود و در اختیار وراث قرار می‌گیرد فَهُوَ یَعَضُّ یَدَهُ نَدامَهً عَلى ما اَصْحَرَ لَهُ عِنْدَ الْمَوْتِ مِنْ اَمْرِهِ، و با حسرت به اموال و اولاد خود نگاه می‌کند و از آنها جدا می‌شود به خاطر ندامت و پشیمانی دستش را با دندان خود می‌گزد (در اینجا تشبیه می‌کند که به خاطر سکرات و سختی مرگ دست خود را می‌گزد)وَ یَزهَدُ فیما کانَ یَرْغَبُ فیهِ اَیّامَ عُمُرِهِ، و اجتناب خواهد کرد از آن چیزهایی که در عمر خود به آنها رغبت داشت یعنی رغبتش به مال دنیا و جمع‌آوری آن بود و حالا می‌خواهد از آنها اجتناب نماید وَ یَتَمَنّى اَنَّ الَّذى کانَ یَغْبِطُهُ بِها وَ یَحْسُدُهُ عَلَیْها قَدْ حازَها دُونَهُ. این شخص در حال احتضار آرزو خواهد کرد ای‌کاش اموالش مال کسانی بود که به مال وی حسد می‌ورزیدند فَلَمْ یَزَلِ الْمَوْتُ یُبالِغُ فى جَسَدِهِ می‌فرماید همینطور در حال احتضار مرگ در جسم و پیکر وی نفوذ خواهد کرد حَتّى خالَطَ لِسانُهُ سَمْعَهُ تا زبانش نیز مثل گوشش از کار باز بماند فَصارَ بَیْنَ اَهْلِهِ در حالتیکه پیش اهل‌وعیال خود افتاده است لایَنْطِقُ بِلِسانِهِ وَ لایَسْمَعُ بِسَمْعِهِ نه با زبانش می‌تواند حرف بزند و نه با گوشش می‌تواند بشنود یعنی همه‌چیز از کار افتاده و فقط با چشمش می‌تواند ببیند یُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فى وُجُوهِهِمْ این شخص در حال احتضار چشمش را به طرف اهل‌وعیال خود برمی‌گرداند  یَرى حَرَکاتِ اَلْسِنَتِهِمْ وَ لایَسْمَعُ رَجْعَ کَلامِهِمْ حرکت زبان اهل‌وعیال خود را می‌بیند اما حرف‌هایشان را نمی‌شنود که چه می‌گویند ثُمَّ ازْدادَ الْمَوْتُ الْتِیاطاً بِهِ تا مرگ رفته‌رفته با وی گلاویز می‌شود و از وی دست برنمی‌دارد  فَقُبِضَ بَصَرُهُ کَما قُبِضَ سَمْعُهُ و چشمش نیز مانند گوشش از کار می‌افتد وَ خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِهِ و روح از بدنش خارج می‌شود فَصارَ جیفَهً بَیْنَ اَهْلِهِ مانند لاشه‌ای بین خانواده‌اش خواهد افتاد  قَدْ اَوْحَشُوا مِنْ جانِبهِ و فرزندانش از وی یعنی پدر و مادر خود وحشت خواهند کرد  وَ تَباعَدُوا مِنْ قُرْبِهِ و از نشستن در نزدیک او وحشت خواهند کرد  لا یُسْعِدُ باکِیاً  و گریه کننده‌اش را نمی‌تواند همراهی کند وَ لایُجیبُ داعِیاً و قدرت پاسخ دادن به کسی را  که صدایش می‌کند، ندارد ثُمَّ حَمَلُوهُ اِلى مَخَطٍّ فِى الاْرْضِ سپس او را بر دوش برداشته و به جایی می‌برند که خط‌کشی شده است( معمولاً قبر را قبل از کندن خط‌کشی می‌کنند و بعضی‌ها هم این مخط را بدون نقطه یعنی محط نقل کرده‌اند یعنی جای فرود)  فَاَسْلَمُوهُ فیهِ اِلى عَمَلِهِ  ما می‌گوییم که به خاک سپردند اما حضرت می‌فرماید که در آنجا وی را به عملش می‌سپارند  وَ انْقَطَعُوا عَنْ زَوْرَتِه و برای همیشه از زیارت وی منقطع می‌شوند. برادران و خواهران گرامی این مرگ برای همه ما هست و باید تا آنجا که می‌توانیم خود را تربیت نماییم.

حاجی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه مسئله رفع حاجت و نیاز مؤمن را بسیار مهم توصیف کرد و خاطرنشان کرد: در جوامع روایی بسیار تأکید شده است که مسلمانان و مؤمنین نیاز یکدیگر را برطرف نمایند و به یکدیگر مهربان و رحیم بوده باشند و اصلاً شیعه و مؤمن اینطور باید بوده باشد. برطرف نمودن غصه مؤمنین دارای ثواب بسیاری بوده و پروردگار متعال به دیده رحمت به این بندگان نظر می‌نماید که رئیس مذهب جعفری امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: أَیُّمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ کُرْبَهً وَ هُوَ مُعْسِرٌ یَسَّرَ اَللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِی اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَهِ هر مؤمنى که گرفتاری و غصه مؤمنی را برطرف کند، خدا حوائج دنیا و آخرتش را میسّر گردانده و برطرف می‌نماید. پس مسئله برطرف کردن نیاز جامعه مخصوصاً محرومان و مستضعفان بخصوص مؤمنین به ما تأکید شده است و باید در جامعه به نکات اخلاقی توجه شود. باید بدانیم که ما به خاطر مسائل اخلاقی و ارزش‌های دینی انقلاب نموده‌ایم باید روز به روز فضایل اخلاقی در جامعه ما رشد پیدا بکند. از خداوند متعال برای همه‌مان توفیقی مسئلت می‌نمایم تا بتوانیم اعمال حسنه را در خود تقویت کنیم.

امام‌جمعه اهر به سی‌ام تیر روز بزرگداشت آیت ا.. سید ابوالقاسم کاشانی(ره) اشاره نموده و یادآور شد: این عالم مجاهد و نستوه زحمات بسیاری را به خاطر دین و دنیای مردم متحمل شد. بعضی‌ها هم که خوف الهی نداشتند، بسیاری از کارهای این عالم مجاهد را به نام خود مصادره نمودند، اما این فقیه بزرگوار زحمت بسیاری کشید و انقلاب به‌خودی‌خود اتفاق نیفتاد چرا که زمینه‌های انقلاب وجود داشت و عالمان الهی تلاش بسیاری کردند تا به زمان حضرت امام(ره) کشیده شد. حضرت امام(ره) از آیت ا.. کاشانی بسیار ذکر خیر کرده و مطالب بسیار مهم درباره این عالم الهی نقل نموده‌اند. از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم تمام مجاهدین فی سبیل ا.. و عالمان الهی مخصوصاً این بزرگوار را با رسول ا.. الاعظم(ص) محشور فرماید. انشاء ا..

وی ضمن تبریک و تهنیت فرارسیدن سالروز ولادت کریمه اهل‌بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر و آغاز دهه کرامت،  بیان داشت: روزهای بسیار خوبی را در پیش رو داریم که از ولادت حضرت معصومه(ع) شروع و ۱۱ ذی‌القعده سالروز ولادت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) ختم می‌گردد که این ده روز به‌عنوان دهه کرامت نام‌گذاری گردیده است و امیدوارم انشاءا.. عزیزان در برنامه‌هایی که برای این دهه در شهرمان تنظیم گردیده است، شرکت نمایند و بهره‌مند شوند و اظهار محبت و مودت خود را نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نشان بدهند. روز دختران را خدمت بانوان عزیز تبریک عرض می‌نمایم و این نکته را اضافه می‌کنم که در اسلام خانم، زن و دختر از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و خانم‌ها مربی جامعه هستند و هر خدماتی که مردان انجام می‌دهند، به برکت تربیت صحیح خانم‌هاست. اما متأسفانه غربی‌ها این جایگاهی را که اسلام برای خانم‌ها قائل است، تبدیل به ملعبه کرده‌اند و در رابطه با منافع مادی و لذائذ و شهوات از آنها بهره‌برداری می‌کنند و به جایگاه  و کرامت و والایی زنان توجه نمی‌کنند. حضرت امام(ره) می‌فرماید: صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان آن جامعه سرچشمه مى‏گیرد. یعنی اگر خانم صالحه بوده باشد، تربیت‌یافته‌اش نیز صالح خواهد بود و فرزندان خوبی به جامعه تحویل خواهد داد اما اگر خدای‌ناکرده فاسده بوده باشد، امثال خودش را به جامعه تحویل خواهد داد. آیا می‌دانید تقلیدهای غیرمنطقی که متأسفانه امروز در جامعه دیده می‌شود، چقدر به شخصیت خانم‌ها و دختران لطمه و ضربه می‌زند، چرا ما باید نقشه‌ها و مدل‌های غربی‌ها را در جامعه خود پیاده نماییم؟ مگر ما الگو نداریم؟ مگر فاطمه زهرا(س)، زینب کبری(ع) و فاطمه معصومه(ع) و صدها نمونه دیگر بهترین الگو برای ما نیستند؟ چرا ما باید به سراغ الگوهای غربی برویم؟ اینها می‌خواهند ارزش‌های اسلامی و انسانی و جایگاهی را که اسلام برای زنان قائل است، از دست ما بگیرند. امیدوارم انشاءا.. در این دهه که آغاز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) می‌باشد و به عشق زیارت امام رضا(ع) از مدینه منوره حرکت نمود و آنطور که در ذهنم هست، به خاطر شرایطی که پیش آمده بود، نتوانسته بود ازدواج بکند و موفق به زیارت امام رضا(ع) هم نشد و در قم با آن وضعیت از دنیا رفت(  بنا به بعضی نقل‌ها در اثر حمله و بنا به بعضی دیگر در اثر بیماری از رحلت نموده است) و امروز جایگاه قم و جایگاه حضرت معصومه(ع) و حرم اهل بیت برای ما مهم‌ می‌باشد و امیدوارم بتوانیم از رفتار و اخلاق و زندگی این بزرگوار درس اخذ نموده و الگوبرداری کنیم.

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر به اول ذی‌القعده آغاز هفته حج پرداخت و اظهار داشت: در مورد حج در هفته‌های آتی صحبت خواهم کرد و به این مورد اشاره می‌نمایم که در سال گذشته به خاطر مسائل سیاسی و مسائلی که سعودی‌ها پیش آوردند، حج برگزار نگردید و مردم و حاجیان ما را از انجام فریضه حج محروم کردند اما امسال که توافق گردیده و موافقت‌های انجام پذیرفته، حاجیان به حج مشرف می‌شوند که از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم صحیح و سالم با حج مقبول و با ایفای وظایفی که دارند، به وطن و جمع خانواده خود برگردند که بهترین وظیفه همان دستورات و مقرراتی است که از طریق بعثه مقام معظم رهبری برای حجاج عزیز ایرانی توصیه خواهد شد که باید رعایت کنند و انشاءا.. با شرف و عزت اعمال خود را به جا آورند و انشاءا.. به حول و قوه الهی و علیرغم اینکه استکبار جهانی و نوکرانش در منطقه مخالف بودند، همان برنامه‌هایی که در حج داریم برگزار خواهد شد حاجیان ما با اعمال مقبوله و با حج ابراهیمی و محمدی(ص) به وطن خود باز خواهند گشت.

حاجی‌زاده به پنجم مراد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران به امامت مرحوم آیت ا. طالقانی(ره) و روز نماز جمعه اشاره نموده و افزود: با توجه به اینکه اولین جمعه مرداد، روز نماز جمعه است ما راجع به مسائل نماز جمعه و اهمیت آن در هفته آینده مطالبی را خدمت شما سروران گرامی بیان خواهیم کرد. در اینجا از تک‌تک شهروندان عزیز، اهالی محترم، برادران و خواهران از طبقات مختلف دعوت می‌نمایم که در نماز جمعه هفته بعد حضور گسترده‌تری داشته باشند که الحمدلله نماز جمعه اهر همیشه با شکوه تر بوده است و به خاطر اینکه نماز جمعه هفته آینده حالت نمادین دارد و روز نماز جمعه است از این هم باشکوه‌تر حضور یافته و ادای دین نمایند. نماز جمعه از ثمرات نظام جمهوری اسلامی است و مقام معظم رهبری فرمودند: «نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است.» نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت، اخلاق و محور وحدت است و چقدر توطئه‌ها که در این نماز جمعه خنثی شده است. وقتی مستکبران و دشمنان اسلام نماز جمعه، نماز جماعت و محافل معنوی ما را متراکم‌تر می‌بینند، به همان اندازه هراسان‌تر می‌شوند. نماز جمعه نعمتی است که قبل از انقلاب به خاطر اینکه شرایط آن مهیا نبود، اقامه نمی‌شد و امروز باید قدر این نعمت را بدانیم و از آن بهره‌مند شویم.

وی به سالروز عملیات افتخارآمیز مرصاد در سال ۱۳۶۷ اشاره نموده و ادامه داد: در زمانی که قطعنامه پذیرفته شد، منافقین با همدستی بعثی‌ها به کشور ما حمله نمودند و به حول و قوه الهی تار و مار شدند و ضربه سختی این جنایتکاران خوردند و از بین رفتند و نتوانستند به آرزوهای خام و توهمات خودشان که همان سخنرانی در میدان آزادی تهران بود، نائل شوند و با خود به گور بردند و دیدید که عاقبتشان به کجا انجامید و چطور دربدر شدند.

امام‌جمعه اهر با اشاره به شیطنت آمریکا و وضع تحریم‌های جدید بر علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران اسلامی به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل نموده است، به نظر می‌رسد آمریکائی‌ها با وضع تحریم‌های جدید به نوعی می‌خواهند مردم را خسته نموده و نسب به نظام بدبین کرده و نظام اسلامی را به چالش بکشند و ارگانهای انقلابی و سپاه و بسیج و رهبری را به نوعی تضعیف کنند. اما کور خواندند، اینها دیدند که تحریم جواب نداد و با این کارها نمی‌توانند ایران را دوباره پای میز مذاکره بکشانند و در مورد ایجاد ارتباط نقشه بکشند. اکنون آنهایی هم که اندک تمایلی نسبت به آمریکا داشتند، دیدند که آمریکا انصافاً عهدشکن بوده و هرگز روی حرف خود نمی‌ایستد و هیچ نفعی از طرف آمریکا با این قبیل مذاکرات و ارتباط نصیب ایران نخواهد شد نمونه‌اش هم همین برجام و جعل تحریم‌های جدید است که برای همه ملموس بوِده و نیازی به دلیل و برهان ندارد. جا دارد در اینجا از نمایندگان محترم مجلس تشکر نمایم که طرح یک‌فوریتی مجلس را در رابطه با مقابله با تحریم های جدید آمریکا مطرح و با رأی قاطع تصویب نمودند و لازم است از هر طریقی در مقابل اینها بایستیم که الحمدلله از هر لحاظ دارای ظرفیت بالایی هستیم و باید بدانیم که اراده ملت و وجود نازنین رهبری معظم انقلاب و استعداد کشور و منابع اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برای ما بزرگ‌ترین ظرفیت هستند تا اینها نتوانند با تحریم‌ها در کشور ما تأثیرگذاری نمایند و ما نیز باید از این ظرفیت‌ها استفاده نماییم.

وی به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی و حمله ددمنشانه آنها به مسجدالاقصی یادآور شد: اینها اهداف بسیار شومی در سر دارند و اینکه تا کنون نتوانسته‌اند به این اهداف شوم خود نائل شوند، به خاطر همین فلسطینیان مبارز و مردم آگاه دنیا می‌باشد و باید مسلمانان مخصوصاً دولت‌های اسلامی این مجال و فرصت را به آنها ندهند. کشورهای اسلامی تا کی باید ناظر اعمال و حمله‌های وحشیانه و جنایت‌های اینها بوده باشند؟ باید مسلمانان از غیرت دینی خود استفاده نموده و در مقابل رژیم جعلی اسراییل و استکبار جهانی متحد شوند و به حول و قوه الهی قبل از زمانی که حضرت آقا در مورد نابودی اسرائیل بیان فرموده‌اند، این غده سرطانی را هر چه سریع‌تر از بیخ برکنده و برای همیشه ریشه‌کن نمایند.

حاجی‌زاده با ذکر اینکه یکی از نقشه‌های استکبار جهانی تجزیه کشورهای اسلامی است، افزود: طرح همه‌پرسی جدایی کردستان از حکومت مرکزی عراق از این نوع طرح‌هاست که تلاش می‌کنند به‌نوعی با طرح مسائل قومیتی و تجزیه عراق به اهداف شومی که دارند، نائل شوند که امیدوارم به خاطر اینکه امروز مردم عراق شاهد موفقیت‌هایی مخصوصاً در رابطه با از بین بردن تروریست‌ها و آزادسازی موصل هستند، متوجه باشند که همه اینها با وحدت شیعه و سنی و حشد الشعبی به دست آمده است و اجازه ندهند این قبیل بحث‌ها صورت پذیرد و موجب خوشحالی دشمن گردد و به‌جای تقویت عراق و مسلمانان کاری بکنند که به خیر دشمن تمام بشود و سایر شیوخ منطقه و کشورهای اسلامی حوزه خلیج‌فارس باید ایران را به دیده دشمن نگاه نکنند و بدانند که دشمن آمریکاست و در مورد عزت اسلامی فکر کرده و وحدت اسلامی را حفظ نمایند و متوجه باشند که هرگز از طرف ایران هیچ‌گونه ضرری متوجه آنان نخواهد شد و ضرر اصلی را از طرف آمریکا و اسرائیل خواهند دید. اینها از بس ضعیف و ترسو هستند که با القای استکبار از ایرانی که دست مهربانی به‌سوی همه کشورها دراز کرده است، هراسان می‌شوند. اینها متوجه این اصل اساسی اسلام یعنی دستگیری از مظلومین و مقابله با ظالمین نیستند. کونا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا این سیاست ماست که مکتب ما و امیرالمؤمنین علی(ع) برای ما ترسیم نموده است. اینها به جای نگرانی از ایران باید از استکبار و اسرائیل نگران بوده باشند که متأسفانه دست اخوت به‌سوی آنها دراز نموده و مسلمانان را رها می‌کنند.